• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lillan09
  • Startdatum Startdatum
L

Lillan09

hej är briar en bra häst att ha (vet han är en super häst i dressyren). Men har hört att hans avkommar kan bli lite "vilda" och svåra att hantera. Eller beror det helt på mamman??=)
Dum fråga men lika bra att fråga

Sv: briar

Briar är en bra hingst både som ren tävlingshäst i dressyr och för avel. Man får inte Elit som avelsvärde om man inte får bra avkommor och Briar är Elit sedan 2006.
Men hans eget och en dal av avkommornas temperament kanske inte är det som den vanlige fritidsryttaren vill han. Men det kan passa väldigt bra till tävlingshästar.

Sedan så gör både stoet och uppfödarens hantering en hel del mer än hingsten med hur avkomman kommer att bli att hantera.

Min Briar-flicka är väldigt känslig, vilket är vanligt för hans avkommor vad jag hört (träffat flera som liknar min mycket till sättet). Inte dum på något sätt men måste få lite tid att titta på saker. Hon blir nästan alltid rädd för täcket när man ska ta på henne, och höpåsen, men hon lugnar ned sig väldigt snabbt när hon förstår att hon inte kommer bli uppäten. I ridningen blir hon stressad om hon gör fel och man blir sur, så det gäller att ha tålamod. I övrigt är hon väldigt cool och inte alls hetsig på det viset. Väldigt härlig häst som alltid vill göra sitt bästa i ridningen och på marken, och dessutom är väldigt lättlärd, och kelig : ).

Jag har ridit/träffat ett gäng avkommor till briar. det de brukar ha gemensamt är en jäkla hoppteknik (det var faktiskt inte självklart att Briar skulle gå till just dressyren!) och en minst lika jäklig vilja. Alla har varit fuxston dessutom, så det kanske har nåt med temperamentet att göra...
det har varit trevliga hästar allihopa, inte dumma på något vis men som sagt mkt humör.

Aah, jag har hört att hans avkommer kan blir duktiga inom hoppningen. Har ev en häst som jag ska köpa efter brirar men dom sa att han har ett humör. Men ska testa och se om vi funkar. Tack för alla svaR!!:D

Har en kompis som köpte ett sto e. Briar.

Hästen var helt oriden vid 6 års ålder då den hamnat hos ngn som blivit rädd för henne. Väldigt bestämd dam som visste vart skåpet skulle stå. Bockade rätt bra och hade väl för sig diverse andra intressanta påhitt också om jag inte miss minner mig. När vännen väl hade fått rätt på hennes försök att vilja liva till det lite så är det en jättefin häst! Hoppar som en kanon och rör sig riktigt trevlig.

Enligt mig är Briar hästar ofta snygga hästar med hyfsat snyggt rörelsemönster och en del hopp i sig. Dock har de flesta lite skarpa. Får man bara hästen att fokusera åt rätt håll kan det bli riktigt bra tävlingsindivider med mkt fighting vilja.

okej:p någon som vet hur mycket det kostar att betäcka med birar?

Du får vänta tills nästa års betäckningssäsong börjar för att se vad han kostar då.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 750
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka