Broddar på gräs?

Sv: Broddar på gräs?

Okej, håller det bra? Jag frågade hovslagaren om det å han sa till mig att oh vad heter det det man sätter skruvdragaren i, skruv... skulle nötas bort fort. Men det gör alltså inte det?

Jag sätter i blindbrodd kvällen innan, det funkar, men har de suttit i en vecka kan det vara lurigt att få ur dom. Rider man på hårt underlag går det fortare. Det andra du nämnde vet jag inte riktigt vad det var?:)

När jag hoppar på gräs har jag alltid gräsbroddar.
Broddar hemma och har boots runt om under transportskydden när hon åker.
Är tvungen att göra så för att hon blir så upphetsad och vägrar stå still innan första klassen på tävling.
Är en rideskoleponny som jag har tävlat 2 säsonger på och som jag ska ha på foder nu, så hon är inte så rutinerad än.

När jag var på kurs på Täby galopp berättade de att steeplechase på gräs rids obroddat. Då hoppar man alltså 1,20 höga hinder i full fräs på gräs. De menade att de går alldeles utmärkt att göra det utan brodd.
Jag brukar dock alltid brodda när jag hoppar på gräs. Jag tycker det beror lite vilken häst man har hur stora brodd som behövs (och självklart även på underlaget). Hästarna är ju olika stadiga på foten. Jag tycker att det oftast räcker med vanlig vinterbrodd.

Det beror helt och hålet på gräs underlaget och vad för slags ridning jag ska utöva där!

Tävlar jag typ 90 - 1,00 så broddar jag inte om underlaget är okej, samt så beror det även på vad för slags häst jag har. Tävlar jag högre så broddar jag alltid.
FT alltid brodd.

Rider jag vanligt markarbete så får även här underlaget avgöra.

Gräs underlag kan ha många olika kvaliter, och skulle gräs banan vara stenhård (som vissa baner är) så rider jag inte där över huvud taget.

Tycker det är helt onödigt att alltid brodda så fort man ska rida på gräs, hur gör igentligen folk som har sina hästar busandes i en gräshage, broddar dem de även där???

Nu ska ja hoppa en CR på gräs nu på lördag och jag har bara isbroddar och ingen magplatta . Jag ska bara hoppa 50 o 60 cm, då behövs väl ingen platta?

Det beror inte på hur högt din häst hoppar utan hur bra teknik den har. En häst som drar upp frambenen mycket kan göra det på vilket hinder som helst, 50 cm eller 150 cm.

foxtrot skrev:
Nu ska ja hoppa en CR på gräs nu på lördag och jag har bara isbroddar och ingen magplatta . Jag ska bara hoppa 50 o 60 cm, då behövs väl ingen platta?

Du märker om du behöver platta för då får hästen sår eller ödem (vätskeutfyllnad) strax bakom frambenen där broddarna slår i. De flesta hästar behöver inte magplatta, jag anser att magplattan har blivit en modegrej, precis som så mycket annat.

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
798
Senast: Elo
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
269
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
325
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
824
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur