Broddar & Skor

N

Nathaaliiie

Hejsan! Jag har lite frågor kring två punkter.

1. Broddar. När broddar man? När man ska hoppa på gräsunderlag? Kan man absolut inte gå på något hårt som att t.ex gå över en grusväg med broddar? Vilken sorts broddar ska man välja?

2. Skor. Har hört att man tydligen måste köpa hästens skor på egen hand, var köper man skor och vad för skor ska man välja? Kan man hoppa en häst på gräs utan skor?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Nathaaliiie

Sv: Broddar & Skor

Jag broddar bara till tävling om jag ska hoppa på gräs. Vanligt markarbete på gräs går alldeles utmärkt (har det precis regnat gör jag inga tvära svängar och är noga med att hjälpa hästen genom att vara ännu noggrannare än i vanliga fall i svängar och volter).
På grusvägar broddar jag inte.

Jag har aldrig behövt köpa skor själv till min häst. Det ingår i beloppet jag betalar till min hovslagare när hon skor.

1. Broddar. När broddar man? När man ska hoppa på gräsunderlag? Kan man absolut inte gå på något hårt som att t.ex gå över en grusväg med broddar? Vilken sorts broddar ska man välja?
man broddar när hästen riskerar att halka eller spänna sig pga det dåliga underlaget.
när man hoppar på gräs använder man gräsbrodd.
man kan gå på hårda vägar med brodd, så länge det inte fattas någon brodd! man bör dock vara försiktig, brodden vill gärna gräva sig ner i asfalten och göra fula märken. (vet inte om det påverkar hästen.)
Vilken brodd du väljer beror på vad du ska göra och hur underlaget ser ut.

2. Skor. Har hört att man tydligen måste köpa hästens skor på egen hand, var köper man skor och vad för skor ska man välja? Kan man hoppa en häst på gräs utan skor?

man kan köpa skor lite varstans. de flesta hästaffärer brukar sälja skor. om du har en ridhäst utan större problem väljer du en ridskor, travskor till trvhästen. finns olika typer av skor, sök och lös på internet!
man kan nog hoppa en häst på gräs utan skor, om hästen är van att gå barfota.

Hejsan! Jag har lite frågor kring två punkter.

Mycket tacksam för svar!

Mvh Nathaaliiie

1. när du t ex hoppar på gräs då använder du gräsbrodd, om det nu är stora höga hinder, så kan det vara lämpligt. Jo det är inga problem att gå på asfalt om det inte väldigt lång sträcka, brodden slits ju lite mer på hårt underlag.

2. Skorna kan du gå in i en typ travshop de har alla möjliga skor. Ridhästfolk vill gärna ha lite kraftigare skor. Men föredrar travskor även på hästar som rids. De är inte så tunga och då spar man ju hästens knän och leder vill jag iaf påstå. Men smaken är ju som baken, delad.

Ja du kan hoppa utan skor men får då vara lite försiktig nu när det är slipprigt på gräs, halt alltså. Inge kul om hästen skulle halka och gå omkull, men är det små fishinder tror jag inte det ska vara så farligt.

1. När man ska hoppa på gräs broddar man. finns speciella gräsbroddar :) dukan ju gå en bit på hårdare underlag men skulle inte gå så långt.

2. visa har så men många hovslager har med egna skor som man då ingår i priset man betalar. Jag har sett skor i vanliga hästaffärer. Beror på vad du har hästen till och vad det är för häst och om du nu ska brodda så behövs skor med broddhål.

hoppa utan skor på gräs skulle jag vara försiktig med finns en större risk att ni kan gå omkull men det beror ju på hästen oxå om det är en pigg häst skulle inte jag ha gjort det. en normal/slöare häst kan det gå bättre med

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 050
Senast: Nevermind
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka