Broddar på gräs?

Sv: Broddar på gräs?

Ja, det tycker jag absolut man skall göra! Är själv fälttävlansryttare & vet därmed riskerna med att inte ha brodd på gräsunderlag. En viktig måste jag dock poängtera; många tror att de bara behöver brodda när det regnat o är lerigt, blött o slirigt i marken, MEN hur stor nytta gör en brodd på 2 cm om ändå hela hoven sjunker 10 cm ner i marken? Sliter hästen då så hjälper inte en brodd för 5 öre! (Menar inte att man inte skall brodda i denna situation, men brodden är inte direkt ett hjälpmedel heller, för här är det faktiskt det sunda förnuftet som hjälper en bäst!) :idea: En brodd hjälper när 'bara den' åker ner o biter fast i marken (utan hoven) o därmed är broddar egentligen viktigast vid ngt fastare underlag då det är då de gör mest nytta.. Hoppas det va ok att jag flikade in med detta! :)

Självklart ska man ha broddar när man rider på gräs!

ja det tycker jag... Om, man intye gör det så kan det hända en riktig olycka, som man får ångra....

Jag broddar jämt när jag hoppar på gräs.. Det borde nästa vara en regel i TR...

Japp, alltid brodder vid hoppning på gräs:bump:

Men vad har ni för broddar ? Använder ni bara gräsbrodd ? När ja va hos Hans Lundbäck på läger så sa han till oss att ha isbrodd på gräset. Tyckte det va mycket bättre eftersom hästen ibland kan "fastna" med längre brodd. :bump:

alex_415 skrev:
Men vad har ni för broddar ? Använder ni bara gräsbrodd ? När ja va hos Hans Lundbäck på läger så sa han till oss att ha isbrodd på gräset. Tyckte det va mycket bättre eftersom hästen ibland kan "fastna" med längre brodd. :bump:
jag använder olika brodd när jag hoppar på gräs.. Om det är en hal bana så använder jag gräsbrodd. men om det är en ganska fast bana med ganska torrt gräs så åker ibland isbrodden på...

Sen så tycker jag att om man hoppar med brodd ska man ha en magplatta..

Vad ska man ha för brodd då? Gräsbrodd eller?:confused:

Nu kommer jag att bli halshuggen igen...

Tycker definitivt att man ska ha broddar om man ska tävla eller träna på gräs. Ska du dock bara gymnastikhoppa eller rida lite markarbete ser jag ingen vits med det. Du rider ju ändå med "huvudet" du känner på hästen hur underlaget är och om du behöver ta det lugnt på vissa plättar.

Dock anser jag också att om du inte vet HUR du ska brodda kan du lika gärna vara utan. Som någon sa när hela hoven sjunker igenom vad gör då 2 cm brodd? Samma sak är med "hur stor nytta gör en stor sexkanting när underlaget är stenhårt?"

Borde va en grundlag att använda broddar på gräs! Gräsbroddar använder jag alltid.

självklart ska man ha broddar!finns ingen anledning till att inte ha det..

skulle aldrig få för mig att hoppa på gräs utan broddar...

På klippt gräss skulle jag defenitift använda brodd.

På ägnsgräs som är högt skulle jag inte göra det.

För mig känns det som att klippt gräss är bra mycket halare än ängar med gräs å liknande där det växer vilt. Antagligen pågrund av mina egna erfarenheter från när jag var yngre.

När jag rider på äng som är "vildgräs" eller vad man ska kalla det så har jag aldrig brodd, men och andra sidan hoppar jag inte heller där.

Vid torr gräsbana brukar jag ha isbrodd på de inre hålen och vanliga gräsbrodd på det yttre. På fram varierar det beroende på hur underlaget känns.

Sen har jag alltid magplatta när jag hoppar, överhuvudtaget.

Har ni alltid boots när ni hoppar med brodd ? Eller rider med brodd överhuvudtaget ? :smirk:

Jag brukar ha boots, och ibland terrängskydd istället för vanliga. Och magplatta e en självklarhet!

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
798
Senast: Elo
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
269
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
325
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
824
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegansk efterrätt?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur