Broddar i boxen??

Sv: Broddar i boxen??

Skulle inte ha tid att brodda i/ur varje dag... Så de får stå med dem på dygnet runt.

Jag broddar ur om jag tranporterar hästen eller om jag släpper ihop den med ngn ny häst där jag är orolig att de kommer markera med sparkar eller liknande.. En ponny jag hade i yngre dagar lyckades sparka in bakfoten under framfoten när jag red och fick på så sätt broddsår uppe på framsidan av bakhovarna.. Då broddade jag ur när jag inte red (hade boots efter händelsen!)...

ehh.. är det nån som ställer sig och broddar i och ur varje dag? :eek:
När hovslagarn skruvat i broddarna är de ju typ omöjliga att få ur igen... ;)

Hur gjorde du när stona gick med föl?

Mitt sto har varit broddad runt om när hon delat box med sina föl men det har ibland blivit ifrågasatt. Jag är inte ett dugg orolig för hon har världens bästa kroppskontroll och aldrig skadat sina föl.

Hej,
Inför att mitt sto skulle föla i april förra året, togs hennes skor av helt, ifall hon skulle trampa sitt föl. Sedan gick hon utan skor helt och hållet fram till oktober då jag började rida henne. Hon går ff med sitt föl i boxen, men nu är hon broddad runt om.

Absolut kan du ha det! Min polle har fyra broddar hov fram, endast skodd där. Det funkar utmärkt!

javisst! ahr dom längsta isbroddarna runt om i varje sko. innan man skulle orkar skruva av och på. ;)

Ja, jag använder bara broddar när jag rider elle på annat sätt aktiverar hästen. Vill inte tänka tanken på vad som kan hända i hage eller box med broddar på.

Och jag vill inte tänka på vad som kunde hända om mina hästar gick i hagen utan broddar. Fläkskador är inte roliga, då tar jag hellre broddtramp/spark.

självklart, finns inte en chans att jag orkar brodda av och på varje dag. :eek:

men det är självklart en risk, min ena häst skar upp hela insidan av skenbenet för några år sen. :crazy: efter det har han alltid lindor med tjocka paddar under när han är broddad. så mitt råd är att linda benen om du är orolig.

Jag höll på att skruva i och ur brodden det första året jag hade min första ponny. Det var dock bara vid ridning så hon hade blindbrodd eller motsvarande i hagen. Aldrig mer säger jag :) Min hovslagare drar i brodden med spärrskaft, den kan man inte rubba dem en millimeter så ska de ur får jag väl kalla på en stor, stark karl ;) De sitter i från att det frusna underlaget börjar komma tills att det är borta oavsett om det är transporter eller vad det nu kan vara.

Tyvärr har jag sett en del riktigt otäcka skador efter broddar, därav min åsikt om broddarnas vara eller inte vara dygnet runt.

Tack för alla svar :) Tänkte mest på att pållan ligger ner på nätterna så hon inte skulle skada sig när hon reser sig upp. Men nu är isen borta så slipper krabba med broddar ett tag nu hoppas jag!

Min är fyrbroddad så länge det är halt och isigt, så han har brodd 24/7. har haft ett pytte broddtramp på hela vintern så det har inte varit skador heller.

Finns det någon som broddar av och på för att hästarna ska stå inne i boxen på natten?! Vem har tid med sånt? :)

Tidigare har jag gjort det. Men bytte sedan till cromantkross-skor och har nu gått över till små permanentbrodd (6 i varje hov).

Det är vi skåningar som orkar hålla på med i och ur pillandet, dock har de flesta bara två broddar/hov.

Jag orkar iaf. inte åka ända till stallet bara för att brodda av och sen på morgonen sätta på dem igen. Nej tack. Man har väl ett liv utanför stallet oxå...

Min går med broddarna hela vintern, även inne. Skruvar ev. ur dom om han ska åka transport. Men äre bara kort bit så får dom sitta i då också, men då har han boots på sej under transportskydd.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar