Brist på något?

Maris_

Trådstartare
Jag skrev för ett tag sen om en häst i stallet som käkade upp all halm vi la in i boxen. Kan nu lägga till att hon håller på och gnager upp sin box och vartenda stolpe i hagen. Hon slukar även saltstenen på kort tid.

Varför? Kan hon ha någon brist av något? Vad ska vi göra?

/ Maris

Sv: Brist på något?

Glömde, hon har haft magsår tidigare, kan hennes nu "konstiga" matvanor ha med något sådant att göra? Hur märker man om de har magsår?

/ Maris

Lärde mig en gång av en gammal hästkarl att hästar som gnager på trä har fosforbrist. Vad säger ni om det? Hans tips var att lägga ut murkna gammla stockar eller träd i hagarna. Allt efter det så brukar jag släpa ut stockar i vinterhagarna och mina äter alltid upp dem. Även på sommaren ser jag mina gå i sommarhagarna och gnaga på murkna stockar, även fast det är gott om gräs. Nu tror jag inte att mina hästar lider av ständig fosforbrist men till sysselsättning inne och ute är stockar bra för det tar ganska lång tid att gnaga i sig en stock, om man jämför med sly. Det äter de ju upp på en dag. Tips eller kuriosa, välj själv.

Det kan vara ren ovana för att hästen är uttråkad oxå, låter som det iaf.Vissa hästar få man porionera ut salt åt i fodret då de slukar upp stenen i ett nafs.
Stryk på crubnix eller annat antignag medel.
Testa sätt in grenar i boxen som hästen kan gnaga på , har funkat på hästar jag haft.

Det är vanligt med träätning vid proteinbrist. det kan också vara att hon är uttråkad.

Vad får hon för foderstat?

Jag tycker att det låter som att hästen är hungrig och uttråkad.

Vad sägs om STOR hage med hästkompisar hela dagarna?
Men visst, har också läst att det kan vara näringsbrist! Kolla i litteratur om utfodring, fråga expertis och veterinär.
En delförklaring kan också vara så att halmen är mycket god. Det finns hästar som älskar att äta, precis som vi. Kolla hur hon beter sej i under andra omständigheter?

:idea: Förresten, magsår, jag vet en tjej som hade magsår eller magkatarr (minns ej vilket) men hon var tvungen att äta jämt, för annars sved och brände det i magen/matstrupen! Kanske gäller det även hästar?

Rids denna häst? är den aktiverasd på något sätt? Hur länge får den vara ut i hagen vs boxen?

På människor tillverkas magsaften först när man stoppar något i munnen. Men på hästar, som ska äta ca 18 timmar om dagen, tillverkas magsaft hela tiden. Har då hästen inget i magen så kan den få magsår, för att magsaften fräter i magen på dem.

Jag har hört att veterinärer gjort nån rapport att 80% av alla hästar de obducerat har magsår/ tendens till magsår. Siffran kanske inte stämmer korrekt men jag tror det ligger något i det eftersom vi ofta utfodrar för lite till våra hästar!

9 av 10 hästar lider av ständig hunger samt är understimulerade.Hästen är ett betande djur som är avsedd för att äta c:a 16 timmar om dygnet.Därför behöver hästen ingen gallblåsa utan det produceras hela tiden.Hur många av oss hästägare kan säga att vi tillfredställer hästens mest grundläggande behov;att ständigt söka föda!Mina hästar har alltid fri tillgång till hö och det betyder inte att de har hömage.Däremot gnager de aldrig på någonting och jag har boxar som är helt öppna utan galler.Dom blir aldrig hysteriska när jag ska fodra utan ser bara lite gladare ut för kraftfoder är ju så klart gott!Ett säkert tecken på att hästen får tillräckligt med stråfoder,tycker jag,är att det alltid finns lite hö kvar i boxen.Det ska inte behöva vara soprent i boxen.Och halm skulle mina hästar aldrig äta varför när dom är mätt och det finns hö?Dessutom bör alla hästar få elektrolyter spec. efter transport eller hård ansträngning.Det tar veckor för hästen att återställa saltbalansen i kroppen har undersökningar visat och det kan aldrig kompenseras med en saltsten.

Tack för era svar! Ska se om jag kan svara på frågorna!

Hästen går i hage med en hästkompis mellan ca kl 07-18 om dagarna. Jag vet inte exakt hennes foderstat, men hon får nog minst tio kg hö om dagen, och äter sedan havre och nya krafft groov, kli och betfor. Jag minns tyvärr inte hur mycket hon får. Hon rids sedan några veckor tillbaka 1-2 ggr i veckan av några tjejer, men det är tyvärr det enda hon aktiveras och pysslas med. Tror inte att hon är vidare lycklig egentligen, visst hon får vara häst, men hon får ingen direkt omvårdnad tyvärr. Visst ser vi andra i stallet till att hon mår bra och inte är skadad och fixar täcke osv, men hon får inte mycket mänsklig kärlek förutom av dessa tjejer. (Travhäst med bra stam som ska avlas på. Ägaren på pappret har varit ute i stallet EN gång sedan hon kom för ett år sen. Dock en annan farbror som ser till henne ibland, men ja, alldeles för lite) Förra året så åt hon inte upp halmen eller boxen, så jag förstår inte varför hon börjat nu. Hon var ungefär lika understimulerad då.

/ Maris

När hon kom var hon väääldigt nervös av sig, stod och skakade när hon blev ensam osv och hoppade i luften för minsta lilla, men det går framåt. Lite iaf, kom just på att när vi skulle lägga täcke på henne i hagen i år, första gången för "säsongen" så flydde hon från oss i panik för att hon var rädd för täcket. Hon är kanske 7-8 år, så täcke är inte direkt något nytt för henne. Så hon har nerverna på utsidan..

/ Maris

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 469
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka