Broddar i hagen... Suck!

Sv: Broddar i hagen... Suck!

Jag själv som råkat ut för 2 broddsparkar på 2 hästar inom 1 år kan ju svara kanske.....
Den första fick en spark på frambenet och det blev en spricka i skenbenet. Boxvila och sjukhage i 3 månader.... Det var av en brodd för själva såret var ytterst litet och sprickan koncentrerad precis vid det såret. Även veterinär var säker på det.
Den andra fick sparken på bakbenet. Blev infektion i hasleden och 10 dagar på Ultuna med 4 veckors boxvila efter det och nu sjukhage och sakta igångsättning. Även här helt säkert broddspark då man ser märkena efter de andra broddarna på benet precis som formen på hästskon. Också ett litet men djupt sår.

Ändå säger jag att broddar ska man ha i hagen helt klart! Sett hur en av hästarna halkade omkring när hon var oskodd innan hovis kunde komma. Förstår faktiskt inte hur man klarar att ha hästar på vintern utan broddar? Jag ser ju hur de halkar omkring och spänner sig om vintern kommer tidigare än planerat och man inte har vinterskor på. Det man bör tänka på är nog att flocken ska vara väl sammansatt och att inte släppa in nya individer mitt i vintern.

Vad trist att dina hästar råkat illa ut, och jag håller med om att broddar är en olycksrisk :(

Jag tror att en bidragande orsak till att vi varit ganska förskonade i det stall där jag stått mest är att vi har stora vinterhagar (minst 0,5 ha/häst) där det är tvärförbjudet att lägga ut foder. Dessutom är stallets ledning rätt skickliga på att matcha ihop flockarna.

varför är det tvärförbjudet att lägga ut foder? det blir aldrig bråk mellan hästarna om de fungerar normalt som flock allmänt och inte är utsvultna/hungriga så de behöver slåss om mat när den kommer?

har aldrig ngnsin varit med om att en bra sammansättning av hästar som trivs tillsammans allmänt , börjar sparka varandra, vare sig allmänt eller i samband med foder, om som sagt, deras matbehov fylls som sig bör över dygnet och vistelsen i hagen?

Har haft broddade hästar i alla år jag haft häst och endast haft mindre trampsår av brodd förutom ett sår som blev när en häst sparkade en annan under en ridtur och det var också väldigt ytligt.

Har även haft en oskodd häst som sträckt sig rejält illa. Det var värre än de små broddtramp som varit.

Men vad spelar det för roll om det är blandis? Vad kan hästen göra för att inte benen ska glida iväg då? Då spelar det ingen som helst roll hur försiktig hästen är. Otroligt elakt och dumt mot hästen att sätta den i en sådan situation.

Då är det du som är dum som anklagade mig utan att veta hur min hage ser ut.
Jag bestämmer själv om broddar behövs eller inte, det är inte elakt mot min häst för det finns inte behov, om min hage var skit och isigt så att min häst börjar halka hade jag broddat honom. Varför broddar nu när behov inte finns? Lägg ner vet jag :meh:

Jag bestämmer själv om broddar behövs eller inte, det är inte elakt mot min häst för det finns inte behov, om min hage var skit och isigt så att min häst börjar halka (hela tiden) hade jag broddat honom. Varför broddar nu när behov inte finns? Lägg ner vet jag :meh:

Glömde skriva "hela tiden"

Normalt sett ska det inte vara något problem, om man t ex lägger ut lunch till alla hästar.

Hos oss ingår inte lunchfodring. Däremot händer det att någon vill släppa ut sin häst extra tidigt, eller sätta dem i hagen medan de mockar. Om de då ger hösilage i hagen är det risk att det blir rester kvar, och dessa rester ligger ju i så fall bara i en hög. Då är det stor risk att det smäller. Därför är det absolut förbjudet.

I sjukhagarna, där de går en och en, får man självklart lägga foder till hästarna.

Och innan någon börjar himla med ögonen om att hästarna inte får lunch kan jag tillägga att detta är stora gräshagar. På vintern går de inte ute så långa dagar (och det får ni himla med ögonen över bäst sjutton ni vill).

*KL*

De två stora (20+ hästar) stall jag stått inackorderad i så det ena tillät brodd. Då gick en storflock ston i samma hage, och det serverades lunch. Bak broddades ur vid hopsläpp men annars brodd i. Inga skador varken när jag stod där eller innan. Däremot hade en fläkt sig och brutit benet, då de gjorde om reglerna och tillät brodd.

Det andra stallet tillät bara blindbrodd bak. Storflock ston där med, men ingen lunch i hagen så hungriga hästar in och kunde vara lite turbulent vid insläpp. Inga fläkskador när jag stod där, men med tanke på att hästarna åkte som bambi på hal is nedför backen eller gick med myrsteg pga rädslan för att halka när de skulle gå ut så kändes det alltid som fläkskadan var runt hörnet.

Ett gängvalackägare var överens om brodd i hagen och hade det, inga skador.

När jag stått själv så alltid brodd på skodda. Om det gått har jag broddat ur bak inför hopsläpp men jag har släppt ihop broddat med faktiskt, men då har jag varit mycket säker på "vad jag har i hagen" och att de inte kommer att slå, och att nya hästen kommer inta en mycket lågmäld profil.

När L var lite väl lätt i baken ett tag som yngre, så fick han guldskor med småbrodd en period.

Jag har aldrig haft en broddskada som "en annan" häst gjort (de har skadat sig själv på brodden ibland dock, småskador). Däremot förlorat en i en fläkskada.

Fodrar i hagen och har en som är rätt sur runt sin mat, men med tydligt språk och andra flyttar sig för kroppspråk, det behöver inte sparkas. Skulle inte i dagsläget släppa ihop ny häst med honom och han hade brodd dock.

Kl
Varför brodd eller inte alls?

Det finns olika höga brodd o det kanske räcker med 2 stycken.

Skor ska vara broddade om så behövs- punkt!

Däremot är folk himla lata med att skruva ur när de inte behövs.
har sett hästar med 4 brodd i juni:crazy:

De inackstall jag vet har haft endera brodd ok eller brodd inte ok. Ingen skillnad på höjd, guldskor etc. Det enda som kunnat diskuteras är blindbrodd eller ej på broddförbudsstall.

Antagligen är synsättet för att även en liten brodd ökar risken för ledperforering vid spark?

Jag har haft häst/ar sedan -76 och har alltid haft hästarna broddade på vintern. Har oftast haft två hästar i samma hage.

Vad jag kan erinra mig så har det varit ett par sparkskador för några år sedan när nuvarande pållen och en inlånad sällskapshäst slutade att vara överens om vem som var bossen.
Vi fick lämna tillbaka den hästen.
Jag har aldrig haft några problem med halkskador/fläkning.

kl

Alltid brodd i hagen på skodda hästar. Skulle jag stå i ett broddförbudsstall så skulle jag faktiskt hellre ha hästen ensam i hagen under broddperioden(då broddad).
Nu har jag aldrig stått i ett broddförbudsstall och oftast så har det bara varit mina egna hästar/syrrans häst som har gått ihop med en klar rangordning så då har det aldrig varit ett problem. Enda problemet är väl min klantskalle till häst som trampar sig själv stup i kvarten men det löser sig med boots ;)

Jag bestämmer själv om broddar behövs eller inte, det är inte elakt mot min häst för det finns inte behov, om min hage var skit och isigt så att min häst börjar halka hade jag broddat honom. Varför broddar nu när behov inte finns? Lägg ner vet jag :meh:

Eh, okej. Du har aldrig is i din hage, du kanske inte bor i sverige. Glöm inte att det räcker med en liten isfläck så kan det vara kört sedan. Och jo, jag kommer alltid tycka det är korkat att ha dom utan broddar när det är snöigt och isigt. Om det nu är så att det råkar komma snö innan det har blivit någon is på marken, då kan det vara halkfritt. Och näe, jag kommer inte "lägga ner" för jag anser det är korkat med järnskor på vintern i snö och is.

Som sagt, är det blankis så spelar det ingen roll hur försiktig din häst än är, då åker benen ändå.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·
Hästvård Jag ber alla kloka om råd. Vad hade ni gjort om följande hände: Nästan varannan gång min häst släpps ihop med en ny häst blir han...
Svar
7
· Visningar
738
Senast: Hovis
·
S
Hästvård Hej! Jag vill skriva till alla er som känner er orutinerade och osäkra när det gäller vården av era hästar, ta hjälp! Snälla ta hjälp...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: missmuppsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka