Sv: Briar -xx

Helt övertygad om att jag läst en tråd här på Buke där dte stod att Briar och xx verkade vara en bra kombination. Prova gärna att sök!
U

Vet att jag läst om det tidigare också men lyckas inte finna några bra sökresultat på just briar -xx.

Är mest nyfiken på vad som slagit igenom, om de blivit lågställda eller om briar förbättrat framdelen som ofta är sämre på fullblod.

Har för mig att Briar ligger bra till i BLUPen i alla kategorier, tror det finns en för huvud hals bål, som han ligger bra i..eller om det var typen.. Märker att mina Briarkunskaper inte är vad de borde.. ;)
U

Jag har haft ett sto med den blandningen, avelsto.

Hon var liten, ca 158. kortlinjerad med bra trav, sämre galopp. Mycket humör och het som bara den vid ridning. inget för amatörer.

tunna ben, kort lite grov hals, kort rygg, lättmusklad. Lite ponny look.

Jag har haft ett sto med den blandningen, avelsto.

Hon var liten, ca 158. kortlinjerad med bra trav, sämre galopp. Mycket humör och het som bara den vid ridning. inget för amatörer.

tunna ben, kort lite grov hals, kort rygg, lättmusklad. Lite ponny look.

Håller med! Jag tävlade en valack med den stammen. Samma egenskaper som föreg. fast lite högre, ca 162. Snygg, snäll och trevlig häst på många sätt och vis, fast med ett sjuhelevetes temperament. Önskade många gånger att jag hade varit Jan Brink...:crazy: Var vissa gånger lite för mkt att åka med helt enkelt - alternativt - jag var för dålig ryttare.
Letar bilder...

Jag vet bara av en häst med den kombinationen. Den är inte rolig tempramentsmässigt. Den är inte bara het utan väldigt svår och hård.

Har en hingst e. Briar-Diaghlyphard xx, egen uppfödning. Född -05 så jag kan inte uttala mig om ridbarheten ännu.
Snygg att se på, låånga ben. Var lite späd som yngre men börjar nu grovna i. Tror han landar på strax under 170 cm som färdigvuxen.
Temperamentsmässigt jättetrevlig o lätt att hantera, ganska känslig o lite försiktig.
Rör sig hyfsat, just nu är galoppen bäst. Ska bli intressant o se hur han hoppar. Tanken är att han ska bli min tävlingshäst i dressyr i framtiden.
Som föl:
th_brix8.jpg

En månad sen:
th_070204b.jpg

th_070204a.jpg

den här tråden är över ett halvår gammal så låt den vara.

den här tråden är över ett halvår gammal så låt den vara.

:confused:
Vad är det för inställning?
Vissa trådar kan kännas inaktuella, men den är bara ett halvår, samt kan den vara intressant när nya medlemmar har något att tillföra :idea:

Har träffat ett ex. av Briar - xx, ett sto. Supersnygg!! Bra på FT, ganska mkt nerv

Stephen Rapé
val e: Briar-Lane Court XX

Han är ju lite den lite grövre halvblodstypen men ganska mycket fullblod i temperamentet. Han har mkt temperament överlag visar vad han tycker om saker men gillar ändå att jobba och är framåt. Gillar verkligen att tävla och är mkt postiv så.

De säger ju att Briarhästarna är lite kluriga och det är han verkligen, har verkligen en räv bakom varje öra. Har dock alltid varit väldigt mjuk och trevlig att rida.
db_db_IMGP111111.jpg

db_db_IMGP115211.jpg

db_db_IMGP116011.jpg

db_IMG_32841.jpg

Stephen Rapé
val e: Briar-Lane Court XX

Han är ju lite den lite grövre halvblodstypen men ganska mycket fullblod i temperamentet. Han har mkt temperament överlag visar vad han tycker om saker men gillar ändå att jobba och är framåt. Gillar verkligen att tävla och är mkt postiv så.

De säger ju att Briarhästarna är lite kluriga och det är han verkligen, har verkligen en räv bakom varje öra. Har dock alltid varit väldigt mjuk och trevlig att rida.
db_db_IMGP111111.jpg

db_db_IMGP115211.jpg

db_db_IMGP116011.jpg

db_IMG_32841.jpg

Den var trevlig att se på ;). hur hög är denne? hur var den som unghäst och vid inridning?..

Nu har jag bara haft honom sen -05 och innan dess hade han blvit stående ganska länge då förra ägaren fått barn osv. Han är idag tio år och skulle tippa på mellan 168-170cm hög. Jag tror han var ganska snäll vid inridning och hade lätt för att gå i form. Har varit och är ganska hingstig till sitt sätt och tycker nog själv att han är Guds gåva till stona. Han tävlade några gånger som unghäst i dressyr men sedan gick han nog mest en del hoppning.Lite småtrög i början att lära nya saker men så fort han kommit på det kan han inte sluta. Lite sprallig är han emellanåt och det kan bli nägra bocksprång även nu. Dessutom har han ett ganska stort behov av att springa av sig emellanåt, han brukar passa på och rymma ibland så att han kan dra några repor på våra stora åkrar men kommer snällt när han är klar.

Annars är han en rätt speciell häst som är väldigt social och gillar andra hästar och människor och älskar att stå i centrum.
En sak som han inte har är tålamod tex att stå på gången eller länge i transporten, vill verkligen att det ska hända saker hela tiden.
Så har vi fått kämpa en del med vikten också, han var gräsligt tjock när han kom till mig och det var bara att banta. Har ganska lätt att lägga på sig även nu så man får se upp så han inte blir som en tunna.
:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Har vi nån bukefalist med denna komb av diagnoser? Asperber kanske inte är rätt begrepp - men i så fall borde det vara Autism nivå 1...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: cirkus
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II