Brantshammar Korak?

Pazuzu

Trådstartare
Jag söker lite information kring connemarahingsten Brantshammar Korak RC 16. Stamtavla och foto har jag, men jag undrar lite om vad han har gett för typer av avkommor, ev. egna tävlingsresultat, vad han har betytt i aveln, och liknande information. Allt av intresse!:)

Sv: Brantshammar Korak?

Jag har ridit två avkommor, båda runt 140 cm och lättbyggda. De var för heta för att passa på ridskolan men blev framgångsrika tävlingsponnyer.

Jag har ett sto efter honom. Hon hoppar mycket bra, och är snabb och smidig. Men har mindre bra skritt och trav. Mycket lugn och bra att ha och göra med.

Har även haft en helbror till detta sto. Han hade bra gångarter men ingen vidare hoppkapacitet. Han växte en bit över ponnymåttet.

Korak ligger på 5:e plats på SCS prestationtopp, med 20,5% av avkommerna placerade i högre klass. Premierad ELIT.

Branthammars Korak det blev en tripp till memory lane det.
När jag var liten hade min farfar ett danskt connemara sto - Majgaardens Irish Mist som fick ett parl avkommer med Branthammars Korak (jag var på den tiden extremt rädd för detta hemska sto som var så gigantiskt stort (143cm:angel: ) och som hade en tendens att vakta sina föl) men vi stod alltid på trästaketet och kastade in päron till fölen (undrar om fölen egentligen åt päron :confused: ) (OBS detta var fram tills jag var 5 år gammal)
Lagom tills jag började bli hästbiten och började rida på "riktigt" så sålde de gården och pensionerade sig och ett par vänner till dem tog över detta sto och även de tog några avkommer med Branthammars Korak.
Ett antal år senare ser jag en av "våra" fölisar i ridsport kommer inte ihåg exakt om den låg etta eller någon av de andra placeringarna i ponnytoppen i hoppning. Czardas hette den avkomman.
Den andra stötte jag av en slump ihop med när jag själv började tävla ponny och den hoppade på lite mer moderat nivå typ LA.
Av de avkommer som hon fick efter hon flyttat (3 st Korak avkommer) har jag bara hört om Irish Coffee II han tävlades högt inom dressyr tror att han gick typ ponny EM eller något sådant. De andra två Irish Sweet och Uisge Boy (vad är det för namn?) har jag ingen aning om vad som hänt med.

Kan tillägga att Misty (stoet alltså) inte riktigt gav samma intryck på mig när jag träffade henne en liten vit gammal ponny när hon var strax över 20 år gammal.

Oj detta väckte gamla minnen, iofs har jag henne "inpå" mig dagligen då jag har en underbar huvudmålning på henne som jag ärvt när min farfar gick bort hängande över sängen, men de små fölisarnas öde har jag knappt funderat på innan.

Jag har haft både Cleopatra & Kryddan! :banana: Tävlat dem i lägre klasser. Jättetrevliga ponnier!

Det verkar ju vara ett riktigt riktigt kanontoppsto din farfar hade, mor till flera så framgångsrika tävlingsponnyer! Jag kan komplettera med att jag har sett en av dem du inte visste vad som hände med på Halmstad ponnyderby i mitten av 90-talet. Det var Usige Boy fast i alla fall tävlade han under namnet Wisge Boy. Han var placerad i Msv B hoppning och reds då av Sofie Karpe-Nilsson.

Hejsan!
Uisge Boy, Irish Sweet och Irish Witch red jag. Uisge var en fantastisk ponny en av de bästa c ponnierna på sin tid. Gick SM som 7 åring och var placerad msv A. Han såldes tyvärr vidare till en familj i sthlm och sen vet jag inte mer. Irish Sweet var också en bra ponny som lärde flera barn att hoppa. Irish Witch däremot var inte så lovande exemplar :) Kul med ponnyer att minnas. Ha det bra / Sophie K

Min första ponny var en korsningsponny med russ-mamma och e. Korak! Hon var en otroligt söt och trevlig, vit liten c-ponny på 134 cm. Hon tälvades framgångsrikt i lätta klasser i hoppning. Nästan alltid med vinst eller placering. Vissa murar vägrade hon hoppa (med utslutning som resultat). Om inget sådant hinder stoppade oss fick vi alltid pris och som sagt flest segrar! Jag tävlade henne sparsamt, men hon var tävlad av två andra flickor innan jag fick henne med hundratlas placeringar upp tom LA. Hon hette Domina och var född 1977. Jag sålde henne till en flicka utanför Växjö och vet ej om hon lever idag.

Nämen hej! Det var jag som köpte Domina av dig!! Kul att se dig här! Sålde henne när jag var 16, såg henne för några år sen.:) Allt väl med dig? Rider du nåt nu? / Anna

*kl*

Om inte jag är helt ute och cyklar så var den godkända hingsten Corall-Li efter Branthammars Korak.
Denna hingst hade jag kontakt med under några års tid då jag höll till på stuteriet där han bodde.
Corall-Li´s mamma May-Li var ett Elitsto och har lämnat många mycket fina avkommor. Bla en valack vid namn Star-Li som tävlat framgångsrikt inom fälttävlan.
Det jag minns av Corall-Li är att det var en trevlig hingst i lynnet och en mycket duktig ridhäst.
Tyvärr vet jag inte om mamman May-Li fick fler avkommor med Branthammars Korak.

Hej Anna!
Vad roligt att hitta dej här! Jasså då lever Domina kanske ännu. Jo jag rider för fullt! du kan se på www.pepinopre.com
Du då? Har du någon häst? (borde kanske skickat detta på pm...) Sorry :(

När jag jobbade på ridskolan i Falköping mellan 83-90 ca, så hade vi en ridskoleponny som var efter B.Korak. Hon hette Lotta, men fick ett nytt namn på ridskolan, Lilla Ida. Hon var ca 146 i mkh och mkt trevlig att rida, ganska framåt men mkt snäll. Hon var trevligt byggd med bra hals, rygg och kors, hon rörde sig mkt bra och hoppade kanon. Helt enkelt en toppenponny:love: som jag tyckte mycket om. Hon kunde dock bli lite springig med de mer orutinerade ryttarna men stack aldrig eller så. Hon var skimmel och om jag kommer ihåg rätt så såldes hon som avelssto när ridskolan bytte ägare, möjligtvis tillbaka till sin uppfödare, är inte helt hundra på det men... Jag har tyvärr bara papperskort på henne och ingen skanner så jag kan inte visa några bilder. Ang. tävling så hoppades hon upp till LB, men hade säkerligen kunnat gått längre med rätt pilot.
Inka

Senast ändrad av en moderator:

Hm...kan väl inte finnas så många som heter Inka och jobbat i Fkp??..hahaha.

Då vet jag i så fall absolut vem du är och har ridit för dig :D

Hoppsan, där ser man:o, hoppas du inte fått men för livet bara;)

Inka

Om jag inte har fel för mig så är hingsten Kamillo av Haga RC 39 efter Branthammars Korak...Har också ridit något sto efter Korak. Har träffat honom på gamla dagar då ha stod på lösdrift/ utebox pga hosta. Flera av hans avkommor jag träffat hade också hosta...vet inte om det är ett samband men..

Hoppsan, där ser man:o, hoppas du inte fått men för livet bara;)

Inka

Hahaha...oh nej..absolut inte. Rider för fullt fortfarande på egna hästar fast bytt inriktning till western i stället ;).

Men du var där när M och L hade det eller hur?

Japp, det stämmer bra det, känns som hundra år sen typ:)

Hmm, när du nämner hosta så tror jag bestämt att "vår" ridskoleponny Lilla Ida fick hosta på slutet, knepigt om det går i arv men det är kanske dåliga luftrör då? Obs, mycket ovetenskaplig reflektion
Inka

Liknande trådar

Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
2
Svar
20
· Visningar
5 304
Senast: Gabby_Ossi
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 521
Senast: Rosett
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 699
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka