Sv: Breeders?

Men Fio hur många FÄLTTÄVLANShästar säljs till Europa? Kolombia är den sista jag kommer på. Det är väl vanligare att svenska ryttare köper hästar från Tyskland, Italien mm

Vilket bra förslag! Snittar o CHAMPAGNE i trädgården när vi gick banvisningen för några år sen....... Kanske lite folk med pengar som vill köpa fina fälttävlanshästar kan hitta dit oxå!

Vi red Breeders i Falkenberg för några år sen och jag tyckte det var jättebra banor för unghästarna där.

Men någon status var det ju inte direkt utan lika mkt i skymundan som vanligt. På öveds var ju prisutdelningen i fruktträdgården något år samtidigt som terrängen gick i den internationella ** klassen, det var typ 3 personer på den prisutdelningen :grin:

Allvarligt talat så känns det som en större chans att få till ett fälttävlanschampionat på Falsterbo än att Breeders i fälttävlan någonsin kommer uppnå någon slags status på någon annan tävlingsplats :D

Men Fio hur många FÄLTTÄVLANShästar säljs till Europa? Kolombia är den sista jag kommer på. Det är väl vanligare att svenska ryttare köper hästar från Tyskland, Italien mm

Ja men så länge championaterna ligger ute på bonnlandet i plönninge kommer inga unga hästar säljas för att någon råkar se dom och tycka om dom och vilja ha dom :p

Vad jag tänker på är ju att uppfödare och ägare av tex hopphästar VILL satsa på fälttävlan oxå för att championaten ligger på ett BRA ställe som ger en status att vara med på och inte bara i rent försäljningssyfte. Alltså för att skapa en större ruljans på hästar och fler hästar till sporten.

Senast ändrad:

Jag håller helt med dig! Eftersom vi håller på att överge New Forest aveln för att satsa på halvblod så vill jag självklart att våra blivande stjärnor ska synas:laugh:

Status för mig innebär att ft-hästarna kan komma in på en tävlingsplats där man når andra människor än de närmast sörjande.. För mig kan det bara vara Falsterbo i dagsläget! Inte ens på Ribban egentligen är det ju "mycket folk" om man faktiskt tänker på att Ribban ligger mitt i stan :confused:

Precis vad jag menar. Helst skulle det ju ha legat ihop med hoppningen och dressyren, men det är väl i stort sett omöjligt antar jag.

Ja men du är ju journalist kan du inte hinta det i din tidngine eller får du för många på dig då :D

Men jag håller med det är fruktansvärt trist som det är nu.

Att få för många på mig har liksom aldrig riktigt bekymrat mig... :angel: :devil:

Jag jobbar ju som redaktör numera, men jag har diskuterat det med AF som är vår förste ft-skribent. Vi är överens, och hade vi fått bestämma så hade det väl varit mer om ft...överallt. ;)

Precis vad jag menar. Helst skulle det ju ha legat ihop med hoppningen och dressyren, men det är väl i stort sett omöjligt antar jag.

Inte om vi skiter i Breeders( eftersom dom har gjort sig ovän med Falsterbo för tid och evighet) och tänker tanken Scandinavium Open i fälttävlan för 5 och 6 åringar som avgörs på Onsdagen nere i Falsterbo i samband med Huntingen och i samma form fast som en bedömning istället som 5 åringarna går idag. Dressyren kan avgöras i ottan på morgonen och 5 och 6 åringarna kan gå hopp och terräng efter Huntingklassen! Då är vi inne på arenan och inte ute på stranden + på den där sträckningen det blev sådant bråk om.

Det tror jag kan innebära i min vision att vi kan få hopphästuppfödarna att släppa hästar till våran sport för att dom faktiskt syns och + att alla hopphästar kan inte gå hoppchampionaten + att vi kan få fler ryttare till sporten för att den faktiskt kan bli lite intressant igen!

Den enda nu existerande tävlingsplatsen som ligger hyfsat rätt i tid och som skulle kunna tillföra nån sorts "statusatmosvär" är Segersjö

Fast det ligger ju inte i Skåne :devil:

Fast här i Skåne har vi Öveds med atmosfär. :bump: Visst var det strul när de hade Breeders men den orsaken går ju enkelt att göra ngt åt. :idea:

Nära till Europa och tyskar kom ju hit med unghästar. :laugh:

Här finns en gammal startlista från BT i falsterbo 1997 , det var alltså 47 !!! st 5 åringar till start och då kvalade ändå 5 åringarna i lätt klass och gick sin final i MsvB

6 åringarna betydligt färre 21 till start men dom hade ju sina kval i MsvB och gick sin final i Msv A men fler än de 3 BT hästar som gick i plönninge och 6 i championatet iallafall!

http://www.petena.se/staff/jw/emaster/tavling/falster/klasser.htm#1

Kunde inte se hur många 5 åringar det var till start i år för Anettes länk visade bara 6 åringarna 2ggr :devil:

Hittade inte resultaten på swedehorse heller dit dom var länkade från plönninges hemsida.

:cool:

Om man vänder på det så kanske vi kunde sålt fler om vi hade fått marknaden intressantare här genom att visa upp fina unghästar samlat... Har an hel del utländska kunder , och har sålt bl a till Italien, Brasilien, England, Frankrike och tom Irland!!! Förutom de nordiska länderna då. De som kommer tycker att våra hästar är väldigt kompletta och framförallt har bra hoppning. Så visst hade det kunnat utvecklas, men det gäller att synas. Saknar oxå Falsterbo :cry:

Kunde inte se hur många 5 åringar det var till start i år för Anettes länk visade bara 6 åringarna 2ggr :devil:

Hittade inte resultaten på swedehorse heller dit dom var länkade från plönninges hemsida.

:cool:

http://www.buf.kristianstad.se/breeders/

Blind eller? :devil:

Skämt åsido... allvarligt.. får du inte fram dem? Jag testade och det funkar just nu iallafall .. hrm märkligt :(

13 4-åringar och 11 5-åringar enligt Swedhorse ungefär samma % nedgång som inom dress och hopp

Dressyren kan avgöras i ottan på morgonen och 5 och 6 åringarna kan gå hopp och terräng efter Huntingklassen! Då är vi inne på arenan och inte ute på stranden + på den där sträckningen det blev sådant bråk om.

Men med tanke på vilken disk det är om hoppningen är bra eller ej för unga hästar av några våra stora ryttare så är jag lite fundersam.

Miljön är ju främmande för "våra hästar" i Huntingen. Den atmosfären får man ju bara utomlands. Hur hanterar då våra unga hästar den?

Men med tanke på vilken disk det är om hoppningen är bra eller ej för unga hästar av några våra stora ryttare så är jag lite fundersam.

Miljön är ju främmande för "våra hästar" i Huntingen. Den atmosfären får man ju bara utomlands. Hur hanterar då våra unga hästar den?

Nu förstår jag inte alls hur du menar? Menar dom att vi ta bort hoppningen ur ft??
Hur är miljön främmande för våra hästar i huntingen menar du? Det är banhoppning + terränghinder vad är så främmande med det?

http://www.buf.kristianstad.se/breeders/

Blind eller? :devil:

Skämt åsido... allvarligt.. får du inte fram dem? Jag testade och det funkar just nu iallafall .. hrm märkligt :(

13 4-åringar och 11 5-åringar enligt Swedhorse ungefär samma % nedgång som inom dress och hopp

Men över 50% nedgång för 6 åringarna och ännu mer i själva BT med tanke på att det var 11 6 åringar med i BT förra året och 12 i championatet. Det kan det ju inte vara så mycket nedgång för hopp och dressyrhästarna iallafall! VAR är alla 6 åringar?

Fast här i Skåne har vi Öveds med atmosfär. :bump: Visst var det strul när de hade Breeders men den orsaken går ju enkelt att göra ngt åt. :idea:

Nära till Europa och tyskar kom ju hit med unghästar. :laugh:

Fast det finns ett problem här..

Öveds har inga tävlingar längre :idea:

:devil:

Men själva tävlingsplatsen är ju bra och bra i tiden men syns vet jag inte om någon gör.

Tänk....att du kunde gå igång så bara för att du fått en egen unghäst...:D

Hade jag vetat det hade jag fixat en för länge sen...:devil:

Tänk....att du kunde gå igång så bara för att du fått en egen unghäst...:D

Hade jag vetat det hade jag fixat en för länge sen...:devil:

Jag har inte Pärlan i åtanke utan mer isåfall B´s blivande avkommor :p

Men när dom har åldern inne ligger väl tom plönninge för centralt för BT finalen i fälttävlan som blivit hänvisade till Norrland!!!

Fast det finns ett problem här..

Öveds har inga tävlingar längre :idea:

:devil:

Men själva tävlingsplatsen är ju bra och bra i tiden men syns vet jag inte om någon gör.

men vem säger att Öveds inte ska ha fler? :idea:
OM de får ha en tävling när de kan så är chanserna stora.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Inte ens ett tjog till start från början och färre än ett dussin till final är facit när 7-åringarna kvalat klart inför söndagens final...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu står det klart vilka fem- och sexåriga hästar som gör upp i finalerna av Breeders Trophy på Flyinge kungsgård. Här är hästarna som...
Svar
0
· Visningar
200
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två dagar i fälttävlans tecken väntas på Össjö Hästsällskap när Breeders och SvRF:s unghästchampionat rids i helgen. Här är allt du...
Svar
0
· Visningar
107
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Rider du fälttävlan på H100 eller 2* nivå? Då kan du vara med och kvala till Stora Enso Riksmästerskap i fälttävlan 2024!
Svar
0
· Visningar
233
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka