Broddar på gräs?

Sv: Broddar på gräs?

Har en häst som inte trivs nåt vidare på brodd och försöker i möjligaste mån rida utan, men vid hoppning är det självklart o det blir mest små gräsbrodd el isbrodd. Skulle det vara regnvåt bana så åker självklart gräsbroddar på men brukar inte hoppa de högre klasserna då. Dessutom använder jag skor m 4 brodd, helt oförståeligt eg att det bara görs skor m broddhål bak. Ska det vara bekvämt för hästen att gå så? Använder inga boots, men har funderat på det så klart, det är ju i sådana fall för säkerhets skull, tyvärr är min häst befriad från att "känna för att galoppera på själv" så jag vill hålla henne så "lätt" som möjligt så inte bootsen sänker farten:rofl:

Okej, jag har fått hjärnsläpp vad är boots?

Har aldrig tävlat min men ska jag tävla å hoppa å hålla på med broddar så kommer det bli magplatta för min del. Hm kanske ska köpa en lös på en gång när jag får jobb :D

Detta är exempel på boots:
Bild-136.jpg

Bild-107.jpg

Edit: En lös platta e inget jag skulle rekomendera, glider bara runt och ligger oftast inte an mot hästens mage.

Boots är skydd som fästs runt karleden och skyddar kronrand/ballar, risk för jobbiga trampskador pga brodd.

Ah är det sådana ni menar. Då kanske jag börjar vakna numera då :D

Ah okej, då får jag vänta tills jag köpt hästen och sadeln så jag vet vilken storlek jag ska ha på gjorden helt enkelt. Lite onödigt å köpa 8 gjordar i olika storlekar för att sedan bara använda en :D

Kl. vad för sorts gräsbrodd har ni?? små eller stora?

jag har ingen anning, har aldrig ridit på den typen av gräs såjag har behöft.

men vanlig grässbrodd eller isbrodd är det som används vanligast efter vad jag har märkt av.

Whitaker skrev:
Kl. vad för sorts gräsbrodd har ni?? små eller stora?

Det är olika, jag har stooora spetsiga gräsbrodd som jag dock inte använder så ofta men dem var svindyra. Dem brukar jag ha i ytterhålen.

Men annars brukar jag rida med sådana små vanliga gräsbrodd. Ibland har jag lite större fyrkantiga på yttersidan . :D

Beror ju lite på hur underlaget ser ut. Det gäller ju att brodden får bra fäste. Är det riktigt moddigt och blött så sätte jag på en lite grövre gräsbrodd i trakten och sen isbroddar i tån. Är det hårt så kan det vara bättre att ha en smalare brodd så att den får fäste i marken och inte "glider" ovanpå.

Tycker att man får anpass vilka broddar man både efter underlag och efter vilken häst man har. Vissa hästar är väldigt osäkra på gräs, och behöver då lite större broddar, medens andra hästar knappt bryr sig om undrelaget och kan ha små brodd och landar lika stadigt i allafall. Så vilka bodd man ska ha är svårt att säga om man inte vet till vilken häst de är och vilket underlag.

:banana: :banana: :banana:

*KL*

Har alla ni 4 hål runt om på era hästars skor ?

ABSOLUT broddar på gräs!! kan bli farligt annars

Ni som nu Broddar broddar ni på tävlingsplatsen eller låter ni hästarna åka transport med broddar?

Broddar på plats så sent som möjligt. Försöker undvika asfalt och hårda grusvägar.

jag har alltid boots på när jag hoppar med broddar, både på vintern och när jag rider på gräs! vill inte ta några risker!
och magplatta har jag alltid, herregud hans mage skulle va helt hålig annars :crazy:

Ni som, broddar vid grästävlingar m.m. för ni broddar ju när ni kommer ditt. Hur gör ni för att hålla broddhålen öppna egentligen?

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
798
Senast: Elo
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
269
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
325
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
824
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur