Brodd i hagen eller ej???

charmant

Trådstartare
Har ni brodd i hagarna på era häster eller ej?Det är vild diskution om detta i vårt stall just nu.Vi har väldigt bergiga hagar och vissa vill ha brodd runt om på sina och andra inte.Frågan är....risk för skadade hästar,risk flr hästar som fläkt sig,blind brodd eller is brodd.Skulle tacksamt ta emot era funderingar kring detta.Tack på för hand.

Hos oss har vi och har alltid, så länge jag vart där iaf, haft broddar i hagen runt om.
Vi har väldigt sällan skador på hästarna av broddarna. Dessutom tror jag att det är lättare att hästen får någon alvarlig skada om den halkar till ordentligt.

Har också alltid haft broddat, 4 runt om. Utom första vintern när vi kom till ett stall där man inte tyckte att hästarna skulle vara broddade bak. Men efter några veckor insåg vi hur vanskligt det var med hästar som i princip rasade omkull på den "skridskobana" som stallplanen blev... Vi började vägra att INTE ha broddar så de som absolut inte ville ha det på sina hästar fick ha dem i egen hage. Detta var dock bara 2 av 12 hästar... :smirk:
Har bara sett en broddsparkskada, och den var stor som en 10-öring... Detta skedde inte ens i hage, utan i en paddock mellan 2 hästar som kommit för nära varandra. Dessa kände inte varandra alls.

Jag tycker man ska ha broddat om det är risk för halka. Det vore djurplågeri att inte ha det, stackars hästen - den kan ju inte hjälpa att den har metallskor på hovarna. Den kan ju inte ta av dem direkt heller...

Men om brodd ska fungera fullt ut bör man även ha snösulor, annars når inte brodden ner när det blir snöklamp och hästen halkar likaså.

ja har oxå alltid haft mina hästar broddade runt om...på vintern alltså... o d har aldrig varit någr aproblem men då har ju dom bara gått i hage me 5 andra hästar åt gången... men jag skulle total vägra att ha min häst ute o broddad... vet att hästar har halkat så illa att dom brytit ben o dessutom behövt avlivas.. visst en häst me brodd kan oxå halka men oddsen är bra mycket mindre!!!

Ja säger bara BRODDAR!!

Skulle vilja ha broddar även i hagen, men hästen i fråga har tyvärr lite för överaktiva bakben för att de andra hästägarna ska tycka att det är okej.

Den här diskussionen dyker upp varje år, både här och i varje stall jag stått i. Nuförtiden upplever jag det som absolut vanligast att alla hästarna går broddade ute för att undvika fläkskador.

Det finns en tråd om just detta temat på Hästvård, den heter "Konsekvens av broddar i hagen" tror jag el. liknande. Jag broddar inte och det är visst många som tycker man är vansinnig för det men men :D

Vi har broddar på i hagen under vintern. Har inte haft några skador mer än ett par revor på kronranden ner över hoven. Inget allvarligt alltså. Våra hästar har dessutom tjocka täcken så det farligaste är om de skulle sparka på benen (vilket det kanske alltid är iofs!).

Hos oss bestämmer man i varje grupp av hästar (som går tillsammans i hagen) hur man vill ha det. De flesta har haft brodd fram, blindbrodd bak. Vid extrem halka har en del haft broddar bak. Vi har tur med våra hagar för det blir sällan isgata i hagarna och på vägen ut.

Jag har sett en allvarlig broddskada och är därför försiktig med broddar bak. Hästen fick en spark på utsidab av hasen och skadade leden. Han blev bara 4 år gammal.

oki,jag vill ha brodd bak med på min häst.Men gud vad jag skulle må dåligt om min häst skadade någon annan.Iof så sparkas han väldigt sällan.Ska ta upp frågan i helgen igen i stallet så får vi se vad folk säger då om saken.

Vi har inte det pga att det går flera hästar tillsammans och då är skaderisken större.

Kram Favina :bump:

Jag har vanliga brodd runt om, 4 per hov.
Föredrar sårskada framför fläkskada om man nu ska uttrycka sig så.

Samma här.

Tog upp det på stallmöte för ett tag sedan (första vintern i detta stall) och resultatet blev att vi som vill ha broddar runt om har våra hästar ihop, och de som inte vill ha broddar och då heller inte ha sina hästar ihop med våra broddade fick ha en egen hage. Så blir alla nöjda.

Nu blev det ju dock så att det iaf innan jul (om det fryser på) bara blir en häst i "icke-broddshagen" eftersom den andra "icke-broddshästen" åker "hem" och firar jul. :crazy: Men det är ju inte vårt problem förstås. :)

Jag har alltid min häst broddad i hagen.
Hällre en broddskada som förhoppningsvis läker fort än en fläksakada... har blivit av med en häst p.g.a brutet ben och det är inget som jag vill uppleva igen.

Beror ju iof på hur hästarna är i hagen men min häst är kompis med sina hagkompisar... så det går bra :smirk:

I förra stallet fick man ha brodd runtom, det hade jag då, 4 brodd/hov.

I nv stallet får vi bara ha brodd fram. Vi har en till hage som vi byter till när det blivit halt i den ordinarie vinterhagen. Så det är ingen stor risk att de fläker sig iaf.

Jag tycker man bör se över hur hästflocken fungerar och vilka slags hagar man har, när man beslutar om brodd el inte. Har man en stökig hage, hästmässigt alltså? Eller en hage som det lätt blir blankis i? Osv..

Vår hage är väldigt bergig med mossa på,vilket blir jätte halt.Och knäpp hästarna ska ju promt upp där och springa.Sen blir den hal längre ner från berget så jag funderar på om inte brodd kan vara en bra ide ändå.Kanske som nån skrev....brodd hästar i en hage och icke brodd hästar i en annan.

Jag skulle aldrig släppa mina hästar obroddade i en hage vintertid.
Där jag bor kan det oftast VINTER, med allt vad det innebär i is och snö!

Men eftersom även väldigt många inte vill ha brodd på sina hästar i hagen, så är väl det enklaste att låta även dem få som de vill?
För de har ju sina skäl!
De anser risken för halkskador som fläkning är mindre än skador från broddsparkar, och jag anser ju tvärt om!
Så varför tvinga ngn till ngt de anser helt fel?! :smirk:

De stall som har de "två lägren" borde ju om de är vettiga dela hästarna i obroddade och broddade hagar.

Vi kör obroddat. Men å andra sidan har de inga skor bak heller ! Vi bor ju i en del av landet där vintern mest är ...lerig...så det är inget problem.

vi har ingen brodd ihagen..men de så sällan att vi "hala" hagar ¨max tre dagar på ett ett år...

Än sålänge har vi fortfarnade 8-10 plus grader..

Blir de halt på rikigt le vad man ska säga åker broddarna på och hästen går ensam

Har haft häst i stora flockar och i hagar med färre individer och han har alltid haft 4 brodd/ hov hela vintern igenom. Hittills har jag sett EN broddskada, stor som en 10-öring. Vet inte om det är för att islänningar är vana att gå i flock, men det verkar vara sällsynt med broddskador.

Vi fortsätter därför med brodd. Just nu är det isgata till hagen, så gamlingen som är oskodd får vi ta en omväg med. I hagen går det bra, däremot.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 641
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama