Sv: Bränna

Bränna haser har jag inte hört talas om, men i "gammla dagar", dvs innan man hade bättre vett, så brände man senorna på galopphästarna, en extra hemsk form för blistring där man sätter glödande järn många ställen på benet.

Jag tycker det är helt förkastligt och borde klassas som djurplågeri. :mad:

aaajaj, det lät mindre skönt :crazy: Varför gjorde man så? Blister använder man väl för att öka blodcirkulationen mycket och fort (?) men glödande järn..?

Det är inte alls så länge sedan som man "brände" exempelvis travhästar. Dock gjordes detta under bedövning.

principen är ju den samma, blister bränner/fräter ju det också.. Massa sår på benen blir iaf resultatet.

Det finns många ej smärtsamma sätt att öka blodcirkulationen till benen..

för ett antal år sedan blistrades mkt. mer. men använder man blister korrekt så blir det inga bränn/frätskador/sår....!
skador blev det först när det inte gjordes korrekt...!av folk som "trodde" sig kunna...!
dom riktigt luriga medlen/blistret finns desutom inte längre på svensk marknad.
på ridhästar vet jag att man "brände" ben på 80-talet i ganska stor omfattning.(givetvis under bedövning alt. sövning)
det är väl ganska mycket som borde klassas som djurplågeri även med många av dagens "behandlingar" i såfall...!

undra vad folk säger om dom om sådär 20 år :angel:

värre tycker ju jag det va när man sysslade med "nervsnittning"
tråkigt för hästen att inte "känna" när h*n slår på sig....!!!!!!

hillevie skrev:
använder man blister korrekt så blir det inga bränn/frätskador/sår....!
skador blev det först när det inte gjordes korrekt...!av folk som "trodde" sig kunna...!
det är väl ganska mycket som borde klassas som djurplågeri även med många av dagens "behandlingar" i såfall...!

undra vad folk säger om dom om sådär 20 år :angel:

QUOTE]

Håller helt med!!!!!:bow:
Forskningen går ju som bekant framåt.
Alla metoder blir ju så småningom utbytta/förlegade...
Men bara för att de kommer nyare metoder behöver man ju inte förkasta de gamla/beprövade....

Gammeln.Ok tack.Det är det saken gäller.Jag kan inget men har hört att det ska vara god prognos på det?

MarieJ skrev:
Gammeln.Ok tack.Det är det saken gäller.Jag kan inget men har hört att det ska vara god prognos på det?
Ja, det är god prognos om det görs noggrant. Hästen får bedövning så den känner inget alls. Är inte värre än då man bränner en vårta på en människa :D

Det är ganska "vanligt" att bränna harhas.I USA är frysbränning vanligast,anses mer humant&mindre smärtsammt för hästen.Vid frysbränning doppas brännjärnet i flytande kväve.Jag personligen tycker frysbränning är bäst,konvalecent tiden blir kortare&man slipper sår.Haft passhästar(både rid&trav) som brännts med bra resultat.

Liknande trådar

Hemmet Vet inte riktigt vad som hänt med min gjutjärnspanna. Som om det finns en film som släpper? Är den bortom räddning? Har försökt fetta om...
Svar
19
· Visningar
909
Senast: Kakis
·
Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
577
Senast: Choco
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 145
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar