Bränna gräs när !

K

kamitza

Hej !
Är det någon som vet när man ska bränna gräset i sommar hagen så det hinner ta sig till man släpper ut hästarna ?
Hur långt tid tar det för gräset att ta sig efter man har bränt det?

Sv: Bränna gräs när !

börjar bli för sent redan. vi brände det torra gammla gräset för nån vecka sen.

sen är det inte det NYA gräset du brinner, utan det från förra året! nytt gräs brinner nämligen inte, det är för vått. så det spirande gräset som finns där innan du bränner det finns även efteråt.

För sent ... min sommar hage står i vatten fortfarande, så jag har inte kunnat bränna den än.
Hur långt tid tar det för gräset att ta sig ?

ojdå. jag som tycker mina hagar är blöta. :p

som sagt så är det inte så att gräset dör eller behöver "ta sig". det gräset som brinner är det gammla! så det blir bete när det gräs som finns nu växt upp ordentligt. hur lång tid det tar har inget med att bränna att göra. om nåt så kommer det fortare, pga värmen.

Jag skulle föreslå att du hör dig för med din närmaste brandkår. Hur torrt det är hos just dig kan ju dom enklast svara på.

Hur snabbt gräs växer hänger ju på hur mycket vatten och sol det får

Skulle snarare fråga: Bränna gräs, varför??

LIA

Jag antar att de menar att de inte putsar och vårdar hagen under säsongen utan har en massa dött gräs som står kvar på hösten. För de flesta är inte detta något problem. Tänk på brandfaran och att det kan krävas tillstånd för att elda. På samma sätt som halmbränning är förbjudet på sina håll (av miljöskäl) så kan det vara förbjudet med gräsbränning.

Det gamla gräset bryts ner, precis som det alltid har gjort, och kommer natur och kommande växtlighet till godo. Hästarna väljer själva vilket gräs dom vill äta.

Så varför bränna det?

LIA

En anledning att bränna gräset kan vara att minska fästingtrycket. Märkte stor skillnad i vår ena hage när vi hade brännt gräset där. Nästan inga fästingar på djuren som gick där. Massor av fästingar på djuren i de andra hagarna.

Det var en bra idé!

Hur ser betet ut efter att det är bränt? Hur tidigt ska man bränna? Vi har ett nytt bete där de tagit hö i flera år, det ser så torrt och tråkigt ut nu på våren. Kanske ska man bränna till nästa sommar?

Senast ändrad av en moderator:

en av anledningarna till att vi luntar är att det reducerar fästingarna rejält. oj, såg att javill redan skrivit det. vi har gjort så i alla år och det blir en väldig reducering.

Det är ju ett bra argument, om man har stora fästingproblem. Av någon anledning har våra hästar nästan aldrig några såna, en eller två per år! Däremot så dräller det av dom på hundar och katter. :confused:

En sak jag tycker man ska tänka på!! Precis som man bränner bort fästingar, så bränner man även upp en massa andra insekter och kryp, flertalet nyttiga. Förutom att gräset är bra i kretsloppet.

Varför inte betesputsa istället?? Vi gör det, vilket kanske är svaret på varför våra hästar inte får fästingar? :idea:

LIA

Det är ju ett bra argument, om man har stora fästingproblem. Av någon anledning har våra hästar nästan aldrig några såna, en eller två per år! Däremot så dräller det av dom på hundar och katter. :confused:

En sak jag tycker man ska tänka på!! Precis som man bränner bort fästingar, så bränner man även upp en massa andra insekter och kryp, flertalet nyttiga. Förutom att gräset är bra i kretsloppet.

Varför inte betesputsa istället?? Vi gör det, vilket kanske är svaret på varför våra hästar inte får fästingar? :idea:

LIA

Man har alltid i alla tider bränt marken man oldar, s.k Svedjebruk.
Askan gödslar marken och det blir väldigt näringsrikt gräs efteråt.

Tror du har missuppfattat svedjebruk?
Vid svedjebruk brände man skogsmark och odlade ett par år på den. Därefter fick marken vara ifred och växa igen.

Det är sant att en del näringsämnen fälls ut, men dom finns faktiskt där även om man inte eldar men det tar längre tid att bryta ner. Man förlorar samtidigt annat på kuppen vid bränning.

LIA

Vi brände ett bete förra året och jag märkte stor skillnad på det betet efteråt. Det växte mycket bättre efter det och i år är det finare än någonsin.

Jo visst kan det bli bättre första året, vilket redan konstaterats. Men varför inte tänka längre än näsan räcker (dvs ett år)? ;)
Även vi har grönare hagar än någonsin, denna vår, vilket antagligen beror på klimatet. Dvs den obefintliga vintern. För vi har varken bränt gräs eller sått gödning.

LIA

Vi brände ett bete förra året och jag märkte stor skillnad på det betet efteråt. Det växte mycket bättre efter det och i år är det finare än någonsin.
Bränner man gräset så får man inte nedbrytningen av gammalt gräs till humus. Nackdelen är då att näring går förlorad (som koldioxid och kväve som går upp i rök) och man får tillsätta gödsel. Samtidigt så minskar mikrolivet (maskar mm) som är nyttigt ett stabilt ekosystem. Är bättre att vårda betet genom putsning och gräsharvning. På många håll har man förbjudit eller begränsat bränning i jordbruket för det frigör koldioxid som normalt är bundet i gräset.

Gräset lyser möjligen grönt när man eldat men det är nog mest en synvilla eftersom det inte skyms av kvarvarande gräs.

grejen är att vi även betesputsar där terängen tillåter, sedan beror det ju som du säkert vet, väldigt mkt. på var i landet man bor hur mycket fästing det är. min man som bor i hälsingland hade inte knappt sett en fästing innan han kom hit.

vi plockar trots våra åtgärder med marken och swich eller flusa runt 10-20 fästingar om dan. dom som inte gör det kan få bortåt 40 fästingar/häst och dygn.

som jag ser det så är vinsten så mkt. större än förlusten.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 715
Senast: TeamLundVer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 039
Senast: Grazing
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25