Broddning och transport

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare allround
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 233
A

allround

Ni som transporterar era hästar mycket, hur gör ni med broddningen? Man vill inte gärna transportera hästen med brodd. Men hur kul är det att lasta av en obroddad häst när det är isgata utanför transporten? Hur löser ni det?

Sv: Broddning och transport

Jag kör broddat. Som du själv skriver, så kan vara is vid ilastning, och is vid urlastning.

Så, jag kör broddat. De som brukar åka lugnt åker i 'bara' rejäla transportskydd. De som kan vara lite oroligare eller ha lite bråttom ut eller så, de åker i skydd + boots eller lindor + boots under rejäla transportskydd.

Och när valacken var bråkig att lasta, så åkte han i sådana där lädertransportskydd med tjock filt på insidan, de är omöjliga att perforera med brodd (han provade..), dessutom glider de inte ner så det går att trampa på nederkanten.

vi har aldrig broddar i släpet för de e skonsammast mot slöpet. men vet man med sig att de e isgata där man ska lasta av så kan man ju köra med jättelåga brodd.. jag hade nog aldrig vägat köra broddat.. vi har alltid med en hink med sand som vi kan hälla bakom om i fall att. bättre de än förstöra golvet i släpet

Ang golvet i släpet, på vilket sätt menar du det skulle förstöras? *nyfiken* Att gummimattan slits fortare? Det går ju att köpa ny isf. Nu har jag inga hästar som står och skrapar eller liknande i släpet (då kan den nog gå åt fort), men längsta jag haft samma gummimatta so far är 3 år. Den såg fortfarande ut som ny när släpet såldes.

Sand är jättebra, kruxet är att när det är kall is lägger sig sanden ovanpå. Kattsand brukar kunna fungera bättre.

Jag använder aldrig brodd i transporten, då det förstör så fruktansvärt mycket. Har dock alltid med mig sand som jag använder både innan lastning och innan jag lastar ur. Har alltid med brodden så att jag kan brodda hästen så fort vi har kommit fram.

Dom får stå broddat, lindade ocg boots + rejälta transportskydd.
Man vet aldrig underlag osv.

Min häst har varit ganska orolig i transporten tidigare.
Jag skruvade ut brodden på insidan så fick de yttersta vara kvar.
Nu har hon fått fel skor, där broddarna sitter fast, så det blir skydd och boots och transportskydd, dock är hon lugn nu för tiden.

Ang golvet i släpet, på vilket sätt menar du det skulle förstöras? *nyfiken* Att gummimattan slits fortare? Det går ju att köpa ny isf. Nu har jag inga hästar som står och skrapar eller liknande i släpet (då kan den nog gå åt fort), men längsta jag haft samma gummimatta so far är 3 år. Den såg fortfarande ut som ny när släpet såldes.

Sand är jättebra, kruxet är att när det är kall is lägger sig sanden ovanpå. Kattsand brukar kunna fungera bättre.

förstörs menar jag att om mn har stora broddar å hästen står å skrapar å mattan går sönder så händer de lätt att golvet skadas med.

Jag kör broddat men nu det ska väl sägas också att min häst står perfekt och går av och på som en ängel. Om han behöver trampa om en gång under resan så har jag kört vårdslöst i en kurva, typ.

Mina har brodd på.
Kör dem med transportskydd och boots runt om så det brukar inte vara några problem.

Kör oxå broddat. men har elitbroddar på insidorna för att slippa repor på benen annars oxå.

Har givetvis skydd på- alltid. Även strykkappor/ lindor under vid färd till träning.

Ang. mattan så blir den tyvärr förstörd- även om de inte skrapar- om man åker mkt.
Min har blivit bullig där de står.
Ska lägga in flytande gummi nästa sommar.

Den ena körs med brodd. Trampar ytterst sällan om även under långa resor, är väldigt enkel att lasta. Vet inte hur underlaget kan se ut där man kan behöva lasta ur. Åker med lindor och boots vid broddning annars utan skydd.

Den andra har vi aldrig åkt på vintern. Hon är rätt svårlastad (har dock börjat gå bra senaste) men hon lever runt rätt mycket i transporten, trampar runt, skrapar m.m. Får se hur vi gör med henne.

Kör broddat på alla utom den som krabbar med framfötterna, henne broddar jag ur i tån.

Transportskydd på, eventuellt boots.

Broddar aldrig min häst i transporten... Vet hästar som har skadat sig ngt oerhört, trots rejäla transportskydd och annat. Även den "snällaste" häst kan få panik i transporten, så för min del skulle jag aldrig våga köra med broddar.

Kör med broddat under brodd säsongen, som tidigare sagts så...underlaget vid i- och urlastning.
Har än idag inte behövt byta matta/fått sliten matta i släp pga av det.
Och våran brodd säsong är låååång!

Jag kör broddat. Jag kör rätt ofta till träning och det skulle bli mycket jobb om jag skulle av och på med broddar varje gång, desutom som du säger är det ofta isgata runt stallar/ridhus. Min häst står still i transporten med benen långt i från varann.Stod hon inte still hade jag inte kört broddat. Jag har också riktigt kraftiga transportskydd med filt och läder. Kan tilläga att jag använder Elitbrodd.

Jag använder aldrig brodd i transporten har en häst som inte står still
jag är rädd att han ska skada sig, har sand med

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: misswilma
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 801
Senast: Lobelia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 617
Hästvård Hur skulle ni tänka när det gäller broddning av en häst med en historik av kotledsinflammation och även någon hovledsinflammation? Hon...
2
Svar
29
· Visningar
2 184
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka