Brandvarnare

C

Choklad

Vad har ni för brandvarnare i era stall om ni har detta?

Är det för rök eller värme de reagerar på?

Rökvarianterna brukar väl vara känsliga för dam?, tex om det dammar lite mycket en torr varm sommar dag??

Finns det någon sort som kan koppla så det låter inne i huset, jag menar att det låter en del i stallet men larmar även inomhus så man slipper ha en brndvarnare som låter i 200 decibel för att höras in i huset.

Sv: Brandvarnare

Ingen som har brandvarnare i stallet??? :eek:

Enligt kursledare på Säker Gård via Länsförsäkringar så fungerar inte vanliga brandvarnare i stallmiljö pga damm.

Det finns brandvarningssystem men de är visst dyra

Länsförsäkringar skall ha besiktning hemma snart och då kan jag fråga mer.

Vi har kombinerat inbrotts- och brandlarm i vårt stall.

Dvs inbrotts och tjuvlarmet larmar genom samma sirener, en placerad utanpå stallet och en annan utanpå boningshuset. Ingen risk att man inte hör larmet, kan jag lova....

Signalerna skiljer sig åt så man vet om det larmat från rökdetektorerna eller från inbrottslarmet.

Vi har inte haft några problem med damm som utlöst brandlarmet. Däremot små, små flugor kan lösa ut larmet. Dessa småflugor kryper in i detektorerna snarare än flyger in, och så snart vi kom på detta kunde vi stryka ngt kletigt, typ Cribox, i en ring runt detektorerna vilket faktiskt har fått bort 99% av falsklarmen.

Det finns speciella detektorer som är gjorda för dammiga miljöer, men som ngn annan skrivit är de svindyra. Men i ett välskött och välstädat stall är miljön tillräckligt dammfri för att vanliga detektorer inte ska behöva vara problem, anser jag efter snart 14 års erfarenhet av larm i stallet!

Njet, vi har inte brandvarnare i stallet. Vi har fristående sadelkammare som även har full elcentral för båda våra stall. In till varje stall löper en elkabel som förser med lyse samt ett elurtag där strömmen bryts då du släcker lyset. Inga element eller fläktar. All kabel är synlig för ögat. (har runda stallar) vi har ingen loge eller loft utan det är stall upp till yttertak. Till stall två som vi kallar det, tänder och släcker vi lyset via huvudströmbrytare i sadelkammaren, men i stall ett är jag oftast lite mer lat och har alltid strömmen på så jag direkt tänder på knappen. Utomhusbelysning tänds även den manuellt via huvudströmbrytare.

I övrigt har vi inte stallradion i gång, även om vi har en så sitter aldrig sladden i. Elaggregaten stitter utomhus på stolpar på behörigt avstånd från byggnaderna då vi tyvärr drabbas av att åskan tar dom -även de batteridrivna.
Vi förvarar heller inget brännbart i stallarna ex. hö, halm, spån -mer än vad som beräknas gå åt samma dygn. Alltså vi hämtar in från annan byggnad varje dag.
(elbolaget jordar en högspänningsledning i utkanten av våra marker och vi som bor på åsen kan få smaka på ordentliga oväder och givetvis slår det ofta ner i ledningen som då jordar och detta söker upp vår jordning till aggregaten och sen blir man :devil: -detta talade en elgubbe själv om för mig då jag muttrade om att vi har mycket åskskador. Men när jag påtalade att ersättning kanske vore på sin plats blev det annat ljud i skällan).

Vill bara påpeka vikten av att ha jordfelsbrytare då den oftare räddar liv än brandlarm om jag får gissa. :idea: Men båda samtidigt är ju att föredra!

Gira :banana:

Nej, jag har inte brandvarnare i stallet. Stänger av strömmen dit när hästarna är inne istället. Ska en brandvarnare fungera där måste den vara kopplad in på nåt vis så att man hör ev. larm...har inte möjlighet att ordna med sånt på det här stället;)

hittade denna gammla tråd när jag googlade på brandvarnare+stall.

vad har ni för larm? vi har securitaslarm men dom sa inget om att man kunde koppla på brandvarnare.

det borde ju gå att hitta en brandvarnare som tjuter båda i stallet och i huset?? vet att det finns såna avancerade med rörsystem, hade sån i förra stallet jag stod som var en gammal ladugård. men dom är extremt dyra och känns lite overkill på ett helt nybyggt stall där all el är nyinstallerad och dessutom bara 3 hästar..

eller om det finns märken som tjuter extra högt så att jag hör det upp till bostadshuset. är ca 40 meter mellan stall och hus.

Du kan koppla brandvarnare till Securitas, snackade med dom i våras ang detta. Kommer dock inte ihåg vad de skulle kosta, har för mig att de inte var så jättedyrt.

Enligt elbesiktningsmannen från vårt försäkringsbolag finns det ett fåtal brandlarm som är godkända för och som fungerar i stall.
Larmet från Securitas är inte ett av dem, det tål varken fukt eller damm.

Immer

Vi har också ett securitas larm, när dom kopplade in det i stallet så satte de även in brandvarnare.
Dom har tydligen 2 olika modeller på brandvarnare. Den första de satte upp larmade lite hur som helst så den byttes ut och den här verkar tåla damm rätt bra utan att larma.

Det är rätt tryggt att ha larmet i stallet. När larmet går ringer securitas upp och frågar om det brinner, svarar ingen kommer brandkåren automatiskt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Hemmet Skulle premiärelda i öppna spisen i nya huset idag. Har eldat förr men alltid haft någon mer erfaren i huset då. Insåg när elden tagit...
Svar
5
· Visningar
1 214
Senast: MiaMia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka