Bränna gräs när !

Sv: Bränna gräs när !

Som jag skrev, så har vi gott om fästingar här. Det syns på våra hundar och katten. Men trots det så hittar vi nästan aldrig några på våra hästar!! Vi plockar fästingar varje dag på hundar och katt nu, men än så länge inte en enda på hästarna.

Även vi har delar av hagen som inte går att betesputsa. Hästarna går där också, men betar mest på vallarna.
Så om det inte är tack vare putsningen, vad beror det då på?? Att dom inte klipps? Aldrig har täcken? Sällan rullar? Uppförande?
Nått är det!

som jag ser det så är vinsten så mkt. större än förlusten.
Inte för naturen! Läs Strajders detaljerade information.

LIA

Jag tror att anledningen att det skiljer på mängden fästingar är om man har mycket vilt (rådjur) i hagen. Stigar och viltväxlar där människor, hundar och katter går är där koncentrationen av fästingar blir störst. I en putsad eller hårt betad hage utan rådjur och annat vilt borde inte innehålla speciellt mycket fästing. Tror inte bränningen påverkar fästingmängden annat än indirekt.

I vårt fall så rör sig hundar och hästar på samma ytor. Katten har förståss större revir.
Vi har faktiskt en rådjursfamilj som dagligen uppehåller sig på vallarna i hästarnas hage.
Jag blir inte klok på det här. :crazy:

40 fästingar/häst/dygn. Låter inte det väldans mycket?

LIA

jo, det är mkt. fästing här.

hästarna här går i en ca. 8 ha stor kuperad hage (lösdrift) med gott om vilt (både älg och rådjur och räv). 3 ponnys 2 hästar, 3 är täckade 2 är det inte alla rullar och skitar ner sig pricis som dom flesta friska sunda pållar gör (det är ju ett väldigt normalt naturligt beteende). vi har även växelbete med kor för att inte belasta marken onödigt hårt, så någon "konstig" hästhållning är det inte heller. vi plockar ungefär lika mkt. fästing på alla 5, det skiljer inte över samma period.

vi har haft andra betesmarker där fästingtrycket varit ännu högre (fuktig mark med mkt. vilt, sly och skog runt). fästingarna övervintrar ju i marken och kryper upp när solen börjar värma (det är då vi luntar) när det är riktigt kall vinter med rejäl tjäle så reduceras fästingantalet automatiskt, men nu har det ju inte ens varit tjäle, iaf. inte här :crazy: dom sätter sig så högt upp på tex. grässtrå/sly dom kan för att på så sätt "komma över" till passerande värddjur.

har du så hårt betade/putsade marker att gräset hålls konstant jätte kort så blir miljön för fästingen inte optimal, så det gör garanterat skillnad. vi vill/får dock inte använda marken så hårt. när marken blivit putsad så "vilar" den och vi släpper inte på där med en gång igen utan då går dom på annan mark.

det jag menar med "vinst" är att minimera risken för borelia och elichos (stavning?) villket många hästar i omgivningen drabbats av under dom senaste 10 åren. min ena son fick även han borelia för några år sedan. det är väldigt otrevliga sjukdommar som för hästarnas del inte alltid slutat väl. dessutom kan det medföra mycket lidande och även kostnader.

men men, alla gör som dom vill och vi tänker fortsätta lunta pga. att vi märkt av en kraftig reducering av fästing (som faktiskt inte fyller någon funktion i kretsloppet alls, mer än möjligen som smittspridare) eftersom här inte varit någon vinter alls i år så lär det bli ännu mer fästing i år (har faktiskt plockat enstaka hela vintern på hästarna)

har du så hårt betade/putsade marker att gräset hålls konstant jätte kort så blir miljön för fästingen inte optimal, så det gör garanterat skillnad. vi vill/får dock inte använda marken så hårt. QUOTE]
Nej, vi putsar inte hårt utan vid behov då ratorna vuxit till sig. Så brist på "klätterstrån" för fästingar föreligger inte. Vi har en del kuperat med skog och sly runt vallarna plus en rejäl damm. Våra hästar går ju ute 24/365 och ligger följdaktligen en del ute i hagarna.
Måste kolla med grannarna hur dom har det.

Delar din syn på fästingarnas onödighet, fast inte att ta död på en massa andra småkryp och förstöra förna för att bara minska på antalet.

LIA

KL

Hur gör ni för att inte bränna upp mer än själva hagen?

men hon bor ju i varberg. ;)

ang varför man bränner: finns sjukt mkt fästingar i den hagen samt att hästarna ej gick där i somras så det var väldigt övervuxet, massa gammalt gräs. då får det nya svårt att komma fram. har inga maskiner och dessutom är det för mkt stubbar och träd där för att komma fram ordentligt...

är flera stycken, det underlättar om det är vindstilla, använder granruskor och kratta att slå med, tänder inte för stor yta åt gången och ser till att ha vatten tillgängligt i närheten ;) bäst är när backen är fuktig och endast "det översta" är torrt. vi luntar helst några timmar innan det mörknar för då ser man rätt bra när det blivit mörkt att det inte ligger och pyr så det kan ta ny fart ;).

Jo visst kan det bli bättre första året, vilket redan konstaterats. Men varför inte tänka längre än näsan räcker (dvs ett år)? ;)
Även vi har grönare hagar än någonsin, denna vår, vilket antagligen beror på klimatet. Dvs den obefintliga vintern. För vi har varken bränt gräs eller sått gödning.

LIA

Du har ingen aning om hur mitt bete ser ut och har sett ut. Så som det ser ut nu har det definitivt inte sett ut innan och det beror inte på den milda vintern. Alla andra hagar vi har har det knappt kommit igång med växandet men i denna är det 1 dm högt redan och dessutom är ratorna borta som hästarna ändå inte äter.

Så jo jag tänker längre än näsan räcker.

Inte om man har en pensionerad brandchef till pappa :D

Så jag lät proffset sköta det åt mig och han trivdes med arbetsuppgiften :D

Bränner man gräset så får man inte nedbrytningen av gammalt gräs till humus. Nackdelen är då att näring går förlorad (som koldioxid och kväve som går upp i rök) och man får tillsätta gödsel. Samtidigt så minskar mikrolivet (maskar mm) som är nyttigt ett stabilt ekosystem. Är bättre att vårda betet genom putsning och gräsharvning. På många håll har man förbjudit eller begränsat bränning i jordbruket för det frigör koldioxid som normalt är bundet i gräset.

Gräset lyser möjligen grönt när man eldat men det är nog mest en synvilla eftersom det inte skyms av kvarvarande gräs.

Det lyser fortfarande grönt.

Bränner man gräset så får man inte nedbrytningen av gammalt gräs till humus. Nackdelen är då att näring går förlorad (som koldioxid och kväve som går upp i rök) och man får tillsätta gödsel. Samtidigt så minskar mikrolivet (maskar mm) som är nyttigt ett stabilt ekosystem. Är bättre att vårda betet genom putsning och gräsharvning. På många håll har man förbjudit eller begränsat bränning i jordbruket för det frigör koldioxid som normalt är bundet i gräset.

Gräset lyser möjligen grönt när man eldat men det är nog mest en synvilla eftersom det inte skyms av kvarvarande gräs.

Jordbruksverket ger bidrag för bränning för att det ökar den biologiska mångfalden. Koldioxiden frigörs väl även vid normal nedbrytning dessutom bildas det metangas vid nedbrytning av växtdelar som späder på växthuseffekten. Ett par av mina gärden går det inte att gå ut på med traktor på våren utan att köra sönder, dessa brukar jag bränna. Men man får hålla koll på vinden. http://vlt.se/utskrift.asp?version=743857 :o

Jordbruksverket ger bidrag för bränning för att det ökar den biologiska mångfalden.

Jag har kanske stängt av hjärnverksamheten efter en god valborgsmiddag. Men kan ngn förklara hur det kan öka den biologiska mångfalden om man bränner? Det måste i så fall vara växter som på ngt sätt gynnas och ökar i antalet arter. För att man bränner de som lätt tar över? (Är ej bra på växtodling) Djurbeståndet kan väl inte påverkas på ntgt positivt sätt?

Det finns vissa växter som enbart gror och förökar sig efter en brand. Likaså finns det dom som kraftigt tar över åren efter, så ur den synpunkten sker en ökning. Man har i en del fall bestämt att låta naturen ha sin gång och inte släcka skogsbränder utan bara begränsa dom.

När det gäller betesmark tvivlar jag på någon positiv effekt. För djurlivet ser jag inte hur branden ska kunna ge en ökad mångfald. Snarare risker man att lokalt utrota vissa arter och även minska mängden mat för insektsätande fåglar.

Jag önskar att "eldarna" tog och lade sig i hagen en varm vårdag och studerade djurlivet på mikronivå. Då skulle dom se vimlet i, över och runt varenda grästuva men även en eller annan groda eller ödla. Undrar om man därefter vore lika benägna att elda och döda allt detta liv? :(

LIA

Det var ungefär det jag trodde men var ej säker.
Jag tror inte att de som eldar tänker på/eller bryr sig om alla smådjur.

Det var ungefär det jag trodde men var ej säker.
Jag tror inte att de som eldar tänker på/eller bryr sig om alla smådjur.

fast grejen är att man luntar INNAN allt småliv kommit igång (fästingarna är bland det första att "krypa upp"), dessutom bränner man inte så hårt att det som finns nere i backen utrotas - man bränner bort det översta döda gräset (fästing gillar att leva i fukten närmast backen när det längre "skyddar" och bevarar fukten i backen. den kryper upp i det längre för att invänta ett värddjur att sätta sig på).

fukten från det ny skjutande hejdar liksom att jorden bränns. det är inte direkt som en skogsbrand :crazy: den hejdas ju knappast av granruskor och kratta eller lite vatten..

visst tänker jag på småkryp och mångfald, bränner inte heller "gigantiska ytor" utan bara där det behövs för att hålla ner antalet fästing. hade jag inte gjort detta och legat i gräset för att "studera" hade jag haft massa fästingar på mig, ;):angel:

visst tänker jag på småkryp och mångfald, bränner inte heller "gigantiska ytor" utan bara där det behövs för att hålla ner antalet fästing. hade jag inte gjort detta och legat i gräset för att "studera" hade jag haft massa fästingar på mig, ;):angel:

OK jag förstår. Jag inser att alla djur har sin roll i naturen men fästingar hade jag kunnat leva utan. Jag tycker att inte om dem!!!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 715
Senast: TeamLundVer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 039
Senast: Grazing
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama