bråkig D-ponny

L

Linn3a

Min d Ponny stegrar sig och sparkar bakut å bockar. det är verkligen jätte jobbigt eftersom man blir skrämd. jag rider me chabong. men hon bryr sig inte ett dugg om den. vad ska ja göra ?:confused:

Sv: bråkig D-ponny

Hej. Förstår att det är jobbigt och att du blir rädd och vill ha hjälp. Men det är svårt att svara på frågan med så lite information, så berätta lite mer om dig, din häst, hur ni står uppstallade och vad problemet är så är det lättare att försöka ge råd.

det första du ska göra är att ta reda på VARFÖR din häst uppför sig som den gör. sen kan du fundera på hur du ska ändra beteendet.

Hon står uppstallat i ett stall me 4 hästar. Hon rids varje dag. Men hon stegrar och bockar väldigt mycket. Hón har nyligen haft en vargtand, men det har läkt och så, jag vet att hon är jätte känslig för mat, hon blir jätte lätt pigg. men hon får kraft grund, ska ja ge nåt annat?? Hon slutar sen efter en stund när hon har fått "hålla på"
hon håller även på när man longerar och lös hoppar. jag red med sporrar igår eftersom hon brukar stanna å inte vilja gå, då funka hon ganska bra men "studsen" var lika illa som vanligt. Nån som har tips???:confused:

För att lösa ditt problem måste du förstå var det kommer ifrån. Och tänka igenom när det började.
Om din häst "bara" är pigg och har överskottsenergi kan det ha med maten att göra.
Om din häst är olydig och är dum t ex när ni ska gå ifrån stallet så handlar det om att den ska få förtroende för dig och lära sig lyda. Kanske den har märkt att du blir rädd och att den kan bestämma över dig.
Din häst kan också ha ont någonstans eller ha problem med utrustningen.
Finns det ingen vuxen i ditt stall som du kan få hjälp av?

Nää vi är bara 3 15 åringar. Men jag vet att det är överskottsenergi, men ja vet inte va ja ska ge henne för mat heller. hon blir galen av allt

Hur vet du att det bara är överskottsenergi? Vad gör du för att hon ska få utlopp för sin energi på andra sätt än att bråka med dig? Hur mycket rids hon och på vilket sätt? Tränas? Hur är hon i hull? Går hon i hagen varje dag? Har hon kompisar att leka med i hagen? Är det halt i hagen så hon inte kan röra sig och få ut sin överskottsenergi där?

Jag antar att du har räknat på foderstaten så du vet att du ger rätt mängd mat utifrån det grovfoder du har. Att ta bort allt kraftfoder och enbart ge grovfoder är ett sätt att ge hästen mera sysselsättning (tar längre tid att äta) och därför mindre tid och lust för dumheter.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 179
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V