British Spotted Pony

K

Klaartje

Har blivit sugen på en British Spotted Pony till min dotter. Är det någon som vet hur de är till temperament, om de har några problem typiska för rasen etc.? Finns det någon bra hemsida med uppfödare eller försäljningstall?
Tacksam för alla tips och råd.

Sv: British Spotted Pony

Jag är ganska nybliven ägare av en British Spotted Pony:laugh: Hon är miniatyr och kommer landa på runt 80cm, är född 2009 så än så länge är hon ju bara bebis.

Jag är absolut ingen expert på rasen men de ponnies jag hittils har träffat har varit helt underbara i temperamentet. När jag var och tittade på mina lilla tjej så gick vi in i en stoflock med 15st ponnys i blandade åldrar, inte en enda la bak öronen eller ens hade nån tendens till att gruffa. Alla var sociala utan att vara påflugna, milda i temperamentet, vänliga och kelsjuka. Jag blev helt förälskad direkt:love: Jag kunde gå in till hingsten som gick med sin flock av ston + deras föl och han var lika snäll som stona. Inte vaktig eller plockig som jag kan uppleva vissa hingstar.

De har mer "häst"lynne än ponnylynne, inte alls envisa på samma sätt som shettisarna. Min tjej är väldigt arbetsam och otroligt påhittig! Hon klurar gärna ut saker och älskar att få följa med. Hon går lös med mig här hemma på gården och är inte rädd för något. Väldigt nyfiken både på gott och ont, hon ska kolla på ALLT! Hon har ett ton självförtroende och sätter gärna de stora hästarna på plats.

Är det en liten BSP du vill ha så får du PMa mig, det finns fler därfrån min kommer. :)

Lite bilder på min Whopsie Daisy, hon har inte så många prickar ännu men de kommer fler och fler!

I vinterpäls

Ihop med min andra häst på 148cm

Och såhär såg hon ut under all vinterpäls. (Fick klippa för hon fick löss)

Och här är några bilder på flocken hos uppfödaren!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 552
Senast: Sezziyanen
·
Kultur Jag är sugen på att försöka lära mig franska. Jag läste franska i 6 år i grundskolan, men det resulterade i mest teoretiska kunskaper...
Svar
15
· Visningar
734
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar