Sv: Bråvalla

Håller helt med om Nkpg som dåligt planerad trafikstad men att välja en plats som går att ta sig till är väl ändå helt upp till arrangören?
Strejken underlättade förstås inte men det lär ha varit ordentliga bilköer ändå. Men hoppas som sagt att det fungerat bättre nu dom andra dagarna. Om inte annat så lär det avskräcka folk från att försöka ta bilen nästa år.
 
Senast ändrad:
Sv: Bråvalla

*kl*

Har varit hemma några timmar nu och hunnit landa, och sova ;)
Vi var där framförallt för att se Rammstein, vilken var en GRYM spelning, men också för In Flames, Gogol Bordello, Jonas Gardell, Måns Möller...
Är supernöjd med alla framträdanden, och med såna saker som matutbud (Jordgubbar på festival, halleluja!) och ljud. Ja, och så gick det fort i armbandsutlämningen också, bra!

Däremot får jag nog säga att även jag har gnällkritik. Inte så mycket om trafiksituationen, vi åkte tåg och sen gick vi. Vi fick motion.
Min kritik ligger mer på toalettsituationen, att "security" inte hade mer koll på folk som crowdsurfar/sitter på axlarna/är nästintill medvetslöst berusade, och de något märkliga fållorna framför scenerna. Kravallstaket framför scenen, jajamensan, så brukar det vara, men runtom? Det tog evigheter att komma ut från en spelning, och kom man väl ut så kom man knappt in igen. Med så extremt många besökare och så stort område är det nog bättre att hoppa fållorna så det inte blir flaskhals.

Summan av kardemumman: Kul med festival, HELT J-VLA APBRA med Rammstein, god mjukglass, kul med mycket uppträden av olika slag. Men, som den rockbrud jag är så håller jag mig nog hellre till mina nischade festivaler i fortsättningen. Jag hade lite problem med alla fulla ungdomar med truckerkeps/kate moss-festivaloutfit ;) (Och det är ju trots allt inte Bråvallas fel ;))
Det är coolt att Bråvalla drog så mycket folk, men för min del var det faktiskt lite VÄL mycket. Kändes som att man inte var helt beredd på hur mycket tryck det blir på området med nästan 50 000 betalande.
 
Sv: Bråvalla

Jag vet inte om jag tycker att norrköpings trafiksituation som stad liksom är så värst relevant egentligen, då festivalen är placerad utanför själva stan med ganska direkta och ett fall nybyggda tillfarter från E4 från två håll, nybyggd länk från Rv55, däremot var trafiksituationen på själva bråvalla en flaskhals då trycket blev större än någon räknat med, ens hoppats på.
50 590 besökare har vallfärdat till festivalen - och därmed är man Sveriges största musikfestival någonsin.

I dag har jag halkat runt i leran ute på själva festivalområdet för första gången, jag har tidigare bara varit backstage - jävvlar vilket lerhav. Vädrets makter kan man förstås inte förutspå, men ett par ton träflis och gångmattor vid stråken hade inte varit fel. Men folk var glada, skitiga men dansande och festande. Trots mer regn. Som Maja Ivarsson i The Sound sa i kväll på scenen - det är pissigt men det är kärlek!

Nästa år satsar vi på minst 70 000 besökare skulle jag tro. Och då jävlar i lerhavet är logistiken och andra detaljer förbättrade som tusan! :)
 
Sv: Bråvalla

Tack för tips, (sonen) verkar väldigt nöjd iaf men arrangemang och allt!

Och jorå, nästa år ska nog mamsen åka dit också, inte för att spionera på barn utan för sitt eget höga nöjes skull. Det var (är) ju otroligt mycket bra artister där!
 
Senast ändrad:
Sv: Bråvalla

Ånej, är det helförstört? Där sket sig våra planer på att kunna använda fältet till vallning igen i år alltså :(
 
Sv: Bråvalla

Hiiiirrejösses, det finns hur många fält som helst på området ju! Där festivalområdet är, finns knappt ett grässtrå kvar. Hur det ser ut på vanliga campingen vet jag inte. Lugn och lyx är gröna och finns fortfarande.
Sen om det fält du syftar på är det fält där man trollade fram ny parkering på, eller annat vet jag ju inte..:)
 
Sv: Bråvalla

Jag tänker på det stora fältet (750m X 900 m?), har ingen aning om hur festivalen har legat.
 
Sv: Bråvalla

Lite snokande reder ut att det var just "vårt" fält som är använt till camping och festival.

Jaja, vi får njuta av det nästa försommar igen :p
 
Sv: Bråvalla

Haha, ja till dess grönskar det nog igen. Men jag misstänker att det kommer att anläggas en hel del på området för nästa festival. Det här med fält och fält - området är ju gigantiskt, det finns hur många fält som helst och även om festivalen lägger beslag på stora delar av området så kan det dels förbättra tillgängligheten för de ytterligare gigantiska fälten som finns. Jag skulle inte bli förvånad om den här festivalen på sikt kan bli en av europas största festivalområden, och ändå ha outnyttjade enorma områden runtomkring. Det här festival & camping & parkeringsområdet har nog bara utnyttjat en bråkdel av de areor som finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Bråvalla

Ja - vad ska man säga...

Hade volontärerna haft något förmöte alls? Man fick minst sagt varierande bemötande, från de flesta tyvärr: Eeeeh, jag vet inte. På de mest triviala frågor.

Dessutom lagades inte staket som revs och på parkeringen flyttade bolaget som hade hand om bajamajorna omkring dem till annan plats utan att kolla om det var upptaget på dem eller ej!

Grejen med tillfarterna och en jäkla massa annat måste fixas innan "vi" som du skriver som volontär, honung, är klara för att utöka 30% deltagare. Det spelar ju ingen roll att det finns flera tillfarter då de utmynnar i en ändå.
Folk var skitarga.

Vattenstationerna var grymt dåligt markerade och den inne på festivalområdet var inte ens utmärkt på kartan. Och idiotin att köpa mat i matstånd och alkoholfri dryck på utskänkningsställena?

Det mesta löste sig med lite festivalvana och förutseende (och MC vilket gjorde att det bara var att passera 5 h kö) men nästa år återvänder åtminstone jag till Sölvesborg igen! :love:

Men jag såg några grymma spelningar (Stone Sour - små medel, galet bra spelning) och pinade mig igenom en usel och trallig Green Day-spelning betydligt längre än vad jag förväntat mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Bråvalla

Ja - vad ska man säga...

Hade volontärerna haft något förmöte alls? Man fick minst sagt varierande bemötande, från de flesta tyvärr: Eeeeh, jag vet inte. På de mest triviala frågor.

90% av volontärerna var (festivaldeltagar)ungdomar mellan 18-25 år. Nej, inget "förmöte". Volontärerna anlände (från hela landet) och stannade i olika perioder. Sen bestod inte arbetskraften av enbart volontärer, utan även av inhyrda bolag som hade egen personal.
 
Sv: Bråvalla

Det förklarar verkligen varför en sa en sak, en en annan och varför de flydde fältet när man förklarade för dem att det inte funkade så som de tänkt.

Hälften var hjälpsamma, hälften så där.

Och att skruva fast nödutgången från husvagnscampingen för att folk inte skulle smita in den vägen var minst sagt en mindre strålande idé :D även om folk säkert bara lyft ner staketet om de hunnit vid krissituation.
 
Sv: Bråvalla

...och på parkeringen flyttade bolaget som hade hand om bajamajorna omkring dem till annan plats utan att kolla om det var upptaget på dem eller ej!

Hahaha, vad förvånad man skulle bli om hela bajamajan plötsligt flyttade på sig när man var där inne:eek:
 

Liknande trådar

Fritid Jag är tydligen en fästingmagnet av oöverträffade mått. I onsdags var jag i skogen och plockade svamp. Iklädd höga lundhagskängor...
Svar
6
· Visningar
522
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 748
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 085
Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp