Bredåkare!

Ravishing

Trådstartare
Hur upptäckte ni att era hästar var bredåkare? Vad gjorde de i transporten som fick er att testa att bredda/ta bort mellanväggen?

Sv: Bredåkare!

Dom jag märkt det på är att det låter som om dom galopperar i transporten. Trycker sej mot ena väggen och bara är allmänt väldigt stressade.
En kompis häst har nämligen precis blivit bredåkare, åkt bra trångt men dom senare gångerna börjar bröta väldigt i svängar, testade brett och hästen står helt stilla.

antingen har dom "galopperat" i transporten, sparkat frenetiskt/panikslaget mot väggarna så snart man börjat rulla, och i vissa fall (i kombination med det tidigare) lagt sig ner/halkat omkull för att de kämpar för balansen.

samtliga hästar som betett sig såhär har blivit märkbart mycket lugnare av att man ställt mellanväggen åt sidan eller tagit bort den helt, oftast står de helt stilla när de får åka brett.

Min häst ville helt enkelt inte gå på längre. Övade lastträning utan mellanvägg och efterssom jag då ofta körde en liten bit innan hon fick gå av igen körde jag utan mellanvägg. Nu har jag kamera i transporten, och ser att både hon och 3-åringen ställer sig snett, rumpan mot vänster sida, framdelen på höger sida, och står där under hela färden. Nu ser jag ingen anledning att krångla till det med mellanvägg, de står stadigt och stabilt och behöver aldrig trampa om. Man kan ju själv gissa hur det känns att tappa balansen, men inte kunna trampa om för att man står inklämmd mellan två väggar...

I mitt fall gick det helt enkelt inte att stänga bakom hennes stora rumpa...:D

Stoet i fråga är en Oldenburgare av grov typ som är ca 1.72 i mnkh

Min ena började trampa av sig bakskorna i transporten. Sen prövade vi att bredda och då stod hon helt stilla med skorna kvar:)

Min har alltid åkt smal o gör det bra, problemet är bara att hennes rumpa är alldeles för bred så hon får inte plats helt enkelt på smalt, rumpan slår i sidorna när hon går på.. :p

Det lät som ett hejdundrande åskväder så fort vi skulle svänga så vi tog ut mellanväggen (har en Thule Excellent med delad mellanvägg så den är bred med mellanvägg i också) sen stog han som ett ljus, förutom när vi börjar närma oss hemma eller stannar i korsningar o liknande då dundrar det igen, men de e bara han som e otåli:P
Han är "bara" 163cm så han borde ha gått om plats med mellanvägg men vill han inte ha de så slipper han:D

Hur upptäckte ni att era hästar var bredåkare? Vad gjorde de i transporten som fick er att testa att bredda/ta bort mellanväggen?

Häst 1: Sparkade/stampade i svängar

Häst 2: Klättrade på väggen vid kurva (så mkt att han ramlade omkull pga att han halkade på sparkplåten :crazy:). Blev bredåkare efter en olycka, hade innan det åkt smalt i flera års tid utan problem.

Övriga hästar har alla fått åka brett, varför inte göra det så bekvämt som möjligt för dem när man ändå kan ;)
Har alltid haft mellanväggen i transporten, men ställd åt sidan baktill, spärrad med särskilt stopp för ändamålet

Den som ville åka brett visade det genom att trampa oroligt och liksom trampa om hela tiden och verka stå osäkert. Var helt lugn med bredare utrymme och stod alldeles stilla. Stor skillnad alltså.

Att hon inte längre stod still när hon åkte smalt. Det uppkom efter en långvarig hälta då hon fick åka till klinik flera gånger på slingriga vägar och jag antar att hon hade svårt att hålla balansen.

Min häst började trampa runt i transporten, ta av sig transportskydden samt vara ovillig vid lastning.
Provade att flytta mellanväggen åt sidan när hon åkte, och då stod hon återigen som en ängel.

Jag tar för givet att alla hästar är bredåkare tills de har bevisat motsatsen;)

Alla får alltså åka brett och är de då oroliga så testar jag med smalt istället sen ser man ju vilket hästen tycker bäst om.

Har alltid haft stora hästar. Hbl runt 170 + så jag kör alltid utan mellanvägg. Skulle inte vilja lasta dem smalt när jag inte behöver.

Har alltid tyckt att de ska ha lagom med plats o har aldrig kört stora hästar smalt.
Har m a o aldrig testat om det har gått eller inte.

Har aldrig haft ngn häst som har levt om det minsta. De har inte haft negativa erfarenheter så då har lastningen heller inte varit ngt problem.

Vill heller inte att de ska ha hela utrymmet- den ståndpunkten kanske jag har klargjort ett par gånger:angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridcentret Isab i Luleå fick under april in en häst från Irland. Efter att några sår upptäckts på djuret gjordes tester och då visade...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Gunnar
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med en kontroll som Länsstyrelsen gjorde hos en hästägare, upptäcktes två hästar som led av kraftig smärta på grund av fång...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama