Braoddar eller ej i hagen??

charmant

Trådstartare
Vet att denna tråd varit uppe förut(typ förra vintern)men jag skriver den igen.
Har ni brodd eller ej i hagen?Jag har alltid haft broddar runt om(guld skor)på mina hästar och aldrig varit med om en brodd olycka och då har jag stått i en del stall och alltid haft stora flockar i hagarna.
En del försäkringsbolag betalar ju inte fläk skador om hästan inte haft brodd eftersom man som häst ägare är skyldig att se till att hästen kan ta sig till och från plus i hagen på ett säkert sätt.
Kan förstå att vissa är rädda för brodd skador men är inte en fläk skada värre i många fall?
Ge mig era åsikter på detta nu...tacksam för svar

Sv: Braoddar eller ej i hagen??

mmm ja vill heller inte ha fläkskador, våra hästar har öllövskon(de e körponnys) o där har man fantastiska ideer. man har försänkt brodden i skon så den sticker inte ut som en stor grotesk klump. utan de sticker ut en liten "plupp" som hjälper hästen att inte halka. Nu bor vi i skåne så vi har oftast bara is o ingen snö....... m de funkar

beatrice2 skrev:
mmm ja vill heller inte ha fläkskador, våra hästar har öllövskon(de e körponnys) o där har man fantastiska ideer. man har försänkt brodden i skon så den sticker inte ut som en stor grotesk klump. utan de sticker ut en liten "plupp" som hjälper hästen att inte halka. Nu bor vi i skåne så vi har oftast bara is o ingen snö....... m de funkar
Hon som uppfunnit öllöv skon är granne till vår sommar stuga :D
Guld skon som jag har på min häst är inte heller några jätte broddar på...utan korta men dom tar som attans när det är riktigt halt

Jag har 4 brodd och snösulor runt om hela vintern. Min häst har aldrig trampat sig och hon sparkas heller inte. Iofs går hon bara med min andra häst under vintern så. Jag tycker man är en idiot om man inte har brodd i hagen när det är halkrisk! Hästen går och spänner sig och är rädd att halka och halkar den kan det bli avlivning p.g.a. fläkskador.

Ha inte hästar som sparkar varandra i samma hage om det är så, då är det ju bättre att de går 2 o 2 under vintern och kan ha brodd. Mina går 2 för att få äta sitt eget hö också.

Jag skulle aldrig riskera att hästarna fläker sig! Har haft eget stall i fem år och alla hästar har varit fullbroddade i hagen och jag har ALDRIG haft några sparkskador öht. Iofs får de fri tillgång på käk, det gör ju att det blir mindre bråk i hagen.

Har alltid haft brodden i hela dygnet på vintern, förra hästen gick i stor stoflock, ca 15-20 ston, lite olika från säsong till säsong. Alla dom stona var broddade med nåt enskilt undantag och ingen hade under dom åren någon allvarlig broddskada, mitt sto hade aldrig en skråma.

Med nuvarande hästen är det första vintern och hon kommer få ha brodden i i hagen, hon går med två ston till och det är harmoniskt i hagen, dom enda sparkarna som utdelats är lyckliga bakutsparkar vid lek, metervis ifrån att träffa. Risken finns ju där men risken för fläkskador om hon är obroddad är värre. Trots allt handlar det om 9-11 timmar per dygn i åtminstonde (formodligen mer :smirk: :cool: ) 3 månader som hagen är ganska hal, beroende på väder.

Har heller aldrig broddat ur vid transport, har använt mig av rejäla skydd. Förra hästen stod som en ängel, denna rör sig lite mer men står fortfarande ganska bra.

jag håller med...

en broddspark, visst kan den bli allvarlig, men inte är oddsen för det lika höga som frekvensen på skadan vid en fläkning. dessutom tycker jag man är skyldig sin häst om man skor den, att ge den förutsättning att kunna ta sig fram på dåligt underlag. De blir ju som Bambi på is med skor utan brodd.

en väl fungerande flock sparkar heller inte på varandra som regel, även om givetvis en olycka kan hända.

:bow:
mackan skrev:
jag håller med...

en broddspark, visst kan den bli allvarlig, men inte är oddsen för det lika höga som frekvensen på skadan vid en fläkning. dessutom tycker jag man är skyldig sin häst om man skor den, att ge den förutsättning att kunna ta sig fram på dåligt underlag. De blir ju som Bambi på is med skor utan brodd.

en väl fungerande flock sparkar heller inte på varandra som regel, även om givetvis en olycka kan hända.
:bow: :bow: :bow: :bow:

Jag har alltid min häst broddad vintertid, ute som inne och det har gått bra hittills. Självklart är det en risk att låta hästarna gå broddade i hagen, men vi har såpass mycket snö och is på vintern att det skulle innebära en större risk att låta dem gå obroddade.

Sårskador blir oftast lindrigare än fläkskador, så valet är enkelt... :smirk:

Jag broddar en gång på hösten, och enda gången de tas ur är när de blivit nedslitna och måste bytas!

Fast det är ju smart att ta det säkra före det osäkra och se till att man har fungerande flockar när de är broddade, för broddskador är ju otrevliga nog ändå.

Jag har haft två rejäla broddskador men det var inget större problem att läka ut dom. Tog tid bara. Så mina hästar går broddade ute. Annars skulle jag inte släppa ut dom vintertid för vi skulle inte ta oss in och ut från hagen ens.

Har dessutom skor som inte går att brodda ut (flappskor och PG-skor).

Fläkskador är mycket allvarligare!

Har en barfotahäst så han har juu självklart inte brodd ;) Tror att de andra i stallet har brodd fram i hagen, inte bak.
Är verkligen fläkskador så vanliga? Har endast hört om ett fall i mina trakter.

Det är ju också trist för hästen och gå o spänna sig hela vintern med p.g.a. risken att halka. En broddad häst kan ju våga röra sig mer än en obroddad. Om hästen blir stel under vintern behöver det inte bara bero på kyla utan även p.g.a. att den är rädd att halka, det kan ju ge spända muskler som ömmar vid ridning och en häst som belastar fel.

hm, hela förra vintern hade jag min häst barfota, ingen som gick och spände sig. men då går dom också på 5 hektar så det bli aldrig riktigt halt i hagen eftersom dom inte står och trampar på samma ställe hela tiden. men jag red inte heller honom förra vintern pga av skada. om jag gör det måste jag ha brodd för det är rätt halt överallt på vägarna här uppe..

För det mesta går våra broddade fram och har blindbroddbak som ju också hjälper lite. Blir det för halt får de ha riktiga broddarbak också men det händer inte så ofta.

charmant skrev:
En del försäkringsbolag betalar ju inte fläk skador om hästan inte haft brodd eftersom man som häst ägare är skyldig att se till att hästen kan ta sig till och från plus i hagen på ett säkert sätt.
vilka försäkringsbolag..någon som vet..

Har fyra broddar i vardera sko dygnet runt hela vintern. När dey kommer ny häst tar jag av dom tillfälligt tills det lugnat sig i hagen men annars har han alltid brodd. Tar hellre en sårskada än fläkning. Fick avliva en ponny efter fläkskada.

Det kanske inte är så vanligt att de verkligen fläker sönder sig, men skulle de göra det är det inte kul alls...

Vanligare är det dock att de går och spänner sig hela dagarna och får muskelproblem, då obroddade skor ju är fruktansvärt hala!

hm, hela förra vintern hade jag min häst barfota, ingen som gick och spände sig.

Men det är skillnad på oskodda hovar och skodda men obroddade.

Obroddade järnskor är ju mer eller mindre som skridskor... :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 867
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 695
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar