Brist på aminosyror

sthu

Trådstartare
Kan hästen ha brist på någon enstaka aminosyra även om proteinbehovet är täckt av fodret? De flesta kan väl sättas ihop av kroppen, men hur är det med de essentiella, täcks de in av ett normalt grovfoder? Hur vanligt är det med brister hos vuxna hästar? Hur yttrar sig en brist, som allmän proteinbrist med bukighet eller på andra sätt?

Massor med frågor, och fler lär det bli :D Hoppas någon sitter inne med lite svar!

Sv: Brist på aminosyror

Brist och brist, får hästen till exempel inte så mycket lysin, så kan den heller inte tillgodogöra sig de övriga aminosyrorna.

Så en brist blir bara helt enkelt en proteinbrist, även om det enligt beräkningar finns tillräckligt med protein i foderstaten.

lysin är den aminosyra som är den som det är vanligast att det är brist på, så finns det tillräckligt med lysin finns det tillräcklig av de andra aminosyrorna. Om det fattas en aminosyra kan inte proteinet byggas färdigt, även om det finns ett överskott av andra aminosyror.
finns en tråd om lysin innehåll här på foder forumet, du hittar den säkert om du söker :)

Annars är boken "hästens näringsbehov och utfodring" Av C.P en bra bok, där står det de mesta :)

lysin är den aminosyra som är den som det är vanligast att det är brist på, så finns det tillräckligt med lysin finns det tillräcklig av de andra aminosyrorna.

Om man nu ska vara lite besvärlig så måste det vara så att det beror på vilken aminosyrasammansättning fodret har. Man kan nog inte alltid vara helt säker på att alla andra essentiella aminosyror finns i tillräcklig mängd bara för att lysin gör det.

Hur vanligt är lysin-brist? Oftast deklareras bara proteininnehåll i foder, inte aminosyrorna var för sig, så hur vanligt är det egentligen med brist på specifik aminosyra? Om vi nu opponerar att en häst saknar enbart lysin, yttrar det sig som "vanlig proteinbrist" trots att behovet är täckt?

Tänkte på en sak till idag. Hur lätt denatureras proteinerna i tex betfor? Förändras de vid 60 grader eller krävs högre temperatur? Brukar ju blanda betfor+lucernspellets med varmt vatten.

Hur vanligt är lysin-brist? Oftast deklareras bara proteininnehåll i foder, inte aminosyrorna var för sig, så hur vanligt är det egentligen med brist på specifik aminosyra? Om vi nu opponerar att en häst saknar enbart lysin, yttrar det sig som "vanlig proteinbrist" trots att behovet är täckt?

Tänkte på en sak till idag. Hur lätt denatureras proteinerna i tex betfor? Förändras de vid 60 grader eller krävs högre temperatur? Brukar ju blanda betfor+lucernspellets med varmt vatten.

Jag vet inte hur vanligt det är med lysinbrist. Men om hästen inte får i sig tillräckligt med lysin så kommer alla andra aminosyror att bli ett överskott och utsöndras. Det borde vad jag förstår bli som vanlig proteinbrist.

Sedan undrar jag varför du frågar om denatuering av proteiner? Jag orkar inte leta upp det just nu och måste nog erkänna att jag för tillfället inte minns exakt vad som har hänt med ett denatuerat protein. Men jag antar att det är ngt som kroppen kan tillgodogöra sig. Annars hade vi varit tvungna att äta allt kött utan att tillaga det. Eller tänker jag fel?
60 grader låter gissningsvis ganska kallt, tänker på ett ägg i denna temperatur. Jag tror det måste vara varmare. jag kan leta senare.

Hehe, jag behöver nog egentligen ta en paus från pluggandet :D Vi pratade brännmaneter i fredags, blir man bränd av en sådan räcker 60-gradigt vatten för att denaturera proteinet/giftet en utsöndrar. Jag har aldrig reflekterat över vid vilken temp ägg börjar denatureras, eller vad som egentligen händer med proteinerna.
Undrar mest allt det här för mitt egna höga nöjes skull :D

Hehe, jag behöver nog egentligen ta en paus från pluggandet :D Vi pratade brännmaneter i fredags, blir man bränd av en sådan räcker 60-gradigt vatten för att denaturera proteinet/giftet en utsöndrar. Jag har aldrig reflekterat över vid vilken temp ägg börjar denatureras, eller vad som egentligen händer med proteinerna.
Undrar mest allt det här för mitt egna höga nöjes skull :D

OK. jag försöker mig på ett svar till.
Jag har kommit fram till att olika proteiner denatuerar vid olika temperaturer, har sett från 50 grader och uppåt. Ett protein är en lång kedja av aminosyror. Men denna kedja ligger inte utsträckt som en enda lång tråd utan mer hoprullad som ett garnnystan pga bindningar mellan atomer i olika aminosyror i olika delar av denna kedja. Ett protein har alltså en viss struktur i rymden beroende på vilka aminosyror det består av. Ett enzym ex som ofta (alltid?) består av protein har alltså en viss bestämd form. När detta denatuerar pga upphettning eller pHförändring så släpper de bindningar som håller ihop detta garnnystan så det rätas ut. Enzymets form och därmed dess funktion förstörs i och med detta. Däremot tror jag inte - är ganska säker på -att de olika aminosyrorna och därmed dess "värde" som föda ändras på ngt sätt annat än att det blir mer lättsmält.

Ingen aning om detta blev begirpligt över huvudtaget? Det är svårt när man inte kan rita.

Jodå, jag förstår :D Nu trillade alla gamla kunskaper om proteiner tillbaka dessutom :D tackar tackar!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 416
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 560
Senast: Bri
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 383
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar