Brodda av eller inte

Sv: Brodda av eller inte

vi har alla våra hästar bråddade hela dygnet.
bl.a då har vi 2 unghingstar och 2 ungvalacker i samma hage som busar och skuttar runt, och om man är så rädd för att det ska bli skador av brodden kan man ju alltid linda hästen.
Och jag kan lova att det blir mer skador på hästar som inte har brodd än dom som har det. tänk vad lätt det är för en häst att vricka till sig när det är isigt,eller hur dom står och spänner sig.Varför krångla till det?
 
Sv: Brodda av eller inte

Det är också också helt riktigt! :D

Ville bara ge Werze lite perspektiv om sin obroddade häst som gick tillsammans med en oskodd..
 
Sv: Brodda av eller inte

Hur gör ni? Är alla lika petiga som mig? Varje vinter håller jag på att bli galen på att brodda av och brodda på. Jag är extremt rädd om mina pållar, gäller med allt, många tycker jag överdriver. Är det kallt och halt en dag så har dom brodd i hagen( hästarna sparkar aldrig varandra tack o lov), är det plus grader nästa dag åker broddarna av. Så där håller jag på hela vintern. Är rädd att dom ska få skador i hovar, ben pga att brodd ju tyvärr stoppar upp hovarna på ett onaturligt sätt, det blir ju tvärstopp istället för att mjukt glida lite grann. Det blir ju ett litet knyck i hoven liksom när brodden sitter på. Hoppas ni fattar vad jag menar. Men fläk skador måste ju ändå va värre...

Bor i Norrland så här e det vinter och halt halva året
Brodd på när vinterskorna åker på, typ i oktober/november och brodd av när vinterskorna åker av april/maj någon gång, okej årker snön tidigare kan jag skruva ur brodden tidigare men du kanske ser min poäng...skulle aldrig orka brodda på/av hur ofta som helst.

Broddar man på och av hela tiden måste det ju vara större risk för tramskador etc eftersom hästen inte hinner "lära sig" gå med brodd.. har jag rätt eller fel :crazy:
Är man rädd skadoer sätt på ett par boots fram så ska det väl bli minder risk för sådant.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 757
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp