Brist på ridvägar!

Sv: Brist på ridvägar!

Jag har stor brist på ridvägar runt våran gård. Det finns en lång som tar minst 1 timme och 30 min att rida runt. Sedan har jag en 1 timmes ridväg och en kort med dåligt underlag och som tar max 40 min att rida runt. Vi har inte heller någon paddock. bara en upptrampad hage som är instänglad som i en fyrkant. Det är för att vi sparar till lite grönt bete.
Känner du igen dig? För isånnafall är vi två :cool:

Jag skulle vara jätte glad om jag ens hade så mycket.:crazy:

men det måste ju finnas nån typ av skog ? (såvida man inte har hästen mitt i centrum :rofl:) för har man bara lite skog behöver man ju inte ha massa vägar och stigar, man kan ju hitta på sina egna ridvägar ;)
Inte om skogen är FULL med sten eller sank... jodå. Jag har haft sådana ställen. Det var inte att tala om att rida rakt ut i skogen där, det var helt enkelt för stenigt - eller för sankt.

Har du varit på slätten i Skåne? Där du inte ser annat än åker och åter åker?
Jag hade min häst en tid på en gård där det fanns noll ridvägar, bara tungt trafikerade vägar. Inte roligt alls.
Nu har jag massor av skog kring stallet, jag kan rida i timmar utan att se en enda människa eller bil.

Immer

Jag har stor brist på ridvägar runt våran gård. Det finns en lång som tar minst 1 timme och 30 min att rida runt. Sedan har jag en 1 timmes ridväg och en kort med dåligt underlag och som tar max 40 min att rida runt. Vi har inte heller någon paddock. bara en upptrampad hage som är instänglad som i en fyrkant. Det är för att vi sparar till lite grönt bete.
Känner du igen dig? För isånnafall är vi två :cool:

Känner igen mig jättemycket!:o
Där jag står nu är det bara platt;platt;PLATT!!!:((i skåne) Är bara en massa grusstigar vid åkrarna som jag dessutom har ridit på c 1 miljard gg!!Dels anledningen till att jag ska byta stall!

Var i landet har man dom bästa ridvägarna? Jag tror att jag ligger bra till men det kan ju finnas bättre på någon annan plats i landet,

Runt Karlstad finns det massor av fina ridvägar, själv har jag ridit en hel del i Sörmoskogen och utanför Kronoparken... :D

Lånar en knapp. Halland och Västergötland är väl bra generellt ?

Ok med ridvägar på många ställen.

Vi åkte runt mycket och kollade både stall och hagar och frågade om ridvägar och rekade lite innan vi valde var vi skulle bo. Vi valde stall testade om vi trivdes i området med ridningen sen letade vi bostad och flyttade till det området ett halvår senare. Det funkade bra för oss att göra så. Vi kände att ridningen var det som fick avgöra för oss sen klart vi hade lite dåligt med kompisar i början men lärde känna nytt folk. Det blev längre till annat jobb etc men det funkade några år. Bra ridning blev det i alla fall.

men det måste ju finnas nån typ av skog ? (såvida man inte har hästen mitt i centrum :rofl:) för har man bara lite skog behöver man ju inte ha massa vägar och stigar, man kan ju hitta på sina egna ridvägar ;)

jodå det finsn massor med skog ;D Får väll eg mig ut och göra en stig :bump:

Runt Karlstad finns det massor av fina ridvägar, själv har jag ridit en hel del i Sörmoskogen och utanför Kronoparken... :D

Du är inte den enda som säger det. Så jag antar att ni har rätt.

Om jag ska flytta så får det nog bli till skogarna runt Karlstad! :idea:

Där jag stod förut fanns typ tre rundor som tog 40 min var och sen var det inget mer och var som helst kunde komma Crosshojar i full fart. De hade nån inofficiell tävling i skogen där. O när man tävlar bromsar man INTE fick jag lära mig. Nu har jag flyttat o bor o har hästen vid västra Sveriges bästa ridvägar. Det finns tre anlagda ridspår utanför knuten o en massa vägar runt om. Ca 8 mil har jag höst nån stans. Allt från fina skogsstigar till grusvägar med minimalt med bilar.
Jag lider med er som inte har, ni får komma o hälsa på:laugh:
Kram
C

Usch det lät tråkigt. Där vi bor har vi "ingenmansland" åt många håll och kanter trots att det är Södra Sverige - mycket glesbebott och många stora markägare som är positiva till landsbygdsutveckling.

Ibland går det att prata med bönder och andra brukare om de kan lämna kantzoner och annat på åkrar för att möjliggöra passage, för att bygga ut antalet ridvägar. Erbjud att betala en rimlig summa pengar per år, för att viktiga sådana ska hållas öppna.

Hörde väldigt mycket innan jag skaffade medryttarhäst att i Skåne var det helt underbara ridvägar, jämna fält så långt ögat kan nå. Men icke! De enda fält här finns är de som är sanka, fulla av mullvadsgropar och helt hemska att rida på! De "jämna fälten så lånnt ögat kan nå" är i själva verket åkrar, och där är det strängt förbjudet att rida.

Vi har en liten "skog" att rida i, visst kan det vara mysigt där - med en anlagd galoppsträcka och en härlig skogsväg som löper längs med träden. Det finns till och med en stock på 60 cm att hoppa. Helt underbar runda, kan det tyckas. Men markägaren jagar, och han brukar lämna kvar rester från rådjuren på stigarna. Ligger en benhög brevid stigen, och då och då händer det att hästen får panik helt plötsligt och kastar om för att rusa tillbaka åt det håll vi kom ifrån. Då har han slängt ut ben med kött kvar på stigen. Yippie... Men när rundan är fri från blodlukt och döda djur är den lagom fin att rida. I varje fall de första 50 gångerna. Sen blir man trött på den. Dessutom tar den bara 30-40 minuter.

Sen har vi en runda som tar 10 minuter om man skrittar. Den går bara runt några hagar. Och en annan som går runt en åker och som också tar 10 minuter.

Eller så rider man på grusvägen, fram och tillbaka - 60 minuter om man skrittar. Eller så rider man till en skog en bit bort - där finns också superhärliga backar att klättra i, och en mysig stig som är perfekt för galopp! Men den rundan tar 2-2½ timme, beroende på hur länge man rider i skogen.

Ja, sen kan man ju också rida till Bokskogen - en ganska stor skog med ridstigar. Jag har dock aldrig ridit dit - det tar fem timmar fram och tillbaka.

Innan hade vi en supermysig runda! Dock fick man rida längs vägen, men då bonden sparat en bit av sin åker till oss så kunde vi rida där, och det gick att trava och galoppera. Perfekt för att träna kondition! Sen fick man rida på en traktorväg, red in i den lilla skogen och hoppade låga pinn-hinder som någon slängt fram på stigen. Sen red man på en jättehärlig gräsremsa mellan skog och åker - där hände det att fler pinnar låg framslängda. Och efter det kom man till ett litet fält som var perfekt för en rasande snabb galopp *fniss* :D Och efter det kom man ut på traktorvägen igen och så fick man rida hemåt. Den rundan tog mellan 1-1½ timme - beroende på om man red in i skogen och hoppade en gång till :D
Men nu har markägaren låtit en massa träd växa i den lilla skogen, så man kan inte rida där alls längre. Och bonden har inte längre sparat en liten remsa till oss. Och det lilla fältet är omgjort till åker.

Nej, usch! Skåne är inget bra landskap när det gäller ridning. Kanske om man skulle bo vid havet, med skog också. Men jag tror nog att de finaste ridvägarna finns uppåtlandet, där det är mycket skog! :D

Jag bor på ett perfekt ställe! Jag ÄLSKAR mina ridvägar :love:

Det finns allt. Inte bara vanliga grusvägar (trafikerade och icketrafikerad), skogsvägar och skogsstigar. Det är sådan variation också! Dels har vi mycket kuperad terräng så klättring är vardagsmat. Sen har vi en skidbacke ca 3 km bort där man kan klättra på sommaren.
Vi har också ett naturreservat där man kan rida (vissa stigar bör man dock undvika om det är kladdigt men det finns grusvägar också, och bra klättring!) och när det inte är golfsäsong gillar jag grusvägarna på golfbanan :) Man får rida där året runt men de flesta hästar blir rätt... uppspelta ;)... av golfarna.

Sen har vi en sjö man kan bada i och rida runt. Ett anlagt travspår som man får nyttja och ca 4 km till en enorm ridanläggning. Har man en snäll och trafiksäkerhäst kan man ta sig hur långt som helst. Är man villig att korsa nån 90-väg och liknande kan man vara borta i några dagar om man vill. :) Och just det - en massa fält vi får rida på om det inte odlas något på dem, och all skog får man rida "offroad" i vilket är guld.
Mina favoritrundor ligger från en timma upp mot ca 3-4 timmar i blandat tempo, mest trav. Vissa inkluderar bara grusvägar, andra inkluderar precis allt!

Jag är rätt nöjd ja :D

Senast ändrad:

Då skulle du bo hos mig! :)

Jag har ca 10 olika ridvägar med massvis av stigar som går överallt. Hur mysigt som helst. Man kan välja exakt hur långt man vill rida, om man vill klättra, eller bara galoppera och busa lite, det finns allt. Hur bra som helst! :D

kl

Måste bara säga att SMÅLAND har världens mysigaste ridvägar :love:

ngn som håller med?

Just det, Jönköping ligger där ja :p
Ditt ställe verkar också helt underbart!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar