Broddar ni av inför natten? =/

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Paxido
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 367
Sv: Broddar ni av inför natten? =/

Min är alltid broddad.

Han är inackorderad och jag skulle nog knappast få igenom att dom ska skruva i/ur brodd varje morgon och kväll. Lindad är han inte heller. Har aldrig haft några skador eller andra åkommor pga broddning dygnet runt, varken med den här hästen eller nån annan. :)

Personligen skulle jag ALDRIG riskera att min häst fläker sig i hagen, på väg till/från hagen eller under ridtur. Alltid isbrodd (dock den kortare modellen). Som några andra skrivit så tar jag hellre en broddskada än en fläkning... :crazy: Alla hästar i vårt stall går iofs ensamma i hagen under broddsäsongen pga skaderisken.

Nej. Broddar inte av. Har här på buke märkt att vissa donar nå väldigt med dessa broddar. Av o på o hit o dit.

1 gång om dagen drar jag åt dem så de sitter bra. Men där går min gräns.

Men är det då inte lite hugget som stucket? Att brodda av eller linda var dag?Brodda på/linda av på morgonen?

ABSOLUT inte (fast mina sråt med låga vinterbrodd o inga lindor, i a f inte av den anledningen)!!! Linda av 4 limndor: 1 min. Brodda på 8 broddar (eller 16): Minst tio minuter även om hålen äär rena.

Mina hästar går broddade med 6 mm (lägsta) vinterbroddarna under hela broddsäsongen. Är BETYDLIGT mer rädd för halk o fläkskador än för sparkar, då det gäller hästar som känner varandra. Hopsläpp med bakbrodd gör jag däremot inte.

Skulle aldrig falla mig in att brodda av inför natten. Tänk på att om man inte är mycket försiktig när man tar loss och sätter i brodden är det väldigt lätt hänt att vrida hoven i sidled vilket faktiskt kan tänja senorna på ett sätt som skadar hästen. Skulle verkligen inte utsätta min häst för det dagligen. Har haft fyra brodd i varje hov från november till april i 10 år och aldrig haft annat än nåt småsår.

Men är det då inte lite hugget som stucket? Att brodda av eller linda var dag?Brodda på/linda av på morgonen?

Brodd är krångligt. Rensa ur hålen och få brodden i rätt osv. Linda går utav bara farten. Nu gör inte jag det men har dock haft hästen lindad pga lätt skada. Det gör jag bra mycket hellre än plockar i/ur dessa broddar.

Men det är sån jag är. Alla är ju olika.

min broddas endast om jag ska rida ut och det är halt ute. annars har jag aldrig brodd i..

har varitmed om otäcka sår som min fd sköthäst fick pga. brodd som sattkvar 24/7

min broddas endast om jag ska rida ut och det är halt ute. annars har jag aldrig brodd i..

har varitmed om otäcka sår som min fd sköthäst fick pga. brodd som sattkvar 24/7

Det fick min oxå på en ridtur för några år sedan. Djupa och långa på ena bakbenet. Har fått köpa benskydd som går ända ner över hoven. Vanliga skydd och boots hjälpte inte. Börjar hon med detta i hagen så får hon ha skydd då oxå. Men hittiks har hon sluppit detta i hagen.

jag är mer rädd för att de ska såra sig på "armbågarna" fram när de ligger ner. Min är bara broddad för ridning, bara när det är halt

Det fick min oxå på en ridtur för några år sedan. Djupa och långa på ena bakbenet. Har fått köpa benskydd som går ända ner över hoven. Vanliga skydd och boots hjälpte inte. Börjar hon med detta i hagen så får hon ha skydd då oxå. Men hittiks har hon sluppit detta i hagen.

vi hade också sådana skydd. men hästen fick skav av det och vi fick då linda benen hela vägen ner till hoven och sedan på med skydd och boots.
sen fick han en allergisk reaktion av lindorna, ägaren (som inte lyssnade på vad skötaren hade att säga, ägaren vet ju alltid bäst) hade satt på vet flex lindor utan att ha någonting mellan huden och lindan så det brände bort pälsen och såren blev ännu värre.

som tur va blev det bra tillslut

Min har inga problem med sina skydd. De har varit rena drömmen. Men än har jag inte behövt ha dom i hagen. Utan bara när jag rider.

Oftast händer det olyckor då min häst får spel på ridturer när min häst får spel. Hon kan få för sej att vägra gå över en skrämmande fläck på vägen. Ellen en skugga. Då drar hon ihop alla hovar och steppar på ett ställe stort som en 5 krona. Då kliver hon sönder sej själv..

Dock gör vi även framsteg på henne vägran av småsaker.

till er som inte har broddar i hagen; det är ju en stoooor skaderisk att inte ha broddar!

Har för några år sedan fått info av en kille som då jobbade på agria att de får in långt fler fläkningsskador än broddskador.

Jag broddar därmed inte av, pga säkerhetsskäl.

Hejsan. Mina hästar är broddade året om. Hösten och vintern är det snö och isbrodd som gäller för dom. Vår och sommar är det gräsbrodd som gäller och det har dom haft ett bra tag, och det är inte några problem med det. Om du skulle vilja brodda dina hästar, gör då som jag. Prata med hovslagaren om guldskor, för där på sitter det sex broddar och dom är riktigt bra. Men mycket dyrare.

Nej... Jag broddar inte av om de är broddade..

Är väglaget så att det krävs att hästen har brodd. Då får brodden sitta i dygnet runt. Bekvämt, tidsbesparande, och det spar även brodd och broddhål...

Om man bara har broddat i trakterna o har lite strö- dåligt.

Man får ha koll på om det är ngn häst som är lätt i rumpan.
Sen kan man sätta i ngn bak om det är riktig isgata.

Stog förr inackorderad o där fick vi inte ha broddar i hagen för att vid omröstning så var det en- hon som ägde hästen med högsta rangen inte ville så.
Hela hagen sluttade ner mot en sjö o bara ledaren viftade med ett öra skulle de andra hästarna flytta sig- Bambi.
Det var rent livsfarligt, men det hände tack o lov inget allvarligt.
Ibland broddade jag min ena ändå (lägst i rang)eller sa att den andra skulle i såna fall gå själv i plan sjukhage.

Idag finns det låga broddar som inte ger stor skada.

själv har jag runda elitbroddar på insidorna för att slippa revor på benen o ibland har jag nattbandage på- mkt smidigt att sätta på.

Jag har aldrig tagit av broddar under vintertid. Hade inga skydd eller lindor på vare sig i hagen eller på nätterna. Inte haft problem med det. Hade 4 broddar/sko. Broddar vid den första frusna dagen (lite tidigt jag vet :P) och så får hästen snösulor när det börjar bli snö. Sen under våren när värmen kommer så har jag inte broddar på, av med snösulor också.

Mitt sto ska lindas på nätterna så jag lär inte märka så mkt av det. Ska hålla koll hur hon rör sig i hagen, men än så länge har hon inte gjort sig illa så jag tror inte det är några problem.
Har för tillfället 2 broddar/sko ska fixa så hon har 4/sko.

Broddar av endast vid transport (självklart!)

Jag har aldrig hört påståendet att det skulla vara dåligt för hovarna att ha brodd i dygnet runt. Om man har 4brodd/sko så kan jag inte se vad som skulle kunna vara skadligt för hovar eller senor.

Mina hästar vinterskos med brodd när det blir snö och is på marken och sedan får dom ha brodd tills dess isen försvinner på våren.

Enda gången jar har skor på mina hästar har jag gulddojjor med fasta broddar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 647
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 603
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka