Brist på respekt? :S

G

Grimhild

När hästen passande väljer matte att klia sig på, är det ett uttryck för bristande respekt? :crazy:.
Själv har jag inget emot det, agerar ofta "stand in" för ett träd, när sådant inte finns tillgängligt och jag är i hagen och pratar med hästen min. Men fick idag höra att hästar inte gör så om dom har fullkomlig respekt för människan i fråga. Vad tycker ni andra?

Sv: Brist på respekt? :S

Din häst kliar sig mot dig för att han/hon vet att det är ok och för att det är skönt. Jag tycker inte det är respekt fråga utan mer om en vana. Så länge du tycker det är ok så är det ju du som tillåter det :) Många upplever nog detta som jobbigt och att hästen nästan kliver på en, men som sagt tycker du det är Ok så är det det//Sparky

De flesta hästar jag ser klia sig på sina människor uppvisar också fler tecken på dålig respekt; de knuffar sin människa, flyttar på den lite hur de vill, står inte still, drar när den blir ledd, lyssnar inte blixtsnabbt på hjälper etc. Så i regel är kliandet ett symtom på bristande respekt, ja.

Dock är det ju så att alla har olika regler. Känner några ekipage där hästen får klia sig men gör det eftersom människan uttryckligt gett tillstånd och slutar den millisekund människan ber om det, hästarna är också i övrigt respektfulla och lyssnar bra.

Så det är bara att rannsaka sig själv lite, så brukar man komma fram till hur det står till mellan en själv och hästen. Själv låter jag aldrig hästar klia sig på mig eftersom mina ömma muskler och muskelfästen gör att det gör ruskigt ont.

Så vitt jag kan kan komma ihåg har jag aldrig sett en häst klia sig emot en annan häst, däremot på träd och dylikt. Däremot kan den genom att klia en kompis fråga om kompisen vill klia den. Om då hästen kliar sig på mig tolkar jag det som att hästen har degraderat mig till träd och ser mig inte som en kompis som man frågar. Så av den anledningen anser jag att klia sig på matte är en form av brist på respekt.

Sedan finns det tillfällen som man inte vill att hästen ska klia sig på matte, som till exempel när man har på sig tävlingskläderna... För en häst är det inte så stor skillnad på den gamla stalljackan och och på tävlingskläderna, hästen vill bara klia sig. Om den ena gången får och nästa gång inte så kan hästen bli ganska förvirrad och om man har otur tappar den förtroendet för en eftersom man inte är konskekvent. Men att inte låta hästen klia sig på matte kan även vara en säkerhetssak, man kanske inte alltid är beredd på att hästen vill klia sig och flyger då omkull när hästen börjar klia sig...

Så istället för att låta hästen klia sig på mig så brukar jag klia den, när man lär känna hästen brukar man efter ett tag veta vart det brukar klia på hästen. Hästen kan även lära sig att be om att bli kliad (tränade en gång en häst som kunde säga "Snälla klia mig bakom örat så är du jättegullig" genom att gå ungefär en meter ifrån mig och sänka ner huvudet och vinkla det så att man mycket enkelt kom åt bakom örat...)

Men om man är upptagen eller inte vill klia hästen och hästen bara måste klia sig ändå så har den ju trots allt två egna framben att klia sig emot... :D

/Sara

Det behöver inte alltid vara så att hästarna blir förvirrade när man inte är totalt konsekvent. Jag tycker i alla fall att mina hästar lätt kan uppfatta när saker och ting passar eller inte passar och acceptera det.

Inbjuder jag till kel så kan hästarna visa att dom vill kela men känner dom att det inte är kel på gång så pockar dom inte. Det tycker jag är bra respekt.

Men jag skulle nog inte vilja att hästarna kliade sig mot mig, det borde ju inte vara särskilt skönt? :D

Min häst kliar sig alltid på mig efter ett ridpass,det är en ritual vi har :) .Jag har oxå hört det där med trädet,men det är ju skillnad på att klia och gosa sig än att knuffas.Fast min häst "kliade" faktiskt ner min 60-åriga pappa i vattenkaret i hagen! :)
Det såg roligt ut vill jag lova :devil: ...

:rofl:

Hur såg hästen ut då? Förvånad?

Aj, det tog. Undrar om han verkligen jämför mig med ett träd :o.
Men visst, han kan nog vara lite bufflig ibland, och jag tolererar nog lite mer än vad jag borde. Har aldrig reflekterat över att kliandet kan ha med respekt att göra förut, nu kanske jag kommer ha en annan inställning till det :crazy:...

Tack alla för era åsikter.

saen skrev:
Däremot kan den genom att klia en kompis fråga om kompisen vill klia den.

/Sara
Ja, visst är det så. Men skulle någon av mina hästar börja nafsa på mig skulle jag absolut inte tillåta det. Så den vanan får dom ha med hästkompisarna och inte med folk.
Det är bara 2 av mina 8 hästar som vill klia sig mot människor, och dom gör det bara mot mig eller min dotter, aldrig mot ngn annan. Båda ser oss som ranghöga och lyder minsta vink. Nu när jag tänker på det är det faktiskt just dom två som är mest fogliga.
Sammanfattningsvis köper jag altså inte argumentet att det skulle handla om bristande respekt.
Degraderad till ett träd :rofl: , det var ju riktigt roligt, men jag håler som sagt inte med.

Jag tillåter inte min häst att klia sig på mig, för jag tycker inte att det är lämpligt. Han testar gärna gränser och skulle säkert gärna vilja klia sig på andra människor också, som kanske skulle uppskatta det mindre. Och det finns tillfällen när det inte alls passar bra - när man har tävlingskläder på sig osv. Dessutom så tycker jag nog att det är ett tecken på bristande respekt, hästarna kliar inte likadant på människor som de kliar på varandra. Det är en tunn linje mellan att klia och att knuffa...

Så summasummarum - min häst får inte klia sig på mig.

Liquid Diamond skrev:
Det behöver inte alltid vara så att hästarna blir förvirrade när man inte är totalt konsekvent. Jag tycker i alla fall att mina hästar lätt kan uppfatta när saker och ting passar eller inte passar och acceptera det.

Inbjuder jag till kel så kan hästarna visa att dom vill kela men känner dom att det inte är kel på gång så pockar dom inte. Det tycker jag är bra respekt.

Men jag skulle nog inte vilja att hästarna kliade sig mot mig, det borde ju inte vara särskilt skönt? :D

Nej, det behöver inte betyda att hästen blir förvirrad men risken är betydligt större. Det beror lite grand på vad det är för häst man har och hur relationen är med den i övrigt. Tar man själv initiativet till att hästen får klia sig, då tycker jag att det kan vara okej, att klia varandra tillhör trots allt den sociala delen i hästarna liv :)

/Sara

Min häst ber mig "klia mig" genom att lägga sin mule där det kliar.
Jag börjar klia henne och hon kliar min axel :love: hon tar försiktigt med sin mule och slutar med en gång jag slutar.

Men som en del skriver att hästen inte har någon respekt beror ju på hur hästen gör.
Om hästen bara bufflar på med kliandet så blir det ju fel men ber den så är det OK

Jag har bara sett hästar som har kliat sig på träd, boxvägg, stegar och annat åtkomligt så jag vill inte vara en del av dessa ;)

Minnen
Hästen jag red som tonåring fick alltid som beröm klia sig på mig (jag gillar inte att ge godis-det har förstört många hästar). Det gick till så att jag tog spjärn mot ett bindräcke och sen skubbade hon sig mot min bak o mina ben. En gång gick det dock tokigt - hon fick in huvet mellan bena på mig, lyfte upp huvet och jag flög i en vacker båge över räcket och landade på rygg på andra sidan. Hade nog varit en 10 i något gymnastikprogram......

Jag låter inte min häst klia sig mot mig, då jag tycker att det visar dåligt med respekt, men jag brukar själv klia på hästen när jag tagit av tränset, då jag vet att det är det han vill. ;)

Min häst buffar lite försiktigt på mig när hon vill bli kliad, vänder jag mig om och ska gå hugger hon tag i jackan och blänger på mej med en blick som inte går att missförstå. :mad: (Törs inte annat än att klia, nästa gång kanske hon siktar mot strupen.) :eek: När det kliar på ryggen på mig känner hon det tydligen på sig och kommer fram och kliar mig. :p Hon har inte det minsta respekt för mig, det har hon nästan aldrig haft utan hon är enormt bortskämd, min "lilla" knähäst. :love:

Enkelt svar.

Hästar fåt inte klia sig på folk. De är under oss i rang!!!

Däremot får du klia på hästen... :D

Vi har ömsesidigt kliande, jag och min häst, när JAG tar initiativet till det och avgör när vi skall sluta. Oavsett rang hos hästarna så hjälper de ju varandra med kli på manken. Ofta är det ju den ranghöga som "kräver" kli och dessutom säger till när det är nog genom ett lite extra hårt nyp. Jag kan ställa mig vid min hästs manke och vända honom ryggen o börja klia varpå han kliar mig på höften - försiktigt faktiskt. Jag tror det stärker kompisbanden hos oss liksom det gör hos hästar. Det är väl som med hunduppfostran att en bra ledare också är en riktigt bra kamrat att umgås med - inte bara någon som förbjuder saker och är retlig. Till vardags är min häst mycket uppmärksam på mig och är väldigt snabb att lyda minsta vink så jag ser absolut ingen konflikt i detta för oss. Däremot tror jag att man får anpassa "servicen" efter hästens lynne. Har man en mycket dominant häst som försöker plocka poäng så skulle jag definitivt hålla den kort och inskränka förmåner.

Virrpannan skrev:
Enkelt svar.

Hästar fåt inte klia sig på folk. De är under oss i rang!!!

Däremot får du klia på hästen... :D
Snack! Dom är mycket högre än oss i rang. Det är bara tur dom inte har fattat det. :cool:

Min madam behandlar mig vänligt och kärleksfullt,,,,,,,,,,,, :p

horse_pic.jpg

Husse behöver värme och ömhet, däng honom i elementet så blir han både öm och varm. :angel:

Det där är visserligen inte min häst men min ser precis likadan ut innan hon flyger på mig. Nån mer än jag som tolkar det som bus?

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar