Brodda av eller inte

Curta

Trådstartare
Hur gör ni? Är alla lika petiga som mig? Varje vinter håller jag på att bli galen på att brodda av och brodda på. Jag är extremt rädd om mina pållar, gäller med allt, många tycker jag överdriver. Är det kallt och halt en dag så har dom brodd i hagen( hästarna sparkar aldrig varandra tack o lov), är det plus grader nästa dag åker broddarna av. Så där håller jag på hela vintern. Är rädd att dom ska få skador i hovar, ben pga att brodd ju tyvärr stoppar upp hovarna på ett onaturligt sätt, det blir ju tvärstopp istället för att mjukt glida lite grann. Det blir ju ett litet knyck i hoven liksom när brodden sitter på. Hoppas ni fattar vad jag menar. Men fläk skador måste ju ändå va värre...
 
Sv: Brodda av eller inte

Ja - fläkskador är värre.

jag har brodd fram på hästen hela vintern igenom. Bak beror lite på flock konstellationen. när det varit lugna harmoniska flockar har vi i vissa fall haft brodd runt om, har det varit mera störiga flockar har vi haft brodd runt om just de dagar det varit halka, och sen tagit av bak igen för att inte utmana olyckan i onödan. Men över lag skulle jag solklart välja brodd framför ingen brodd - fläkskador leder ofta till avlivning av hästen alternativt mycket lång och alvarlig konvalcens, det gör sällan en broddspark.

I norrland är frågan inte ens en fråga så det är ett mellan och södra sverige problem som jag ser det, dvs debatten om att brodda eller icke brodda.
 
Sv: Brodda av eller inte

Självklart har jag brodd när det är halt, men som sagt dom åker av när det blir plusgrader. Vilket kan innebära att jag broddar av och på mina två hästar flera ggr i veckan. Jobbigt!!Pga att vädergudarna inte kan bestämma om det ska va vinter eller inte:devil: Detta trots att jag har varit med om att min ena häst blev sparkad för flera år sedan av en broddad hov och det sprutade som en fontän av blod ur benet på honom. Tack och lov var jag i närheten när det hände så jag kunde snabbt stoppa det. Men jag är trots det mer rädd för fläkskador. Men kan inte låta bli än då att tänka på vad det kan få för följder i hov, ben av det knyck det blir i hoven när brodden stoppar upp.
 
Sv: Brodda av eller inte

Här är det sällan fråga om att brodda på och av, broddarna sitter i från november till mars.
 
Sv: Brodda av eller inte

Ja, jag överväger att göra detsamma. Dom får väll klampa runt i smeten med broddar på när det är plusgrader. Är ju inte femton längre, ryggen protesterar av allt av och på med brodd.
 
Sv: Brodda av eller inte

som sagt, jag balanserar också som du och broddar av när det inte är nödvändigt på bak, i och med att det finns lite skaderisk där via sparkar. fram får han dock gå hela vintern, har boots på mot trampskador. så om jag var nojig som du skulle jag fortsätta och ta av i plus/gegg grader, men sätta på så fort det blir minus mot halkan.
 
Sv: Brodda av eller inte

Nojjig var rätta ordet om mig när det gäller mina pållar:) Idag kom första snön här + att jag har ryggskott därför kom tankarna om brodd fram i mitt nojjiga huvud. Får väll be min stallhjälp(min raring till sambo) att brodda av och på, han är stor och stark och har inga problem med någon grinig rygg:)
 
Sv: Brodda av eller inte

Jag tänker mer på att hästen står med hoven i en felaktig vinkel under lång tid, vilket ju blir fallet även om man byter till blindbrodd. Nu pratar jag alltså om hästar som enbart har traktbrodd i.

Min förra hovslagare sa att det inte var någon fara för hästen att stå med traktbrodd i, men min nya mumlade något om att "jättebra är det ju inte, men man måste ju väga för och nackdelar...".
 
Sv: Brodda av eller inte

Nä precis. Men nu testar jag en ny sorts sko som skulle vara bra mot snöklampar och i den skon var det svårt att göra fyra broddhål. Och sedan gör ju 4 broddar att hoven låses ännu mer än med bara två brodd.

Pest eller kolera, någon?
 
Sv: Brodda av eller inte

A ha, vad är det för sko? Själv använder jag snösulor på mina, Men det finns det ju också nakdelar med, men är livrädd för styltor under hovarna.
 
Sv: Brodda av eller inte

Skon är avfasad in mot sulan så att det inte ska finnas något för snön att fästa i. Får se om det funkar!
 
Sv: Brodda av eller inte

:eek: Är det bara jag som broddar enbart vid ridning? På och av varje dag...vågar inte ha brodd på i hagen. Bor i Skåne...
 
Sv: Brodda av eller inte

Det är säkert inte bara du. Man känner väl flocken och hur mycket det brukar gruffas i den.

Men fläkskador är inte roliga. Alls.
 
Sv: Brodda av eller inte

Knapplån här... Jag höll också på sådär och broddade på och av och tyckte det var jättejobbigt. Sen bytte hästen stall och i det nya stallet hade alla hästar broddar alltid på vintern, vilket var väldigt bra eftersom stallplanen tidvis blev som en skridskobana. Så även vår häst hade broddar alltid och det gick jättebra. Det blir ju ingen fel vinkel i hoven när hästen går/står på mjukt underlag och det gör den ju för det mesta. Det är väl mest när den står i stallgången som det är hårt. Broddarna är ju isbroddar, dvs inte särskilt höga så den ändrade vinkeln blir inte stor.
 
Sv: Brodda av eller inte

just nu så har mina hästar bara små isbrodd två i fram. hade inte 4 hål. ska skos i morgon och får då 4 isbroddar i fram + snösula.
broddar i bak i hagen får vi inte. får ha 2 små isbroddar när det är skriskobana, annars bara blindbrodd. men jag broddar självklart om vid ridning ifall det är halt.
vi har aldrig haft en halkskada i våra hagar under alla dessa 15år. det kan därmed vara lite småstökigt i hagarna (killar 5st, för sig och ston 8st, för sig.)
/annelie
 
Sv: Brodda av eller inte

En gång i tiden var jag skitnoga med att brodda av i hagen. Vi använde blindbrodd (som i alla fall ger något mer fäste än ingen brodd alls) i hagen och skarp när vi red. Det var skitjobbigt! Ingen häst under min tid som jag höll på så fick fläkskador - alla andra i stallet gjorde detsamma; ungefär kring 12-15 hästar. Inga fläkskador.

Nuförtiden har jag brodd i från vinterns början tills den är slut. Dygnet om, jämt och ständigt. Inga broddsparkar på någon häst alls.

Så; med mitt "facit" så säger jag: hellre brodd i dygnet runt. Eftersom det inte gett fler skador så är jag helt enkelt bekväm och slipper skruva i och ur 16 brodd varje dag...
 
Sv: Brodda av eller inte

:eek: Är det bara jag som broddar enbart vid ridning? På och av varje dag...vågar inte ha brodd på i hagen. Bor i Skåne...

Oftast gör jag så här också. Men är det halt i hagen så självklart får hästarna broddar på där också. Men jag är ändå inte så förtjust i att ha broddar i boxen, så det blir ändå att brodda på och av varje dag. :p
 
Sv: Brodda av eller inte

I vårt stall är det okey att ha broddar runt om på alla fyra hela vintern. Om det kommer nya hästar är vi försiktiga med att släppa ihop dem under broddsäsongen. Annars är det flockar som fungerar ihop i hagarna och det är mycket sällsynt med broddsparkar.

I kväll satte jag på brodd fram på min häst, totalt bara 4 broddar. Jag var helt slut efteråt, har en stor tung häst och hade trassel med gängtappen. Jag fattar inte hur ni orkar brodda av och på hela tiden, ni som gör det.
 
Sv: Brodda av eller inte

Jag hade min häst tillsammans med en oskodd och det kändes inte bra att min skulle gå skodd med brodd dygnet runt, så det har aldrig varit något alternativ....men nu läser jag ju om många som har på brodd dygnet runt. Herregud vad skönt det skulle vara att slippa broddhelvetet:devil: . Ska ta mig en funderare. Men som någon skrev, tanken på en broddad häst i boxen känns inte så tilltalande...jag har iofs heller aldrig sett en fläkskadad häst. Förra vintern halkade de faktiskt runt så att jag blev riktigt orolig...:crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 757
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp