Sv: Brems

Hur då menar du?? :confused:

Var ute och testade nu, men mitt rep verkar vara för halt, det glider av? Jag kanske inte drar tillräckligt hårt? Usch tycker det är hemskt att behöva göra så med honom men har ju inte så mkt val.. :(

Du kanske inte drog ut överläppen tillräckligt? Håller häste emot kan det vara lite bökigt, men det ska bli en liten "snabel" att läga repet om!

Jag har själv haft en häst som efter en vända på djursjukhus med hovböld under hovväggen, rejäl operation, flera gipsningar osv kom hem rejält rädd för veterinärer, sårvård, klippning och liknade. Jag skulle vilja påstå att bremsen blev vår räddning, på med bremsen och hästen var omedelbart behandlingsbar utan risk för skador på vare sig honom eller omgivningen.

Jag tror det var mycket tack vare att bremsen avdramatiserade situationen ,för både häst, veterinär och inte minst matte, som han faktiskt blev sprutbar igen med åren. Man blir faktiskt lite pjåskig efter att ha sett gulleplutten skicka iväg veterinären till en liten rosslande hög 3 m bort...

försökte mig på brems igår...
min näbbmus såg till att mule gled ut vajre gång.. det gick verkligen inte (å hon som var med är en väldigt erfaren hästmänniska, så det var inte dum å dummare som stod å försökte) :p

så... hästen e inte rakad ca 15cm vid öronen... ser j*t kul ut :angel:

Joo jag tycker att jag gjorde det, han stack tom ut den själv :p men repet var väldigt halt så det började glida efter att jag dragit åt? Kanske ska prova med ett annat rep?

Planen är såhär:
Smöra pållen med emla-salva
Vet. får visa mig hur jag ska göra på min andra häst
Vet. går ut
Mamma borstar på ena sidan och jag sprutar på andra

Om detta inte funkar så är plan 2 att bremsa..

Repet ska inte vara syntet utan något gammaldags "hamparep" eller vad det nu kan heta, rätt så strävt alltså.

Min gammla häst var helt omöjlig att spruta och bremsa så där fick jag sadlar och träbsa sitta upp på hästen och sen gick vi ut där väeterinären sprutade så snabbt det bara gick sen baka undan snabbt och jag fick stoppa hästen.

När jag bremsar tänker jag att man ska snurra den i mulens riktning.
Mitt rep är ganska mjukt och funkar ändå. Du kanske inte drar åt den nog?

Senast ändrad:

Jag vet inte, hur hårt ska man dra?? Vill ju inte skada honom...

Man kan dra åt jättehårt - det är liksom vitsen med brems...

Man kan tycka det är otäckt, men hästen går liksom in i lite dvala, är faktiskt inte så otäckt för hästen.

Du drar åt så många varv som det krävs för att hästen ska stå stilla. Kusen ska INTE kunna få bort mulen, då har du för löst.

Jag tycker det är bättre att bremsa, hästen får stå stilla och fundera på vad det är som händer istället för att vara helt okontaktbar. Framför allt minskar man skaderisken för människorna runtomkring.

När man är klar man massera mulen lite för att få igång blodgenomströmningen igen.

/Lizzie

Nu är det klart!

Bremsade honom i god tid innan vet. kom. Han stod och andades tungt med var medveten om vad som hände. han hoppade till första gången hon stack, så fick byta nål och ta resten, och då stod han still. Så det gick ju rätt bra..

Nu är det tack o lov ett år till nästa gång... :bow: phu...

Har ett liknande problem...måste vaccinera en av mina hästar själv, och det är det enda som fungerar, jag ser till att han har huvudet lite böjt så muskeln är avslappnad...

Mallan

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 659
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 379
Hästvård Min häst har fått ett 12-15cm sår i längdriktningen på insidan av bakbenet (en bit över kotleden och uppåt). Han gjorde det natt till...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: martha
·
Hästvård Tadaa....så var allt igång igen... :smirk: Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka