Bråkiga inhysningar...*svamligt*

F

femaleghost

Jag har i mitt stall några inackorderade.Vi kommer bra överens alla utom en.
Det är alltid nåt fel på nåt,klagomål,gnäll och annat.Hon går inte bara på mig utan även en av mina andra inhyrda och har mkt synpunkter på allt och inget.
Jag har alltid varit mycket tydlig vad som gäller då man söker plats hos mig och sagt precis som det är med fodringar,utevistelse,hö köp osv men så fort denna dam fick sin hästs hovar innan för stalldörren så började hon försöka ta över.
Nu tycker ju självklart mina andra inackorderade att det börjar bli krävande och jag känner ej någon lust längre att gå till stallet då det är så negativ stämmning.
Jag säger åt henne gång på gång att så har är det och så får förbli.
Jag kör aldrig över mina inackorderade då jag självklart vill att dom ska få vara med och besluta vissa saker men det slutliga beslutet är ju ändå mitt.
Det kan vara klagomål på allt från varför en häst går otäckad till att det är fel placering på någons foderstat,vattentunna,hinderstöd mm
Mycket klagomål är så obefogat känns det som,ofta känns det som om hon bara vill ha något att säga.
Jag tycker att jag har varit ärlig,tålamodig,bemötande men nu börjar orket tryta.Vad sjutton ska jag göra?Vi är inte så många i stallet och det känns ju viktigt att vi kan ha en bra stämmning.

Nu skriver jag svammligt och snurrigt känner jag men nu får väl fråga om något är oklart.Tacksam för alla svar och funderingar.

Sv: Bråkiga inhysningar...*svamligt*

Tycker att en uppsägning kan vara på sin plats. Skulle aldrig tolerera att någon av mina hyresgäster betedde sig så gränslöst. Du har varit mer än tålmodig tycker jag. Hon förpestar tillvaron för er andra så bort, bort!

Kicki :)

Jag har i mitt stall några inackorderade.Vi kommer bra överens alla utom en.
Det är alltid nåt fel på nåt,klagomål,gnäll och annat.Hon går inte bara på mig utan även en av mina andra inhyrda och har mkt synpunkter på allt och inget.
Jag har alltid varit mycket tydlig vad som gäller då man söker plats hos mig och sagt precis som det är med fodringar,utevistelse,hö köp osv men så fort denna dam fick sin hästs hovar innan för stalldörren så började hon försöka ta över.
Nu tycker ju självklart mina andra inackorderade att det börjar bli krävande och jag känner ej någon lust längre att gå till stallet då det är så negativ stämmning.
Jag säger åt henne gång på gång att så har är det och så får förbli.
Jag kör aldrig över mina inackorderade då jag självklart vill att dom ska få vara med och besluta vissa saker men det slutliga beslutet är ju ändå mitt.
Det kan vara klagomål på allt från varför en häst går otäckad till att det är fel placering på någons foderstat,vattentunna,hinderstöd mm
Mycket klagomål är så obefogat känns det som,ofta känns det som om hon bara vill ha något att säga.
Jag tycker att jag har varit ärlig,tålamodig,bemötande men nu börjar orket tryta.Vad sjutton ska jag göra?Vi är inte så många i stallet och det känns ju viktigt att vi kan ha en bra stämmning.

Nu skriver jag svammligt och snurrigt känner jag men nu får väl fråga om något är oklart.Tacksam för alla svar och funderingar.

Jag kan också tycka här att GRÄNSEN är NÅDD!!!!:eek:
Hade det varit jag i din sitts så hade jag bett dom leta annat stall.
Och då har dom uppsägnings tiden på sig att hitta nytt stall.
Viktiga kan vi nog alla vara med ...hallååå...gränser!:mad::mad::mad:
Lycka till!

Kalla alla inackorderingarna till ett stallmöte, där alla får chansen att säga vad de tycker och tänker! Försök få "bråkstaken" att inse att det är hon som är problemet, men gör det på ett fint sätt. Det funkar inte om alla råskäller på henne, utan hon måste få en chans att fatta vad det handlar om.

Immer

Varför inte ta henne avsides nästa klagoomgång och berätta att det nog är bäst att hon söker sig annan stallplats. Uppenbarligen skiljer sig hennes önskemål från ditt utbud, och det är tråkigt, men lösningen är att helt enkelt hitta ett annat boende för hästen.

Vänligt, men bestämt. Då får hon också valet att antingen acceptera rutiner eller flytta. Och vetskapen att du verkligen inte tänker tolerera dålig stämning, påhopp på stallkamrater och annat trams.

Det är redan provat men vad jag än säger och försöker så finns det alltid några kryphål för henna att hitta fel i.

Det är planen då en av mina trevliga inhysta börjar tala om att flytta då hon också fått mycket skäll och så av den bråkiga.

Det svåra är ju att veta hur mycket man ska acceptera.Visst ska dom få säga sitt självklart men när det ALLTID ät fel på något så tillslut så tryter orken att försöka vara till lags.

Det svåra är ju att veta hur mycket man ska acceptera.Visst ska dom få säga sitt självklart men när det ALLTID ät fel på något så tillslut så tryter orken att försöka vara till lags.

Du behöver inte acceptera att en person i stallet går dig (och de andra) på nerverna! Om jag vore du hade jag talat med vederbörande - och hade hon inte bättrat sig (vilket vissa ju har väldigt svårt för) på momangen hade hon definitivt fått flytta. Risken är som sagt annars stor att dina trevliga inackorderingar flyttar istället.

alltså, jag fattar inte det här. massa stallägare skriver tråder om sina jobbiga inackorderingar, men vad f*n, släng ut dom!!!!!

det är ditt stall, du bestämmer, gillar dom inte läget är det bara att ta sitt pick och pack och dra! jisses, skulle aldrig finna mig i sånt tjafs! :crazy:

Jag hade definitivt sagt upp den inhyrda utan tvekan.
Har stått i stall där det tyvärr varit mkt tjafs emellanåt samt stall där inget tjafs förekommer, tror att det är viktigt med klara och tydliga regler från början. Har nu eget stall där vi har gjort upp kontrakt där inhyrda från början kan läsa om vad som gäller i vårt stall, köper de konceptet så har de accepterat våra regler för allas trivsel. Inget tjafs och det är superskönt. Stallet ska vara en trevlig plats där man möts med ett gemensamt intresse och inte ett ställe där man snackar skit om varandra.:)

alltså, jag fattar inte det här. massa stallägare skriver tråder om sina jobbiga inackorderingar, men vad f*n, släng ut dom!!!!!

det är ditt stall, du bestämmer, gillar dom inte läget är det bara att ta sitt pick och pack och dra! jisses, skulle aldrig finna mig i sånt tjafs! :crazy:

Tyvärr är det inte alltid så lätt att bara kasta ut folk även om man gärna skulle vilja tycker jag.
I dag var hon mkt trevlig mot mig dióck så man kan ju alltid hoppas att hon tog det på rätt sätt sist vi diskuterade saken.

Jag hade definitivt sagt upp den inhyrda utan tvekan.
Har stått i stall där det tyvärr varit mkt tjafs emellanåt samt stall där inget tjafs förekommer, tror att det är viktigt med klara och tydliga regler från början. Har nu eget stall där vi har gjort upp kontrakt där inhyrda från början kan läsa om vad som gäller i vårt stall, köper de konceptet så har de accepterat våra regler för allas trivsel. Inget tjafs och det är superskönt. Stallet ska vara en trevlig plats där man möts med ett gemensamt intresse och inte ett ställe där man snackar skit om varandra.:)

Jag tycker att jag har varit så rak och ärlig som man bara kan bli plus att jag har ett bra kontrakt.
Tror tyvärr att folk försöker köra med mig då jag tyvärr varit allt för snäll och de börjat ta mig förgiven.
Som jag skrev i mitt förra svar så var stämmningen mkt bättre i dag efter den sista diskusionen så man kan ju alltid hålla tummarna.

Får se hur det känns närmsta dagarna men en uppsägning står nära till hands faktiskt.

Jag tycker att det verkar som att du har gjort en hel del för att få den "bråkiga" att ändra sig m.m.

Men ibland är folk på sitt sätt och lyssnar ej på andra var det är stallägare eller andra, tycker inte att du "inte försökt" utan gett henne flera chanser.

Tycker abslout att du kan be henne hitta en annan stallplats utan dåligt samvete.

Jag tycker du gör rätt som eventuellt funderar på en uppsägning. Samtidigt så förstår jag dig när du säger att du gjort klart dina regler men ändå känner att folk vill köra med dig. I början när vi hade eget stall så fick jag ett råd av en god vän då en eventuellt hyrare ville ändra på våra stallregler - "erat stall är erat stall, passar inte reglerna så finns det andra". Detta fick mig till att tänka till och inte vara så osäker i mitt bemötande av de inhyrda utan mera klar och tydlig på hur vi vill ha det för att det ska fungera för alla. Jag vill inte vara "bossig" men ibland behövs det för att vissa skall förstå. Stå på dig och gör det som känns rätt för dig - vissa beslut är jobbiga men nödvändiga! Det blir bättre:bow:

Jag hade sagt upp personen i fråga. Innan det går så långt att man blir så arg att man kastar ut den med 24 timmars vasel. UT säger jag bara. För allas skull.

jag känner ej någon lust längre att gå till stallet då det är så negativ stämmning.

I och med att du känner som du skrivit ovan har gränsen för att du ska ha den här inackorderingen kvar redan överskridits. Du måste ju känna att det är roligt att ha gäster i stallet! Jag vet precis hur det är att ha inackorderingar och hur jobbigt det kan vara att medla. Det är inte lätt när flera männskor med olika uppfattning ska samsas. Men inte vill du väl att de trevliga hästmänniskorna i ditt stall flyttar och du har kvar gnällspiken? Säg åt henne att hennes uppfattning hur ett stall ska drivas inte överensstämmer hur du vill ha det men att det finns säkert stall som passar henne mycket bättre än ditt.

Säg enkelt.
Bättra dej nu! Eller byt stall!

Lång historia kort.
En tjej misskötte saker. Missförstånd uppkom o ett jättegräl! Bad henne flytta. Jobbigt i början pga det som blev. Men ärligt kommer man längst med. Och det va aldrig mitt problem.
Men i slutändan så va jag glad att ha stallet för mej själv igen. Och kommer inte acceptera liknande historier igen. Vilket jag gör klart för alla som vill hyra box hos mej.

Vad är det som är så svårt då? Är du beroende av pengarna?

Skulle aldrig låta någon förstöra mitt stall för mig.

Ju mer du lyssnar, ju mer kommer hon klaga... låter lite hårt men så är det med stökiga inackorderingar.

Se till att du är chef och försök dig inte på någon form av demokrati, kan dom inte acceptera detta så säg upp dom rakt av bara.

Ställ dig själv frågan varför du ska känna obehag i ditt eget hem... det viktigaste är att DU trivs i DITT stall, sen får inackorderingarna komma i andra hand.

Ju mer du lyssnar, ju mer kommer hon klaga... låter lite hårt men så är det med stökiga inackorderingar.

Det där håller jag med om! Det är mycket bättre att bara dra gränsen en gång för alla. Fungerar det inte så får hon flytta, helt enkelt. Eftersom det är ditt stall så är det ju du som har tolkningsföreträde - dvs det är helt upp till dig att avgöra vilken som är din gräns och när hon har passerat den. Det är inget att ha dåligt samvete över.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka