Broddar i hagen... Suck!

Sv: Broddar i hagen... Suck!

*KL*

För några år sen hade jag ett fölsto som fick en griffelbensfraktur.
Benet var lite repat, vete tusan vad hon gjort, antagligen klättrat i stenröset.

På kliniken var varenda personal på och pekade på ett sår under hasen och sa "där ser man att en brodd träffat".

Jag försökte förklara att hon enbart gick med oskodda hästar, men de trodde mig knappt. :(

Hade hon gått med nån broddat häst hade väl den stackaren fått ut för att vara skyldig...

Kl
Har aldrig stått i ett stall där man ens diskuterat om att ta ur brodd på de 29 år jag haft häst.
Vinter = brodd tycker jag ( om inte hästen är barfota då).

Om någon häst är väldigt lätt i baken låter jag traktbroddarna sitta kvar, men tar ur tåbrodden. Enligt veterinär och hovslagare är det tåbrodden som orsakar mest skador vid sparkar. Hovis sa att många ridskolor gör så för att undvika sparkskador.

Några vetenskapliga studier har jag inte. Men de veterinärer jag pratat med om saken genom åren, har alla menat att en rejäl fläkskada ofta är bra mycket svårare att få ordning på än en dito skada från en brodd.

Jag kan tänka mig att risken för t.ex. skador på skelettet (sprickor/frakturer) ökar vid brodd, om själva brodden träffar klockrent. Men väger jag den risken mot risken att hästen busar med unghästen i hagen och halkar illa (hästen är inte den som alltid är bäst på att tänka sig för ;) ), bedömer jag risken för halkskador som större. Lägg till risken för spänningar i ryggen etc pga hästen går och spänner sig hela dagarna i hagen.
Jag skulle inte ställa mig i ett stall där det inte vore ok att ha hästen broddad i hagen, om jag inte var absolut tvungen. Runt om, med fyra brodd i varje sko, vid väglag som kräver det. Skulle det vara så att en häst i hagen ständigt sparkar mot min häst, eller att min häst ständigt skulle vara på en annan häst med ordentliga sparkar, skulle jag vilja flytta min häst till en annan hage - vilket jag skulle vilja i det läget oavsett årstid.

Har haft min häst i 8 år och aldrig broddar i hage, för mig är risk större att han trampar på sig själv än att få fläkskador. Måste han ha broddar så måste han ha boots+benskydd på alla 4 ben. Jag upplever att min häst fattar att när han känner att det är halk så tar han det lugnt, jag har aldrig haft problem med spänningar eller liknande.

Han har en gång gått med en sto som var bitch, hon sparkades. Jag försökte lösa detta med att ägaren till stoet skulle kanske bara ha broddar fram men inte bak. Det hela slutade med att jag flyttade till annan hage för att min häst fick broddskada.

Jag tycker att oavsett vad man har för åsikt om broddar får man ha respekt för varandra och försöker lösa problemet som att dela hage eller om man har en häst har tendens till att sparkas så ska denne häst gå själv i hage.

KL

självklart så innebär en spark med broddar en större skada än utan broddar!

utöver det så säger jag att har man en bra flock eller hästar i hage tillsammans som fungerar så utdelas inga sparkar öht som är skaderisk med eller utan brodd rent generellt.

så utifrån det så en fläkskada är tusen gånger värre oavsett, än en broddspark. Men har man en orolig flock så hade jag inte velat ha hästen där med brodd, eller ngn annan med brodd i sammanhanget bak, om som sagt det är störigt i flocken.

hade heller aldrig släppt ihop hästar på vinterunderlag där brodd behövs för hästens egen säkerhet, och sen ska den ihop med andra hästar den inte känner. aldrig. då låter man bli att släppa ihop men behåller brodden på den egna hästen i annan lösning.

alla våra hästar är broddade runt om utifrån ovan i hagen vintertid, men som sagt, det är pga att vi inte vare sig släpper ihop nya hästar denna tid på året, eller har hästar som öht inte trivs tillsammans i hagarna i sig.

står man i stall där hästar tvingas ihop i hagar oavsett hur de kommer överrens i allmänhet, och sen lägger till brodd i sammanhanget, finns ett potentiellt problem. annars inte.

Senast ändrad:

Betydligt större vette 17, brodden måste ju verkligen träffa väldigt rätt.

nej? det räcker med kraften i sig och sen rivningen i fråga om brodd i sig med vass kärna så har du en rejält mycket större åsamka än med en platt spark skodd eller oskodd. inga större konstigheter.

Precis, inte direkt konstigt, vad får du helst en spark själv av, en sko med metal tåhätta eller en spark med dito och en utstående pigg eller två? Tåbrodden sitter väl inte superstrategiskt för att göra skada men definitivt inte i skymundan heller.

Har alltid brodd om dom har skor, tror inte jag känner någon som inte har det så hur vanligt det är med fläkskador vet jag inte.

Vet bara en som har fått allvarlig skada av en spark från brodd och då träffade brodden så det blev hål in i hasleden, den blev inte återställd efter det.
Dom andra 2 som har fått allvarliga spark skadar har fått det ifrån hästar utan skor.

Mina egna har låga isbrodd, inbillar mej att det inte blir lika stor skada då om den träffar fel.

Det som hände med min häst skedde inte vid ihopsläpp, min häst hade gått med stoet redan i ungefär halvår utan problem, hon började sparkas när hon fick broddar på. Vet inte om det berodde på hormoner vid brunst eller liknande.

Sen att fläkskador är värre än broddskador. Ja, det beror på vad för häst man har, vissa är vilda medan andra är lugna i hage. Vissa måste ha broddar medan andra behöver inte det. Jag tycker inte att min häst behöver det just nu och min hage känns inte isigt.

Helt enkelt är det upp till varje hästägare att brodda sina hästar eller inte.

Senast ändrad:

För mig är det självklart att skodd häst ska ha brodd vid vinterväglag.. (är annars som att köra bil på vintern med sommardäck ;))
Är väääääldigt halt med endast skor på en isig väg; då är det bättre att ha dem barfota.

*KL*

För några år sen hade jag ett fölsto som fick en griffelbensfraktur.
Benet var lite repat, vete tusan vad hon gjort, antagligen klättrat i stenröset.

På kliniken var varenda personal på och pekade på ett sår under hasen och sa "där ser man att en brodd träffat".

Jag försökte förklara att hon enbart gick med oskodda hästar, men de trodde mig knappt. :(

Hade hon gått med nån broddat häst hade väl den stackaren fått ut för att vara skyldig...

Jag hade blivit skitsur om de inte trott på vad jag berättade om min egen häst :mad: De kan väl inte veta något om hästens hagkompisar?

Jag har fyra broddhål i varje sko dock så har jag bara blindbrodd fram i bakskorna, isbrodd i i övriga hål. Och mina hästar busar en del så en del sparkar blir det nog emellanåt men än så länge har det peppar peppar ta i trä gått bra. Än så länge är det inte jättehalt här då det har snöat och inte hunnit blir speciellt många isfläckar än men kanske blir det isbrodd runt om bak vid ett senare tillfälle.

Jag är för broddar i hage vid is, om hästar är aggresivt sparkbenägna så är väl frågan om de trivs ihop, om hagen är för liten eller om det serveras för lite mat kanske. Dock så har jag själv sett hästar fläka sig i augusti och halka omkull i september så även gräs kan vara riktigt halt.

på agrias hemsida rekommenderas att man broddar hästen eller har den barfota

Halka
Snö som börjar smälta kan lätt samlas under hästens hovar, i värsta fall så mycket att den halkar och vrickar sig. När det är halt finns också risk att de fläker sig (benen går isär och lår skadas allvarligt). Se till att ha korta broddar i skorna eller att hästen får gå barfota om du inte ska jobba för mycket med den.
http://www.agria.se/hast/artikel/vinterns-faror-for-hasten

Så de verkar ju anse att fläkningar är ett större problem än broddsparkar? Annars skulle de väl inte rekommendera brodd? Längre ner varnar de dock för riskerna med broddar

Jag upplever att min häst fattar att när han känner att det är halk så tar han det lugnt, jag har aldrig haft problem med spänningar eller liknande.
Men vad spelar det för roll om det är blandis? Vad kan hästen göra för att inte benen ska glida iväg då? Då spelar det ingen som helst roll hur försiktig hästen är. Otroligt elakt och dumt mot hästen att sätta den i en sådan situation.

Jag har alltid haft mina hästar broddade runt om hela vintern, ser man bara till att hästarna är kompisar och inte är sådana som verkligen sparkas jämt så brukar det gå bra, det är klart att det alltid finns en risk för sparkar när de går tillsammans men det är lättare att de fläker sig.

Är min häst skodd och det är halt så ska hon vara broddad. Låter henne hellre gå själv och letar annan stallplats om det ska tjuras.

Eftersom vi tror att anledningen till att min valack skadade sej så illa att han till slut efter många månaders slit fick avlivas var att han gick obroddad så tar jag inga risker. Jag tar hellre en broddskada än en fläkning eller något ännu värre.

Sen spänner sej mitt sto något vansinnigt när hon inte får helt 100% fäste och hon blir inte ridbar till slut.

Mvh Domino_s

Alla hästar där jag står är skodda och broddade runt om, några med två brodd och några med fyra.
Alla hästarna har dessa på sig även i hagen!

*KL*

Har under 30 år som hästägare, en stor del av tiden i stora stall, upplevt väldigt få broddskador.

I förhållande till antalet kotledsinflammationer, knäledsinflammationer, kissing spines, koliker et c så ligger broddskadorna väldigt långt ner på listan.

Jag tycker dock att det är god hyfs att byta till nya broddar regelbundet. En ny brodd där hårdmetallkärnan sticker ut som en liten liten knagg är en betydligt mindre risk än en sliten brodd där hårdmetallen sticker ut ett antal millimeter.

Jag skulle aldrig i helsike släppa ut en skodd häst på halt underlag utan brodd.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·
Hästvård Jag ber alla kloka om råd. Vad hade ni gjort om följande hände: Nästan varannan gång min häst släpps ihop med en ny häst blir han...
Svar
7
· Visningar
738
Senast: Hovis
·
S
Hästvård Hej! Jag vill skriva till alla er som känner er orutinerade och osäkra när det gäller vården av era hästar, ta hjälp! Snälla ta hjälp...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: missmuppsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka