Broddar ni av inför natten? =/

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Paxido
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 367
Sv: Broddar ni av inför natten? =/

Jag har två egna hästar som trivs utmärkt med varandra. De går broddade dygnet runt hela vintern när det finns behov. Alltså knaggliga och hala hagar, isigt och halt ute på vägarna. De har tjock torvbädd och har aldrig skadat sig på brodden. Risken för fläkskador anser jag vara värre än broddsparkar och andra småskador. Nu har det aldrig hänt att de sparkat varandra, inte ens utan brodd. De är mycket sams i hagen.

Jag har skor med fasta brodd på mina häöstar under vintern.. så brodden sitter kvar..
;)

Jag har i platta blindbrodd under hela perioden och skruvar på isbrodd när jag ska ut och motionera pållen när det är halt.

Båda mina har brodd på vintern som inte broddas ur.
Skydd på ute och tjock halmbädd inne, peppar peppar har det fungerat hitills utan skador. Skulle aldrig ha mina ute utan brodd, då vi har sånna hagar som dom behöver det i.

jag broddar inte heller av, har aldrig haft några problem, eller sår på pålle, men skulle det bli det, skulle jag nog göra som någon ovan genom att linda, går snabbare än skruva ur alla brodd.

hej på er! ny här i forumet :banana:
Ja tänker så här ang. broddning; det måste vara påfrestande för ben och leder när hela hästens vikt läggs på en så liten yta som broddarna! även om hästen har bra med strö i boxen kan det på vintern vara riktigt hårt i marken i hagen och då blir det som att stå på högklackat för hästen?
i vanliga fall har juh hästen vikten på hela hovarna. även då man har 4 eller 6 broddar på varje hov måste juh vikten koncentreras på en väldigt liten yta?
Dessutom känns risken större att hästarna ska skada varandra med broddar än att de halkar i hagen utan.
Det finns ju de som bara broddar med två brodd.. vilket verkligen gör att vinkeln på hov och ben förändras.. slitande?
Samtidigt förstår jag om man inte har tid att brodda av och på varje dag då is och snö fastnat i broddhålen! det är ett dilema helt klart..

Eftersom jag försöker ha ett liv utanför stallet :rofl::rofl::rofl:så skulle det nog inte vara så uppskattat om jag tillbringade ytterligare tid till att brodda på och av.... I stohagen har vi inga brodd i tårna bak för att minska skaderisken men annars får de ha dem dygnet runt.

Fast det kan ju bero lite på var man bor. Har man inte så mycket snö och is utan mer i perioder så skulle jag nog inte ha broddarna på mer än nödvändigt eftersom det sliter på senor och leder när det blir för "styvt". Här har vi mest snö och is jämt under vintern så det är brodd på!

Dessutom känns risken större att hästarna ska skada varandra med broddar än att de halkar i hagen utan.

En fläkskada blir oftast betydligt värre än en broddskada. Dock så en broddspark rakt över led, är ordentligt allvarligt.

Så det kan gå åt skogen komplett i båda fallen, men generellt så är fläkskadorna fler och värre än broddskadorna, när man talar normala flockar med etablerad rangordning.

Jag som förlorat en i sviterna av en vurpa på is pga dåligt grepp, men aldrig haft en broddskada annat än enstaka broddtramp, jag skulle ju aldrig chansa och ha obroddat, medan någon som förlorat sin häst i en broddskada men aldrig haft en fläkskada, inte skulle chansa och brodda.

Så det är ett dilemma ja, men jag ser eg inga rätt eller fel så på individnivå. Där spelar erfarenheterna roll. På allmän nivå finns det statistik, men den sätts ur spel när den individuella statistiken säger något annat.

Lite OT, men för en massa år sen gick mitt dåvarande sto i stor stoflock, fodrades lunch i hagen, 10 - 12 ston. Alla fullbroddade. Inga sparkskador, däremot hade de innan de tillätt brodd bak i hagen haft en del fläkskador. Dock fanns det vissa hästar som gick i andra hagar, obroddade, för de hästägarna hade haft just broddskadorna, och det spelade ingen roll hur många år det gick med fullbroddade flocken utan skador, för de 'vågade' inte ändra sig ändå. Och det är just det jag menar med att den individuella statistiken är den som för de som drabbats spelar roll.

Min har isbrodd på sig hela tiden. Hellre en broddpark än en fläkning.
Varför skulle dom få problem med hovarna? Om dom bara har 2 brodd i varje sko kanske det blir fel vinkel, men har man 4 brodd blir det ju rakt...

Jag är rädd att hästarna skall "komma åt varandra" eller trampa sig och att brodden isf gör ganska stor skada. Därför broddar jag av. Kan ju också förstöra golvet i transporten om man kör med broddad häst.

intressant inlägg.. ja känner mig väldigt splittrad i frågan, speciellt efter att ha läst alla inlägg. Men ja håller med dig omatt det blir en väldig individuell fråga..
Har i perioder haft broddar fram i hagen.. och broddat av och på bak.
skulle inte kännas kul om min häst skadade någon annans i hagen.. lite knepigt när man står i kollektivstall..

Nej, jag broddar INTE av mina hästar på nätterna. Blir det isfritt utomhus skruvas broddarna ur så de har inte brodd hela vintern igenom. Mina hästar har hittills aldrig lyckats skada sig själva med broddar under natten.

Nu har jag eget stall och kan göra hur jag vill med broddar i hagen. Mina hästar har för länge sedan gjort upp rangordningen och det sparkas eller bråkas aldrig mot varandra. Därför bedömer jag att risken för fläkskador är större än risken för sparkskador.

Under tiden som inackoderad var det totalförbud mot brodd i hagen. Inte så kul då vägen till hagen var ren isgata och hästarna halkade runt hejvilt:crazy: Efter en tid hade jag sån tur att mina hästar kunde få egen hage och efter det hade jag brodd på jämnt i hagen.

precis, att brodda är ju extremt slitigt jobb!!! det är det tyngsta man kan göra med en häst. och så ska hålen gängas upp... nej fy tusan, fattar inte hur folk orkar hålla på att ta i och ur brodden hela tiden. :crazy:

när brodderna är på så får dom sitta där tills det inte är halt!

till er som inte har broddar i hagen; det är ju en stoooor skaderisk att inte ha broddar! min häst gick utan brodd nån vecka då det var fruset, tills jag såg hur han höll på att gå omkull när han galopperade i hagen.... :crazy: även om det inte är is så är gräset halt, och är det fruset får dom noll fäste!

Mina hästar går med brodd hela vinterhalvåret. Att hålla på att skruva av och på broddarna är ju helt vansinnigt slitigt. Sen att tex skruva ur broddarna när man ska köra hästarna i släp är ju inte heller så smart då dom ju ska lastas ut också... vilket innebär en enorm halkrisk. Har aldrig under dom 17 år jag haft häst haft några stora broddskador. Dom kan ha trampat sig och fått nån liten rispa men aldrig något allvarligt. Sen vad många inte tänker på är att det även sliter en hel del på hästens ledar av att skruva på och av broddarna... Speciellt om man gör det varje dag....

Tack till alla som svarat! Intressant att se hur ni tänker.. Men de flesta verkar göra som jag trodde dvs låta broddarna sitta.. Hade jag egen häst skulle inte jag heller orka brodda av hela tiden.

Jag skruvade i broddarna i måndags, nu sitter de kvar hela vintern.

Immer

Mina har broddar på sin även när dom är inne i stallet och i hagen. har aldrig haft problem med sår eller liknande. Boots används ibland för säkerhetsskull.

Broddar av mina, på med broddar på morgonen och av med dom på kvällen.

Det går snabbt att brodda på morgonen och på med nya lindor/eller skydd och när dom kommer in av med broddarn och linda nattlindor.

min har broddar dygnet runt hela vinter sesongen. Däremot tar jag av dom när han ska åka transport.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 647
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 603
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka