Sv: Brantshammar Korak?
Branthammars Korak det blev en tripp till memory lane det.
När jag var liten hade min farfar ett danskt connemara sto - Majgaardens Irish Mist som fick ett parl avkommer med Branthammars Korak (jag var på den tiden extremt rädd för detta hemska sto som var så gigantiskt stort (143cm
) och som hade en tendens att vakta sina föl) men vi stod alltid på trästaketet och kastade in päron till fölen (undrar om fölen egentligen åt päron
) (OBS detta var fram tills jag var 5 år gammal)
Lagom tills jag började bli hästbiten och började rida på "riktigt" så sålde de gården och pensionerade sig och ett par vänner till dem tog över detta sto och även de tog några avkommer med Branthammars Korak.
Ett antal år senare ser jag en av "våra" fölisar i ridsport kommer inte ihåg exakt om den låg etta eller någon av de andra placeringarna i ponnytoppen i hoppning. Czardas hette den avkomman.
Den andra stötte jag av en slump ihop med när jag själv började tävla ponny och den hoppade på lite mer moderat nivå typ LA.
Av de avkommer som hon fick efter hon flyttat (3 st Korak avkommer) har jag bara hört om Irish Coffee II han tävlades högt inom dressyr tror att han gick typ ponny EM eller något sådant. De andra två Irish Sweet och Uisge Boy (vad är det för namn?) har jag ingen aning om vad som hänt med.
Kan tillägga att Misty (stoet alltså) inte riktigt gav samma intryck på mig när jag träffade henne en liten vit gammal ponny när hon var strax över 20 år gammal.
Oj detta väckte gamla minnen, iofs har jag henne "inpå" mig dagligen då jag har en underbar huvudmålning på henne som jag ärvt när min farfar gick bort hängande över sängen, men de små fölisarnas öde har jag knappt funderat på innan.