fejko

Trådstartare
Hoppas tråden får vara kvar den här gången för den hör hemma på hoppforat. Hur ska man brodda för att undvika olyckor i tighta omhoppningssvängar typ den som nämns i en annan tråd. Ska man undvika långa broddar när det är hårt i marken? Någon som har någon erfarenhet?

Sv: Broddar

Broddar bara när jag tävlar på gräs och det gör jag ca 1 gång om året.

Bästa sättet att undvika olyckor är att rida med huvudet. Alltså tänka innan du svänger och gasar.

Jag säger inte att det ALDRIG kan hända saker som är ren och skär otur för det gör det men mycket skulle undvikas om ryttaren tänkte efter innan och red smartare. Är det så viktigt med blågula rosetter kan man köpa sig en egen kartong från tex Börjes :idea: .

LitenIsa skrev:
Broddar bara när jag tävlar på gräs och det gör jag ca 1 gång om året.

Bästa sättet att undvika olyckor är att rida med huvudet. Alltså tänka innan du svänger och gasar.

Jag säger inte att det ALDRIG kan hända saker som är ren och skär otur för det gör det men mycket skulle undvikas om ryttaren tänkte efter innan och red smartare. Är det så viktigt med blågula rosetter kan man köpa sig en egen kartong från tex Börjes :idea: .

Håller med. Man ser många gånger ryttare som gör alldeles för snäva omhoppnings svängar i alldeles för högt tempo utan att på något sätt hjälpa till att balansera upp hästen.

Våra ponnyer rids med bara två brodd på varje sko och vi har förhållandevis korta brodd. Broddar alltid på gräs vid tävling även när det är torrt. Det har fungerat bra även när det varit blött.
Vill även kommentera de två inläggen här ovan, beträffande att rida snabbt för att vinna. Att åka på tävling bara för att det är trevligt är en sak. Många ryttare satsar dock och vill ha bra resultat. Då satsar man förstås på seger! Idag är konkurensen stenhård och man måste rida genomsnabba omhoppningssvängar.

Fast jag har fått den uppfattning att när det är tävlingar utomhus på gräs så är det större yta än vad det är inomus, och därför är banorna mer upplagda så att det är längre distanser osv utomhus där man kan rida fort men det är inte lika mycket snäva svängar som det är inomhus? Elr jag vet inte har inte så mycket erfarenhet..

benjamin skrev:
Vill även kommentera de två inläggen här ovan, beträffande att rida snabbt för att vinna. Att åka på tävling bara för att det är trevligt är en sak. Många ryttare satsar dock och vill ha bra resultat. Då satsar man förstås på seger! Idag är konkurensen stenhård och man måste rida genomsnabba omhoppningssvängar.
Det är väl bättre att vinna för att man gjort en snygg runda. Att sitta och gasa runt och inte tänka på sig egen eller ponnyn/hästens säkerhet är väl inget att sträva efter. självklart är det kul att vinna men det känns viktigare att rytarna inte gör det med livet som insats ;) .

Kanske lite väl hårddraget men ändå en del sanning. Såg en lokal ponnytävling på gräsbana där ryttarna trillade av och det var ett flertal som gick omkull. Domaren påpekade även detta i en del ärevarv att de skulle tänka på att de red på gräs och det KAN vara halt.

Ber om ursäkt för att min inlägg inte hade så mycket med broddar att göra.

Jag har olika längd på broddarna. Om banan känns torr och fin rider jag med normala broddar och är den hal och slipprig rider jag med lite större. Tycker att det funkar bra

Krokodilen skrev:
Jag har olika längd på broddarna. Om banan känns torr och fin rider jag med normala broddar och är den hal och slipprig rider jag med lite större. Tycker att det funkar bra

Så brukar jag också göra.

Ibland tror jag att det inte vore så dumt att införa stilbedömmningar särskilt i ponnytävlingar, för att lära barnen att rida väl, istället för gasen i botten

Ett alternativ är ju att använda en större brodd på utsidan bakhovarna än vad man har på insidan. Då får man bra fäste men minska risken för riktigt fula trampskador.

LitenIsa skrev:
Det är väl bättre att vinna för att man gjort en snygg runda. Att sitta och gasa runt och inte tänka på sig egen eller ponnyn/hästens säkerhet är väl inget att sträva efter. självklart är det kul att vinna men det känns viktigare att rytarna inte gör det med livet som insats ;) .

Problemet är att i dag går det inte att vinna en tävling om man inte rider fort, eller bli placerad om man inte har jättetur. Och hur ofta har man det? :smirk:

Självklart vore det en rolig upplevelse att få vinna för man gjort en snygg runda. Men det kanske tar så lång tid att man vuxit ur ponnyn om man ens får uppleva det.

Men faktum är att det ena inte måste utesluta det andra om man har en lydig häst kan man få en snabb ritt om man rider snyggt. Se på duktiga stilryttare på ponny som ex. Angelika Augustsson och Alexandra Björklund. De är ofta svår slagna i omhoppningar. Men då behöver man mycket rutin.

Där håller absolut med dig. Det finns ryttare som rider FORT men det ser ändå klockrent ut. Såna ekipage är det en njutning att titta på.

Däremot blir jag ibland mörkrädd när jag ser ekipage som varken är i balans eller harmoni med varann gasa runt på en hoppbana. :smirk:

Men som du skrev så går det knappst vinna om man inte rider fort, kanske är det då där vi ska ändra på reglerna. Ta bort tiden i låga klasser och låt inte ryttare få rida mot klockan förrän de kommit upp i klasserna och skaffat sig rutin. Jag vet inte, tycker bara det är synd. Jag är ingen mästare själv men jag är medveten om det och rider hellre på säkerhet än att riskera att både jag och hästen blir förstörda pga oseriös ridning.

Men skriver det ytterligare en gång. De ekipage som är samspelta är guld att se i en omhoppning.

Kan ha formulerat mig luddigt men jag besvarar gärna frågor om någon undrar över mina åsikter.

Dom ryttarna rider fort och i balans i ett jämnt högt tempo med en bra rytm utan en massa gas och broms hela tiden för det är det som tar tid.

Och så har ju Angelica Augustsson tävlat i EM också, så hon har en enorm rutin.

Jag tillater mej sjalv att kalla mej sjalv for lite av en expert nar det kommer till att brodda!!
Vi tavlar ju enbart pa gras, sa jag har fatt massor med brodd-erfarenhet de senaste 6 aren.

Det beror helt pa vad det ar for dag vad jag satter i for broddar. Ar det torrt ute med hard mark anvander jag kortare, men spetsiga broddar.
Ar marken hard, men det regnar (da blir graset blir extra halt eftersom hoven inte gar ner i marken), anvander jag langre spetsiga broddar. De langre broddarna for att verkligen komma igenom graset och ner i jorden, men fortfarande spetsiga sa att det far faste i den harda marken.
Ar det mjuk mark anvander jag langa runda (eller fyrkantiga) broddar for maximalt faste i marken.

Jag anvander alltid langre broddar bak an fram, eftersom det i 99% av fallen ar bakbenen man halkar med, samt det ar de som behover extra faste vid avhoppet.
Jag brukar ibland satta langre broddar pa utsidan av framhovarna, men bara om det ar mellanhard mark.

Det viktiga ar dock inte broddarna, utan att man rider med hjarnan. Det ar ingen ide att gasa fore eller mitt i en tight svang!! De som rider i en kontrollerad fart och gor de tightaste svangarna vinner, inte de som gasar runt som galningar. Ju mer man gasar ju langre tid tar det att svanga.

Ska kanske tillaggas att jag anvander 2 broddar pa varje hov, bak i skon (vid halen).

de där me stilbedlmming på lokal tävling för ponny tycker inte jag hör hemma där tänk när föreldrarna måste stå och förklara varför barnet inte vann även om dom var felfria och me bäst tid bara för att domarn inte gillade det den såg barnen, är för unga på den nivån för dom är inte gammla när dom tävlar lokal på ponny dom som är lite äldre (under 18men än äldre) rider oftast stor häst om dom inte rider på regional och uppåt och dom som inte gör det tar oftast illa upp ändå tycker absolut inte det skall finnas på lokala ponny tävlingar för det blir förmycket för barnen och föreldrarna som måste reda ut det sen, sen många barn har inte den motoriska färdigheten att kunna rida sin ponny på ett balanserat sätt för dom skälva inte är balanserade men att rida hjälper dom att hitta balansen och den är lätt att tappa i såna situationer

bara från lilla mej

bokslukaren skrev:
de där me stilbedlmming på lokal tävling för ponny tycker inte jag hör hemma där tänk när föreldrarna måste stå och förklara varför barnet inte vann

Det ar sant! Daremot tycker jag att man visst kan ha en stilbedomningsklass pa varje tavling. Vill man vara med kan man.
I USA, England, Irland, och sakerligen andra lander har vi "Equitation"-klasser. Da tittar domaren pa hur man rider, teknik, kansla, hur mycket man hjalper ponnyn eller hasten (finns aven for vuxna), osv. Det ar en mycket bra klass.
Man far poang pa hur man rider, men aven hur man presenterat ponnyn (eller hasten), och hur man sjalv ser ut - sa inga skitiga ridbyxor. Domaren skriver ned vilka poang du fick for vad du gjorde...lite som ett dressyrtest. Tex kan man fa 3 poang pa hinder nummer 4, medans man kan fa 10 poang pa hinder nummer 8, beroende pa hur man red och hur ponnyn arbetade.

Det ar jattebra klasser som gor barnen medvetna om hur bade de sjalva och ponnyn ser ut. Och det handlar inte alls om vilken ponny man har, da det ar ryttaren som bedoms....samt hur bra man gjort iordning ponnyn. Det ar inte alls sakert att ekipaget som gar felfritt vinner!

Dessa klasser ar nagonting som saknas i Sverige.

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 902
Senast: Frida.G
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 618
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det börjar bli dags, det är bara att inse att vi inte har så lång tid kvar tillsammans men bara tanken på det är så oerhört tung. Att...
Svar
0
· Visningar
355
Senast: TeamLundVer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama