Broddar i hagen... Suck!

cello

Trådstartare
Jaha, då var det dags igen.

Efter några lugna fina vintrar med broddar runtom i hagen börjar detta eviga tjafs. Jag skulle vara VÄLDIGT intresserad av att se skadestatistik från försäkringsbolag/veterinärer eller dylikt, för jag kan inte tänka mig att risken för allvarliga sparkskador där just broddarna spelar en väsentlig roll är ens i närheten av risken för allvarliga skador av halka, fläkningar osv. Någon som har en eventuell länk? Alternativt borde det göras någon typ av studie för att visa att det är sparken i sig/dess kraft och var den träffar som är avgörande och inte broddarna.

Min ena häst har redan halkat i år och fått en rejäl muskelbristning på låret. Eftersom jag inte vill att det händer igen eller att skadan förvärras för att hon går och spänner sig har mina två fått stå i en egen del av hagen. Men de andra i stallet som är emot broddar tycker att alla hästarna måste gå tillsammans, så det verkar inte funka.

Tips någon? Senaste jag stod i stall med olika åsikter om broddar fanns åtminstone möjlighet att dela på hästarna, så det blev aldrig något direkt problem. Hur löser ni detta i era stall?

Sv: Broddar i hagen... Suck!

Jag har inga andra tips än att det i ditt fall verkar lämpligt att byta uppstallning.

Jag har 16 hästar hemma, varav 10 är skodda och broddade.
I en av hagarna går två skodda hästar, de har fått var sin lätt broddskada (ytlig sårskada, ingen hälta, ingen svullnad).
I hage nummer två går tre broddade och två obroddade hästar. Ingen skada på någon.
I hage nummer tre går nio hästar, varav fem är broddade, övriga oskodda.
Inga skador.

Skälet till att en del är oskodda och därmed utan broddar är att de är unga och hovarna inte är färdigväxta och jag därmed anser att de inte ska vara skodda.

Intressant frågeställning...
Skulle också gärna se statistiken sparkskador orsakade av brodd ställt mot fläkskador och muskelspänningar pga halkrisken i hagen.

Är själv FÖR broddar i hagen, anser att risken för sparkskada är så mycket mindre än risken att hästen ska halka eller gå en hel dag och spänna sig för att inte halka på det hala underlaget.

Jag fick själv ta bort en av mina älskade hästar för snart 2 år sen pga fläkskada, och det var ingen höjdare.... :(

Jag drog av skorna helt på min eftersom hon var den enda som sparkade mot de andra. Kompisen gick med skor och brodd. Men jag är intresserad av verkning och barfotagång så för mig var det ingen stor sak. Nu efter två år barfota fick jag dock sko henne igen. Nu går hon med en lugn kompis där deras inbördes rangordning är fastslagen. Än så länge har jag inte sett att hon har sparkat mot kompisen men börjar hon med det så blir det skilda hagar direkt. Skulle det komma hit en ny häst så skulle jag inte släppa ihop den med min häst så länge det är halt och hon behöver brodd. Men jag är överhuvud taget emot att släppa ihop nya hästar om de är skodda bak, har dåliga erfarenheter av det. Då får man ta av bakskorna under några dagar för att vara på den säkra sidan.
Jag skulle aldrig släppa ut min med järnskor utan brodd i hage under vintern. Jag skulle heller aldrig orka stå och skruva och byta brodd inför varje ridtur då skulle jag byta stall.

KL

Min bestämda åsikt är att är det "vinterväglag" ute och hästen har skor så *ska* den vara broddad. Jag aldrig varit med om broddskador i något av de stall jag stått i (förutom dom orsakade av att hästen trampar sig själv). Finns det olika åsikter i stallet så får man kanske dela upp hästarna i broddade och obroddade. Personligen tar jag mycket hellre en broddskada än en fläkskada. Järnskor på is är fullständigt livsfarligt och det gränsar till djurplågeri att frånta hästarna sitt naturliga skydd genom att sätta skor på hovarna.
Jag känner till en person som blev trampad av sin broddade häst på armen. Det enda som hände var blåmärken. Inga sår överhuvudtaget. Och det stärker mig i min tro att broddskador är överskattat. Möjligen är det risk att ev. täcken rispas sönder om hästar med brodd sparkar varandra och fastnar i tyget, men det må väl vara hänt. :)
Samtidigt får man ha förståelse för andra människors oro att något ska hända. Ingen vill ha en skadad häst.

Man får göra som man vill i stallet där vi står, är det nån som inte vill att dom andra ska ha brodd så får man söka sig till nåt annat stall. Vår har boots fram för han kan trampa sig själv fram med baktåbroddarna. Han har trampat sig själv uppepå vänster bakhov förra året och fick då lymfangit (hur stavar man?) men skulle ändå aldrig släppa ut honom i snö/is i hagen utan brodd. Är skit nervös om det råkar frysa på innan jag fått i brodd.

Min bestämda åsikt är att är det "vinterväglag" ute och hästen har skor så *ska* den vara broddad. Jag aldrig varit med om broddskador i något av de stall jag stått i (förutom dom orsakade av att hästen trampar sig själv).

Finns det olika åsikter i stallet så får man kanske dela upp hästarna i broddade och obroddade
Samtidigt får man ha förståelse för andra människors oro att något ska hända. Ingen vill ha en skadad häst.

Håller helt med här! Skodd häst ska vara broddad när det är halkrisk.

Vi har delat våra hästar, de som är oroliga för sig och de andra för sig. Nu har det visserligen kommit rätt naturligt, i och med olika foderbehov och så vidare.
Jag har full förståelse för att vissa inte vill ha hästarna ihop med brodd på. Det beror delvis på att några av våra hästar leker minst sagt våldsamt och har skadat varandra, trots att de går oskodda. Vi har dessutom haft problem med en valack som klättrar på stona, det funkar inte heller..

På tal om broddskador. Jag har aldrig träffat en häst som blivit skadad (förutom en som trampade sig själv och fick lymfagnit). Jag själv blev trampad av häst med fyra brodd så sent som igår. Min otroligt välanvända och väldigt skyddande gymnastisko sprack i en söm, men foten har inte minsta lilla märke. Förmodligen tur, men ändå.

Svar till alla..

Jag håller verkligen med. Att en spark skulle bli värre pga broddar tror jag är en myt, till stor del. Folk har varit med om hemska sparkskador på vintern när hästar har haft broddar och så tror de att det är broddarna som är orsaken, men tänker inte på vilken enorm kraft en ordentlig hästspark har och att barfotahovar också kan sparka sönder ben.
Dessutom tror jag att många helt enkelt är känsliga för sår. Och det är klart att det ser läbbigt ut om det är lite djupare och blöder mycket. Och kanske inte jätteroligt att sköta om på vintern. Själv brukar jag inte bli hysterisk över sår. De läker.

Jag tänker som så att det är en högre risk att det blir värre sparkskador om det vill sig illa med broddar på, men samtidigt är det en risk man kanske får ta om hästarna ska gå i lag på vintern eftersom att fläkskador eller att de halkar och bryter ett ben också är en väldigt stor risk.
Ofta dessutom har redan hästarna gått med varandra före broddtiden och då torde risken för konflikter vara minimal.

Så broddar på men ta risken, eller se till att hästarna går en och en, man får överväga.

Sen kan man minimera risken genom att tex ha obroddat i några dagar vid nyinsläpp/ihopsläpp

Jag tänker att det kanske och i vissa lägen kan bli värre med brodd, men det som till största delen skadar måste ju ändå vara kraften i sparken :) Brodd på ute säger jag :)

I vårt stall måste alla i hagen vara överens om det ska vara isbrodd bak eller blindbrodd ( fram får man alltid brodda med isbrodd) det räcker alltså med att EN inte vill ha isbrodd runt om för att det inte ska bli så, så lite beroende på vilka jag delat hage med så har jag haft isbrodd eller blindbrodd bak. Ingen av mina har vare sig fläkt sig eller blivit broddsparkade i hagen. Ingen annan heller vad jag kan minnas? Så i år har den ena isbrodd runt om och den andra isfram och blind bak fast jag hade föredragit is runt om på bägge.

Fast, är det så smart?

Själv anser jag att när man låter hästar gå i lag/låter sin häst gå med andra så är det på egen risk och jag skulle aldrig ens överväga att dela med någon som var så rädd om sin häst faktiskt..jag vill inte ta den konflikten om det händer något utan det bör vara utrett före

Smart och smart? Som inackorderad får man liksom köpa de regler som stallägaren satt upp? Eller så får man flytta och för mig är det här stallet på det hela taget oslagbart så då får jag förlika mig med att jag inte får brodda precis som jag velat.

Visst kan brodden påverka träffar hästen med den och inte med skon så är skaderisken betydligt större.

I vårt stall måste alla i hagen vara överens om det ska vara isbrodd bak eller blindbrodd ( fram får man alltid brodda med isbrodd) det räcker alltså med att EN inte vill ha isbrodd runt om för att det inte ska bli så, så lite beroende på vilka jag delat hage med så har jag haft isbrodd eller blindbrodd bak. Ingen av mina har vare sig fläkt sig eller blivit broddsparkade i hagen. Ingen annan heller vad jag kan minnas? Så i år har den ena isbrodd runt om och den andra isfram och blind bak fast jag hade föredragit is runt om på bägge.

Såhär har vi också, vilket innebär blindbrodd bak i vårt fall. Skulle aldrig låta hästen gå ute med blanka järnskor, men blindbrodden ger nästan lika bra fäste som vanlig brodd i hagen faktiskt.
Undantaget om man har en hage som är som en isgata förståss.

Vi har inte haft fläkskador, däremot skador av brodd (från framhovarna) som skurit ganska rejäla sårskador. Sånt har vi aldrig på sommaren, så visst orsakar brodden mer skador.
En bekant har en häst som fick en rejäl spricka i frambenet efter broddspark, enligt veterinären tog brodden precis rakt på benet vilket koncentrerade kraften till en mycket liten yta som orsakade sprickan. Enligt veterinären hade det inte blivit så om brodden inte träffat så illa.

En tanke från mig
jag brukar iband faktiskt endast ha blindbrodd omdet inte är tjock is.
är det snö så räcker det med brodd utan just den hårda stålkärnan.

Håller med, risken att det blir sår av brodden är mindre än halkrisken för en skodd häst utan brodd. Dessutom kan ju fläkningsskador, sträckningar pga halka bli mycket värre än ett sår som på sin höjd behöver sys (om ens det).

Våra lektionshästar går 29 st i samma hage, alla broddade och skodda. Några ponnyer är bara skodda fram. Kan inte minnas att vi sytt någon broddspark på lääänge. Trampar sig gör de ibland men det gör dom ju om de går själva också.

Herregud vad fjantigt.
Här har alla hästar 4 brodd runt om utom unghästen och det är faktiskt stallägarens häst men inte bryr hon sig om vi andra har brodd på våra hästar :) och då är hennes häst mest utsatt för han är lägst i rang.

Hellre en ev spark (minimal risk hos oss iaf) än en spänd häst med risk att halka omkull, ev fläkningar, ömma blåmärken och sträckningar samt bristningar.

Vi har dock bara valacker som aldrig bråkar mer än att leka och nafsa och sånt. Aldrig sett en spark.

Jag tycker att de som vill ha brodd går i en hage och de som inte vill ha brodd går i en annan hage. Om man inte vill blanda

Jobbigt när det är så. Min lilla sjukling går i en egen hage nu så han får ha på sig det jag vill, alltså fyra broddar i varje. För en gångs skull så slipper jag detta bråket om brodd. Stallägaren är väldigt emot broddar och låter hellre sin häst halka runt som bara den i hagen. Det är väl sådana människor som kanske måste uppleva en ordentlig fläkskada på sin egen häst innan dom förstår faran med obroddade järnskor. Övertala dom går ju verkligen inte har jag märkt.

Hovlsagaren säger att statistiken säger 30-70 när det gäller skadorna, alltså 30% är broddskador och 70% fläkskador. Vet dock ej vart han hämtat den infon.

Senast ändrad:

Vi har brodd på alla hästarna i stallet. Ingen har haft någon annan åsikt faktiskt. Mina två går tillsammans i en hage så jag bestämmer ju själv men vet att de andra också har broddat så mycket som behövs. Vet att min kille behöver ha 4brodd på varje för annars spänner han sig jätte mycket då han inte gillar att halka. På sommaren är han barfota bak men skor på vintern så han kan ha broddar. Blir lätt isigt i hagarna känner att risken för att han ska gå omkull eller halka så han gör sig illa uppväger risken för ev sparkskador. Min häst blev faktiskt sparkad förra året o de tog illa i ögonvrån träffade brodden. Först syntes bara färskt blod men några h senare var ögat som en tennisboll o helt igen geggat :nailbiting: dock klarade sig ögat utan skador o efter att han behandlats med antiinflammatoriskt o ögondroppar blev han bra. Hans hagkompis ägare erbjöd sig direkt att skruva ur broddarna när detta hänt. Kännde dock att de inte var nödvändigt de var goda vänner o man kan inte skydda sin häst från allt.... Hellre att de har brodd o rör på sig lite ute än att de står stilla för det är halt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·
Hästvård Jag ber alla kloka om råd. Vad hade ni gjort om följande hände: Nästan varannan gång min häst släpps ihop med en ny häst blir han...
Svar
7
· Visningar
738
Senast: Hovis
·
S
Hästvård Hej! Jag vill skriva till alla er som känner er orutinerade och osäkra när det gäller vården av era hästar, ta hjälp! Snälla ta hjälp...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: missmuppsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka