Sv: Brännmärkt ponny
Hej, det känns verkligen som vi snubblat över ett riktigt fynd. Vi har varit ute och letat efter en ponny till min dotter på 13 år ett bra tag utan lyckat resultat.
Min dotter har lånat en c-ponny som går msv. hoppning och LA dressyr som hon varit ute ock tävlat på vilket har gått jättebra. Hon är dräktig nu och ska in i avelsboxen, 18 år gammal. Hon vill fram för allt hoppa men tycker att dressyr känts roligare än tidigare eftersom hon fått så bra resultat ute på tävlingsbanorna.
Jag är i botten dressyrryttare och har hävdat bestämt att ponnyn vi köper måste ha bra rörelsemönster även om hon vill hoppa, minst upp i msv-klasser. I dag duger det inte bara att de kan hoppa. Ridbarheten blir något helt annat om rörelserna också finns med.
Vi har letat upp i prisklasserna 80.000:- och ändå inte funnit vad vi sökt. Hittade denna ponnyn som jag tycker har en väldigt trevlig, modern, ädel modell av ponny med stora luftiga rörelser för 40.000.-. Lisa Lidbeck som besiktigat henne tycker det samma som jag. Waoww!
Känner att jag absolut måste leta efter hennes förflutna för att få reda ut hennes öde. Hur kunde hon hamna hos en handlare? Kruxet för oss är att hon inte har några papper med sig alls. Men väl brännmärket så vi får försöka luska den vägen. Vi är i allafall oerhört glad för henne. En känslig liten dam med stor samarbetsvilja. Visst detta hade aldrig blivit en trygg och lugn ridskoleponny. Men det är inte det vi vill ha. Vi vill ha en ganska rå ponny som vi kan utbilda till en fin tävlingsponny. Utan för mycket utbildning med sig i bagaget. Hon är som en 3-åring att rida, kan i princip ingenting. Men går i naturligt form och har som extra plus en naturlig bärighet i sin galopp. Visst hon är lite stel i vänstersidan men hon är unghäst!