Broddar i boxen??

surprice1985

Trådstartare
Låter ni era hästar stå med broddar i över natten?? Måste ha pållan broddad eftersom det är isigt i hagen.. Känns lite farligt att låta dom sitta i över natten men hinner inte brodda på morgonen.. Är ganska små broddar...

Sv: Broddar i boxen??

Ohja .. min går med brodd runt om under hela vintern, hon har 4 i varje sko (ponny), blodingarna har 6 brodd i varje dojja och även dom hela vintern. Men vi måste ha brodd iom underlaget :)

Jag bor i norrland och här broddar vi i när det börjar frysa på i november och broddar ur när snön försvunnit i april. Så ja, mina hästar har broddar inne i boxen.

Tar aldrig av broddarna på vintern. Varken jag eller någon annan har lust att brodda på och av varje dag och hästen har aldrig skadat sig i boxen över huvud taget.

Ja min har gått med broddar i framskorna, är inte skodd bak, hela vintern och inte skadat sig i boxen :)

Samma sak med min, också oskodd bak, men har broddar fram ända fram till våren.
Har aldrig hört om att en häst har skadat sig själv med broddar inne...

Har broddar i från höst till vår utan att ta ur dem. Är is eller snö så gott som hela perioden så det behövs. Vem vill brodda i 16 brodd x 6 hästar typ varje morgon.. Ingen skulle jag tro.

Hur gjorde du när stona gick med föl?

Mitt sto har varit broddad runt om när hon delat box med sina föl men det har ibland blivit ifrågasatt. Jag är inte ett dugg orolig för hon har världens bästa kroppskontroll och aldrig skadat sina föl.

Ja det kan du absolut ha! Det är ingen fara alls i boxen. Broddskador kommer i hagen, jag har aldrig varit med om att det har hänt i boxen att en häst skadat sej av broddar.

Skulle aldrig komma på tanken att stå och brodda av och på mina två hästar varje dag.
Ponnyn har fyra brodd i varje dojja hela vintern, travaren har fyra fram och sex bak.

De var barfota först, men sedan fick de ju skor och när det blev höst och is och kallt så broddade jag dem. Inget av fölen har blivit trampat.

:eek: Brodda av? Vad betyder det? :D

Mina går broddade hela vintern (4 brodd per hov) utan att någon avbroddning oavsett om de står i boxen, transporteras eller delar hage. Tar hellre eventuella broddskador än att riskera de fläkskador som kan uppstå av halkan.

Jag har min ena broddad runt om dygnet runt, dom andra är broddade fram dygnet runt men får inte ha i broddarna bak när dom går i hagen eftersom det leks lite vilt i den hagen. Jag skulle aldrig brodda av om jag slapp det!

Där jag har min ena häst får vi inte ha brodd i hagen pga brodd skador.
Vilket jag tycker är lite dumt. fläkskador är ju nästan värre.
Så alltså inga brodd inne heller. Jag broddar i och ur när jag ska aktivera henne om det behövs.

De andra två som står hemma där jag bodde förut har 4brodd i varje sko under hela vintern. tas inte ur fören snö o is försvinner.

Vi har permanentbroddar, små, i skorna på fullblodet. 6 på varje hov. Så de står han med 24/7. Har fungerat väldigt bra om man bortser från att han sliter det gjutna golvet något sanslöst. Hade jag varit stallägare hade jag gått i taket.

Hästarna (går med shettis) är snälla mot varandra, så det är inga problem med skador och han har hittills avstått från att trampa sig själv.

Ja det kan du absolut ha! Det är ingen fara alls i boxen. Broddskador kommer i hagen.

Broddskador kan komma precis vart som helst, även i boxen.

Men jag har om det behövs min häst broddad även på nätterna, är inte i stallet på morgon och kväll så att jag kan brodda av så har inte så mycket val. Min häst har aldrig skadat sej iallafall. Men risken finns ju alltid.

Jag bor i norrland och här broddar vi i när det börjar frysa på i november och broddar ur när snön försvunnit i april. Så ja, mina hästar har broddar inne i boxen.
Samma här fast jag bor i Dalarna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar