Centaur

Trådstartare
Hjälp, hur använder jag den?? Jag är milt sagt reducerad (kan inte stå på ena benet..), hästen Måste vaccineras, och är det nåt han avskyr mer än veterinärer så är det sprutor... :eek:

Jag har en sånhär:
http://www.hastbiten.se/shop/products/597720.jpg

Och jag vet att den ska sitta runt nosen men hur exakt sätter jag på den??:confused:

Förklara utförligt så kanske jag kan få mamma att hjälpa mig ut i stallet ikväll och testa om det funkar...

Sv: Brems

en skicklig vet. ger vaccinet på ett kick.
Det är endast 2 ml.

Inte ens min stickkänsliga märr reagerar längre. Skym synen för hästen o klia den på favvostället- klart.

Emla salva till stickrädda hästar ;) Helt suveränt på mitt sto ioförsig med lugnande från börja vilket jag kunnat ta bort och sen bara Emla och nu är den också borta .
Gäller att vända detta till positivt ..

(Hur man nu kan göra det med sprutor:confused: )

Miia

tyvärr det funkar inte.... vet. får inte ens komma bort till hästen... vi har verkligen testat ALLT.:( ute, inne, mat, kli, skymma synen, långsamt, snabbt....

Provade med en tjej förra året och hon fick iaf närma sig honom. Med en manlig vet. är det helt kört. Är hon som kommer igen i morgon. Men han är fortfarande hysterisk för han vet vad som kommer, slänger sig hejdlöst runt. Och jag kan som sagt inte hålla i honom ordentligt heller.

tips 2 är å knacka med knogen i pannan på hästen... lite löst... så det låter i huvet, då tänker de på det.. hehe...å håll andra handen bakom ögat på veterinärens sida...

eller ta "årets" halsgrepp.. alltså med skinn... å nyp hårt... det e lite som att bremsa, tar tankarna till det...

kan inte veterinären typ ge lite morötter å så innan... smöra in sig...

oj nu läste jag ditt senaste inlägg...
pålle då...

finns det ingen annan veterinär?? så kan den smöra in sig när den ändå är där för nån annans häst... så var det inte farligt första gången.. å sen gång 2 så smörar vet. å sen tar sprutan ...

Vad har han varit med om?
Tänk om du måste spruta Penicillin i 10 da´r.
Har t o m varit tvungen att spruta Cronyxin i.m- det gör riktigt ont.
Ska egentligen ges i.v.

jo hon hade en hel hink med morötter och gav honom senast men han är så misstänksam... fick ju gett vaccinet till slut, men då hade han hoppat och skenat omkring en hel del först, och det kan jag inte hantera just nu.

Att det kommer en helt ny vet. hjälper inte heller. En gång han hade skadat sig så fick vi ta ut jourvet., som egt inte arbetar "i fälten" mer, men bara på kontor. Och han hade vanliga kläder och inte ens nån väska med sig ur bilen. Trots att Arrow hade jätteont och var helt slö så fick inte vet. komma närmare än 5 meter...

Det har han fått i munnen.

Jag tror han blev så efter att en vet. skar upp hela hans hov på jakt efter en hovböld som inte fanns där. Han var drogad men det måste ha gjort riktigt ont. :crazy: Efter det blev han rädd. Och han har blivit räddare för varje gång.

Häng bremsen runt din handled, ta ett rejält tag om mulen med samma hand och dra över bremsen om mulen och snurra åt den hårt, hästen försöker komma loss i några sekunder och står sen oftast snällt med tungt huvud och hänger i bremsen.
Jobbigt med stickrädda hästar...Lycka till.

men usch vilken sits du sitter i... å HÄSTEN... stackarn...
inte så kul att han blir så blockad å stressad...

undra hur det skulle gå om du kör värsta passet å sen kommer tillbaka å typ bara möter en person å snackar om hur passet gick å personen halvignorerar honom å klappar lite på halsen, du hoppar av å så vipps spruta...

DU kan inte öva med nålar då? hur svårt kan det va lixom ;)

Jo jag sätter akupunkturnålar i honom utan problem, men dom är ju MKT tunnare än vad en spruta är så det känns ju inte på samma sätt.

Det verkar vara just veterinärer han är rädd för, så det beror nog på att han ser samband mellan vet. och sprutor. Han är inte rädd för hovis, och han är inte rädd för ET - och hon gör ju massa konstiga saker med honom.

Kan du inte få sticka honom själv då? Så behöver inte hästen stressa upp sig i onödan. Göm sprutan innan, gå fram och mys lite med honom, sen är du snabb och sticker honom.

Vi hade en ponny på det gamla stallet jag höll till på som också blev helt vansinnig när vet. kom ut, till sist började ägaren själv vaccinera den och det gick hur bra som helst.

Hjälp, hur använder jag den?? Jag är milt sagt reducerad (kan inte stå på ena benet..), hästen Måste vaccineras, och är det nåt han avskyr mer än veterinärer så är det sprutor... :eek:

Jag har en sånhär:
http://www.hastbiten.se/shop/products/597720.jpg

Och jag vet att den ska sitta runt nosen men hur exakt sätter jag på den??:confused:

Förklara utförligt så kanske jag kan få mamma att hjälpa mig ut i stallet ikväll och testa om det funkar...

Svar på frågan

Om man är högerhänt gör man så här:

man står på hästens vänstra sida, runt vä handled har man repet på bremsen, handtaget/skaftet hänger löst. Man tar med vä hand tag om överläppen och trär försiktigt med hö hand repet över o runt överläppen, sedan tar man med hö hand (medan man fortfarande håller kvar greppet om läppen med vä hand) tag i handtaget/skaftet och snurrar det framåt/nedåt (aldrig bakåt/uppåt då man då kan slita loss överläppen från tandköttet) tills det "stryper" överläppen som blir som ett litet knyte. Sedan vickar man lite på handtaget/skaftet tills hästen ser "sömnig" ut o då passar person nr 2 på att vaccinera på hästens högra sida. Sedan släpper man bremsen o masserar överläppen o berömmer.

Med framåt menas då i riktning framför hästens huvud o ej mot stjärten.

Gick det att förstå?

Kan du inte få sticka honom själv då? Så behöver inte hästen stressa upp sig i onödan. Göm sprutan innan, gå fram och mys lite med honom, sen är du snabb och sticker honom.

Vi hade en ponny på det gamla stallet jag höll till på som också blev helt vansinnig när vet. kom ut, till sist började ägaren själv vaccinera den och det gick hur bra som helst.

Det var min tanke också.. Min förra häst gillade inte andra människor alls, framför allt inte vet. ET osv. Vet. fick helst inte komma i närheten. Henne gjorde jag det mesta med själv, med bistånd av veterinären. Vet. sa vad och hur jag skulle göra och jag gjorde... På så sätt blev det mindre stress för hästen, mig litade hon på och accepterade vad jag än gjorde.

Jo jag sätter akupunkturnålar i honom utan problem, men dom är ju MKT tunnare än vad en spruta är så det känns ju inte på samma sätt.

Men varför gå över floden efter vatten om du är tränad i att sätta akupunkturnålar? Bremsning kan liknas vid en grov form av akupunktur. Enklast är att sätta nålar vid öronrotspunkterna + ev ngn annan punkt. Fråga den som handlett dig i nålsättning om de exakta punkterna. HH

Jo jag har hört att det ska gå, dock har jag aldrig sett det utföras i praksis. Men det kan ju vara värd att prova. :idea: Hur effektivt är det enligt din erfarenhet?

Vet att bremsen verkar på punktar som ligger på insidan överläppan, men nålar i munnen känns risikabelt.. :o

har inte läst alla svar men antar att du fått veta hur man gör
det är jätteviktigt att tänka på att inte "böja" läppen uppåt för då kan man knäcka brosket där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 659
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 379
Hästvård Min häst har fått ett 12-15cm sår i längdriktningen på insidan av bakbenet (en bit över kotleden och uppåt). Han gjorde det natt till...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: martha
·
Hästvård Tadaa....så var allt igång igen... :smirk: Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka