P

PenelopeZafari_95

Hej! jag tränar terräng och ska dit och träna imorgon, senaste gången vi tränade så hade vi inge brodd på henne men imorgon skulle det bli dåligt väder så vi har satt på henne brodd nu.
Men problemet är att vi bara har fått på henne brodd bak eftersom vi inte fått tag på någon jäng-tapp, så nu undrar jag: kan man rida med brodd bara bak? eller blir det alldeles fel då? :o

Sv: Brodd

Tränar du terräng obroddad? På gräs? Skulle aldrig rida obroddad på gräs oavsett väderlek! nu vet jag ju inte vilken bana du tränar på, det finns ju banor på sand...

Kan du inte låna gängtapp av någon i stallet? Kan ju vara en idé att investera i en sådan annars :)

Folk i allmänhet har en övertro på vad brodden kan göra, när det är så här blött greppar skon lika bra (eller dåligt) som brodden.

Idag har vi tränat 9 st ute i regnet på gräset, en var broddad och det gick inte att se vilken det var för ingen halkade. Rid med förstånd och visst går det med bara brodd bak

Men jag läste att du hade satt i dom idag... hoppas du inte tänker åka transport med gräsbrodd:eek:

Vi har vanlig vinterbrodd på henne nu och hon åker ju transport på vintern också, och vi har såklart transport skydd. Jag ser inget problem med det.

Vanlig vinterbrodd gör varken till eller från på det underlag som är nu, skall du ha nån nytta av brodden på mjuk gräsbana behöver du rejälare don...

Jo jag vet att många häruppe åker transport med brodd. Söderöver ser folk svimfärdiga ut när man berättar det (eller att de har brodd i hagen)

Tränar du terräng obroddad? På gräs? Skulle aldrig rida obroddad på gräs oavsett väderlek! nu vet jag ju inte vilken bana du tränar på, det finns ju banor på sand...

Kan du inte låna gängtapp av någon i stallet? Kan ju vara en idé att investera i en sådan annars :)

Jo, självklart ska vi investera en sådan, men det kom med lite kort varsell den här träningen och tidigare har hon inte stått här hemma så då hade vi möjlighet att låna.

Ja, jag tränar min ponny på gräsbana utan brodd vid fint väder när det inte är blött. Och hon går jättefint för det. Problemet med att inte använda brodd är om hästen skulle tveka eftersom den inte får något fäste och kan glida vidare mot hindret. Men en häst som tar tag i hindret ser inte jag som att problem att rida utan brodd på.
Det är så klart individuellt från häst till häst och om du behöver det eller inte det är inte mitt problem, lika lite som att om jag behöver det eller inte det är inte ditt problem ;) men men frågan var ju om man kan rida med brodd bara bak :)

Det är så klart individuellt från häst till häst och om du behöver det eller inte det är inte mitt problem, lika lite som att om jag behöver det eller inte det är inte ditt problem ;) men men frågan var ju om man kan rida med brodd bara bak :)

Hmm. Well, det är väl inte mitt problem :devil:

Och varför rida med brott öht då?
Känns värdelöst att bara brodda två fötter, då kan det likagärna vara.

Hmm. Well, det är väl inte mitt problem :devil:

Och varför rida med brott öht då?
Känns värdelöst att bara brodda två fötter, då kan det likagärna vara.

Vi har iaf fått lära oss att bak är det viktigaste att brodda (av tränare som själv tävlar på internationellnivå). Vi har även fått lära oss att man ska inte "överbrodda" en viss glidmån ska hästen ha sen är det individuellt för varje häst hur broddningen ska se ut beroende på underlag och känslighet. Större risker med för mkt brodd har vi fått lära oss, men det tar tid att lära sig hästens behov.

Jag upplever det också som att det är viktigast bak. Tror dock inte att det är bra att bara brodda fram - eller bara bak. Måste bli helkonstigt för hästen när det fäster i bak men glider i fram.

Brodd eller inte är alltid ett hett diskussionsämne, oavsett om det handlar om gräs eller isbrodd.
Personligen tycker jag inte man ska ha hästen obroddad när det är is ute, ej heller när det regnat oavbrutet och gräset är jättehalt.
Jag är rädd om min häst och det tror jag de flesta andra är också, oavsett hur man väljer att brodda så hoppas jag att det finns en tanke bakom.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 361
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
692
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 690
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 361
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden