Broddar i hagen

Sv: Broddar i hagen

Broddar på så fort det börjar bli kallt å halt. Fyra broddar på varje hov hela vintern tills backen är bar igen. Går aldeles utmärkt med hennes hagkompis för dom ÄLSKAR varann...

Där jag stått med min häst har alla fått brodda av när hästarna ska vara i hagen. Detta tycker jag är jättebra...kostar lixom lite mindre med sparkskador då. Sen spelar det ingen som helst roll om hästarna känner varandra eller inte, det kan hända ändå. Att brodda på/av tar inte många minuter när man väl blivit van.

Min häst måste ha broddar i hagen, annars ramlar hon. Alla hästar i "mitt" stall har broddar dygnet runt.

En häst kan ju halka även i hagen, så...
Förstår inte RIKTIGT vitsen att brodda av i hagen. Min har dygnet runt under vinterperioden. För säkerhetsskull. Ändå är han försiktig på foten.

Klart det finns risk för tex sparkkador som är broddrelaterade. Men det finns risker med allt! Även obroddade hästar kan sparka varandra, det kan också sluta illa. Likaså fläkningsskador..

Marie_C skrev:
Vet inte riktigt om det är rätt forum men provar här eftersom jag ser att set finns andra trådar om broddar.
Har ni broddar på i hagen eller broddar ni på och av varje gång ni ska rida?
Förr var jag "rabiat" motståndare mot skarpa brodd i hagen. Då broddade vi ur och hade blindbroddar i alla fötter i hagen. Numera har jag tvärtom broddar på - 4 st per hov i hagen. Jag har varken råkat ut för fläkskador utan skarp brodd eller broddskador med skarp brodd (nåja, något litet "tramp" nån gång kanske) Med andra ord är nog riskerna ungefär likvärdiga.. jag har hört talas om ungefär lika många åt båda håll som ju naturligtvis då används som argument för det ena eller andra sättet.

Så; var och en får väl vara salig på sin tro. En stor fördel med att HA brodd i hagen (förutom minskad risk för fläkskador) är ju att man slipper det dryga jobbet att brodda i och brodda ur före/efter ridning. :smirk:

Med hästar som är nya för varandra eller om de är lite ilskna av sig skulle jag undvika skarpa broddar bak.

Marie_C skrev:
Vet inte riktigt om det är rätt forum men provar här eftersom jag ser att set finns andra trådar om broddar.
Har ni broddar på i hagen eller broddar ni på och av varje gång ni ska rida?

Broddar dygnet runt.

Beror på hur hästen är. Har man en häst som är lugn allmänt och i boxen tycker jag att man kan ha broddar i dygnet runt.

Jag har alltid broddar på i hagen men så kommer hästarna överens oxå.

jag har broddar dygnet runt från oktober - april i princip. I hagen, i stallet, vid ridning, vid transport osv.

De halkar ju inte mindre i hagen än när jag rider liksom..

Har snälal hästar som inte bråkar så aldrig haft en broddspark (däremot kan de ge sig själv broddskador om de är klumpiga). Men jag vet risken för broddspark FINNS, men risken för fläkningsskada på skodd häst utan brodd är MYCKET större, så för mig är valet lätt.

Har fyra brodd/sko runt om.

Haft sto i inackorderingsstall med stoflock om 11 ston, lunchfodring i hagen. Alla fullbroddade runt om. INTE EN ENDA broddspark.

Men det gäller att det är hästar som fungerar, dvs etablerad flock.

När det handlar om hopsläpp så broddar jag INTE ur valacken, däremot foderponnyn jag hade som var en riktig ragata, henne ryckte jags korna på bak vid hopsläpp. På med skorna och brodden igen när rangordningen var etablerad (sen åkte hon iofs tillslut ur hagen i en egen hage eftersom hon inte drog jämt med dräktiga stoet men det är en annan historia).

Skodda hästar UTAN brodd släpper jag oavsett omständighet inte ut på halka. Då drar jag hellre skorna helt bak om jag måste bli av med brodden.

Jag broddar i 4 brodd i varje när säsongen börjar och tar ur dem när det blivit vår.

Hästen har aldrig trampat sig, och har aldrig fått nån spark. Förut har de gått med andra hästar, men nu går hon med sin unghäst bara, och den är oskodd.

Jag har broddarna på i hagen hela vintern eftersom det även där är halkigt periodvis. Har inte haft några allvarliga "broddskador" enbart att dom råkat trampa sig själva och fått nån liten reva., bättre än att dom ska gå omkull och bryta något....

min är broddad med 4 i varje sko fram i hagen, vi har inga bak pga skaderisken.
när hon rids är hon såklart broddad runt om.

jag har guld skor med 6 broddar i varje hov....
det är ju halt och dant i hagarna så vi har alltid broddar på honom i hagen... är man rädd för skade risken kan man sätta på boots och skydd... hellre ett broddtramp än en vrikning eller att än kota dras snett i ryggen om dom halkar till....

Jag har min broddad fram och sen får jag skruva i och ur vid ridning i bak. Jag skulle vilja att han fick ha brodd i jämt i alla fyra men de andra vill inte det så då får man rätta sig. Han sparkar inte. Tur nog är det två meter från hagen till stallet och där blir det inte halkigt och i hagen har det heller inte blivit halkigt tur nog.

Vi har broddar på och alla går ilag.
Visst, det kanske låter riskabelt. men så har vi alltid haft och har haft ytterst få sparkskador och aldrig några allvarligare.
Tror det är mer riskabelt utan brodd med tanke på att dom kan halka och slå sig el dyl.

Tycker det finns större risker med att släppa ut en obroddad häst i en isbelagd hage, än att låta den gå broddad. Visst kan det hända att en häst sprakar en annan med broddade "fötter", men risken är desto större att hästen halkar och sträcker benen eller dyl.
plus allt jobb med att brodda på och av, som även det innebär risker för den som broddar.

Hästarna i mitt stall går en o en i hagarna så vi har broddar på runt om hela tiden.

När jag hade min förra häst o han gick med andra hästar i hagen så tog vi alltid ur broddarna när han skulle vara i hagen och det gjorde de andra också på sina hästar..just pga risken för broddskador

Har också broddar i hagen när det är halt, fläkningsskador är oftast mycket värre än broddsår. Min häst vart dålig över nyårshelgen, och när jag var hos veterinären frågade jag lite om brodd i hagen och hon berättade att de inte hade haft en enda broddskada i vinter men ett antal fläkningar. Bor i halland och här har väl inte varit så många hala dagar, men ändå, den statisktik som fanns stödde min teori om att broddar i hagen är nödvändigt vid halka.

Liknande trådar

Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 856
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka