Broddar och leder

fejko

Trådstartare
Kan man förstöra lederna på hästar med gräsbrodd? Hörde om en ponny som slet sönder ligamenten på en hopptävling på gräs.

Det finns både för- och nackdelar med broddar, både vid hoppning på gräs och vid ridning vintertid.
Man måste väga dessa mot varandra och själv bestämma sig för hur man vill göra.
Det finns alltid risk för skador när man rider med broddar. Dels kan det bli trampskador och dels kan de "fastna" i underlaget och sabba ligament mm.
MEN man får inte glömma att man har broddarna av någon anledning. Vid halt underlag finns ju också risk för skador, om hästen halkar...
Omkullridningar på gräs pga skor utan brodd är onödiga , tycker jag, och dessutom är det lätt att ge hästen sämre självförtroende om den måste hoppa och tycker det är för halt...

Men trasiga ligament kan man ju råka ut för även utan brodd, hoppande på grus.
Inte alls säkert att just brodden var "boven" i det fallet.

Själv så skulle jag inte våga hoppa på gräs utan brodd... :crazy:

Men man kan vrida sönder leden om brodden fastnar hårt i marken. Utan broddar skulle jag inte heller vilja hoppa på gräs, mn man kanske kan välja rätt brodd vid rätt tillfälle.

Det undrar jag med :confused: Lite irriterande då det är mest hoppryttare som använder gräsbrodd och gör snäva svängar :mad:

Det hör ju egentligen inte hit, men varför har denna tråd flyttats från hoppning?!
Därför att broddar och deras inverkan på hästen inte har med hoppning att göra. Broddar används även vid andra tillfällen än vid hoppning på gräs...
Ämnet diskuteras ofta här vintertid när det gäller broddar och vinterridning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka