brännskador

L

Litur_sötnos

Hej, jag har hört talas om en häst som har brännskador på ryggen.
Vars på ryggen vet jag inte. Tydligen har hår börjat växa ut igen.
Nu är min fråga: har ni något tips på bra salva som kanske gör att såret läker snabbare och mjuknas upp?

Sv: brännskador

Aloevera gele är bra för brännskador....

Har hästen varit linimenterad i sadelläge och sedan riden??
Annrs kan hästar få såna skador om man lägger på liniment på ryggen och släpper ut dom i gassande sol på sommaren.

Hoppas att det ordnar sig med skadorna, men när ni åtgärdat dem så ta reda på anledningen varför det blivit så?? och åtgärda dem oxå. Så att det inte upprepas, med nya brännskador, det är ju inte sååå trevligt att få dom eller att ha att göra med dom heller....

Min pålle använde jag Skillingarydssalva (4 ess hästsalva) och det funkade bra! Det jag tänkte på var att bara röra försiktigt när sårskorpan väl kommit, då den sitter väldigt löst! Pållen reagerar oxå väldigt kraftigt när man rör där. När pälsen väl börjat växa så är det ju ganska lugnt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 425
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
455
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
954
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka