Bråkar vid sadling och tränsning

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej!
Hästen jag har på foder är inte jättemycket hanterad tidigare så jag har fått börja om lite. Varje gång jag ska rida så börjar hon krångla.
1. När man sadlar henne går hon fram och tillbaka och sen kan hon knuffa i mig i väggen osv. Varför gör hon så och vad kan jag göra åt det?
2. När jag ska tränsa henne så tar hon upp huvudet och slänger med det och försöker vända om. Varför gör hon så och vad ska jag göra? När bettet är i munnen gapar hon och knuffa hårt med huvudet på mig.
Jättetacksam för svar!

Det är väl likadant som innan, hästen förstår inte, är inte bekväm med varken sadel eller träns, eller det som komma skall; ridning.

varför startar du massa nya trådar om dina problem? Du får massa kloka svar men lyssnar ändå inte.

du har två alternativ:

1. ta hjälp av någon kunnig, ingen kompis utan en erkänd unghästutbildare.

2. Lämna tillbaka hästen till ägaren.

1. Jag ville bara ha tips på vad jag skulle kunna göra för att det ska bli enklare. Finns ingen unghästutbildare i närheten så jag kan ej ta hjälp från de. Inte tränare heller då de jobbar enbart med ridningen.

2. Allt annat går bra. Jag vill inte lämna tillbaka henne bara för att hon inte är lätt att tränsa.

Jag lyssnar och tar till mig alla svar men jag har tyvärr ingen möjlighet att ta ut en unghästutbildare eller liknande då de bara finns flera mil bort.

Finns det någon hästkunnig människa i din närhet?

Att hästen gör som den gör kan ju bero på flera olika saker. Dels kan den vara osäker och inte känna sig trygg med situationen. Det kan också vara utrustning som inte passar optimalt så att den reagerar på det. Ett felaktigt inpassat bett eller sadel kan ställa till med stora problem.

Som du beskriver det så är det ju långt ifrån "bara tränsningen" som är problemet. Hon har noll respekt för dig, en häst får aldrig putta och knuffa in dig i väggen. Då är er relation till varandra extremt dålig.
Börja med hantering från marken. Respekt och tillit är superviktigt, du ska lita på henne och hon på dig. Gör övningar i bara grimma och grimskaft. Har du tillgång till paddock eller ridhus så släpp henne och ta med ett par godisbitar i fickan, när hon följer dig ska hon få beröm, hon ska stanna när du stannar och helst trava efter om du joggar.

Ha roligt med varann så känner hon mer tillit till dig och låter dig förhoppningsvis tränsa henne när ni byggt upp en bra relation. Tränsa inte bara då du ska ut och rida, utan tränsa ibland för att bara gå en runda. Annars ser hon alltid tränset som en jobbig grej, för varje gång tränset dyker upp så är det träning som gäller. Kanske träning som hon inte tycker om. Där låter det som ni är just nu.

@PonnyMajsan;
Se över anpassningen av sadel och träns så att allt sitter som det ska. En del häst finner obehag av sadelgjorden och då tjänar man på att spänna den i omgångar (ex sadla, spänna lite, ta på benskydd, spänna lite osv)
Det kan också vara ridrelaterat, hästar är inte dummare än att de förknippar sadel och träns till arbete.

Du skrev att ridningen nu går bra. Den kanske använder andra muskler nu och har lite träningsvärk?

Ett sånt här problem är supersvårt att svara på såhär men detta var det som dök upp i huvudet på mig. Det kan alltså vara allt från en sadel som ligger lite illa till att hästen inte trivs med nosgrimman till konflikter i ridningen. Men var inte rädd att be en tränare om hjälp även om det "bara" är ridtränare. Ett problem i ett visst område, ex ridning, kan ge problem på ett annat område, ex hantering. Det funkar ofta på samma sätt med lösningar. Löser man ett problem smittar det sig vidare.

Med tanke på dina andra trådar så behöver du hjälp av någon kunnig, hästen är för oerfaren precis som du och det blir ingen bra kombination. Jag förstår att du inte vill lämna tillbaka en häst du tycker om men det är inte rättvist mot varken dig eller hästen att du fortsätter testa dig fram utan att ha erfarenheten och kunskapen att utbilda en häst. Det kommer inte sluta bra för någon, du borde ha en erfaren och inriden häst som du kan utvecklas med och även då behöver du en tränare som kan hjälpa dig.

Att hästen reagerar som du beskriver är för mig ett tydligt att utrustningen inte passar och det behöver du hjälp att prova ut, inte testa fram tills något funkar bättre.

Att kolla sadel brukar kosta runt 500 kr. Ska man byta får man ju lägga ut mer, beroende på vad man har att sälja. Men alltså, kostnader som sadelutprovare och tränare (lovar att även ridinstruktörer skulle kunna komma ut och hjälpa dig om du ringer och frågar) är sådant man måste räkna med. Utan de marginalerna går det inte, det kostar tyvärr jättemycket pengar att ha häst. Man ska inte se allt utom stallhyra, foder, hovslagare och typ försäkring som "onödigt", då får man i längden oftast inget roligt hästägande.

@PonnyMajsan; Be om numret till sadelutprovaren och kolla av med dem. Är det din foderhäst så kanske inte ägaren vill köpa en splitterny sadel men då vet du vad ska leta efter och kan hitta en likvärdig begagnad som du gör vad du vill med när foderperioden är slut

Kolla om du har en grimma som är ställbar längs fram. Då kan du tränsa över grimma så att hästen står fastbunden (om det nu "bara" är en olat att knata fram och tillbaka). Hur gammal är hästen? De ändrar tänder rätt sent i livet och då kan en remontgrimma vara bekvämare.

Men som sagt, ta hjälp av en tränare i ridningen så du även kan lufta dina bekymmer i stallgången med. Under fram och avskrittning är ju diskussionen fri så att säga.

@PonnyMajsan; Be om numret till sadelutprovaren och kolla av med dem. Är det din foderhäst så kanske inte ägaren vill köpa en splitterny sadel men då vet du vad ska leta efter och kan hitta en likvärdig begagnad som du gör vad du vill med när foderperioden är slut

Kolla om du har en grimma som är ställbar längs fram. Då kan du tränsa över grimma så att hästen står fastbunden (om det nu "bara" är en olat att knata fram och tillbaka). Hur gammal är hästen? De ändrar tänder rätt sent i livet och då kan en remontgrimma vara bekvämare.

Men som sagt, ta hjälp av en tränare i ridningen så du även kan lufta dina bekymmer i stallgången med. Under fram och avskrittning är ju diskussionen fri så att säga.
Hon har nyss fyllt 6 år och hon har utveklats sent så hon var fortfarande lite "fölig" när hon var fyra år alltså i kroppen då. Just nu har jag en pullarnosgrimma kanske inte är jättebra att ha just nu?

@PonnyMajsan;
Visst kan det vara så att det är någon förändring längre bak i munnen så prova en remongrimma som inte ligger an alls mot de bakre tänderna som en pullargrimma och en aachengrimma kan göra.

Jag tror dock inte det är hela bekymmret men varför inte prova. Är den inte så vidare hanterad så är det konsekvent uppfostran som gäller. Inte att man ska vara skarp mot hästen utan att det är samma regler som gäller varje dag.

Det finns en uppsjö av väldigt bra ledarskapsövningar man kan göra men A och O är en konsekvent och god hantering som sker varje dag.

@PonnyMajsan;
Visst kan det vara så att det är någon förändring längre bak i munnen så prova en remongrimma som inte ligger an alls mot de bakre tänderna som en pullargrimma och en aachengrimma kan göra.

Jag tror dock inte det är hela bekymmret men varför inte prova. Är den inte så vidare hanterad så är det konsekvent uppfostran som gäller. Inte att man ska vara skarp mot hästen utan att det är samma regler som gäller varje dag.

Det finns en uppsjö av väldigt bra ledarskapsövningar man kan göra men A och O är en konsekvent och god hantering som sker varje dag.

A och O är väl mer att man faktiskt har kunskapen och erfarenheten att hantera och rida in en oerfaren och fortfarande ganska ung häst, något som TS inte verkar ha och inte heller någon bra hjälp i närheten och det är absolut inget fel med det- det är bara så att ibland tar man på sig för mycket och för sin egen och speciellt för hästens skull måste man kunna erkänna när man inte klarar av något och be om hjälp. Inte hålla på att testa sig fram och gissa och grejja.
Med tanke på hur hästen beter sig så verkar det dessutom sitta i kroppen såväl som huvudet och utan en ordentlig genomgång av vet och tandläkare är det ingen idé att byta nosgrimmor, bett, sadlar och hur man rider och hanterar.
Och i slutändan vara ärlig mot sig själv och hästen och kanske behöva inse att man inte är det bästa för hästen i nuläget och antingen lämna iväg den på inridning eller sälja och köpa en mer erfaren häst och redan från början ha duktig tränare och andra hjälpsamma människor som kan se till att man utvecklas och lär sig utan att behöva testa en massa saker man inte riktigt har koll på.
Att ha häst ska vara roligt! Det är inte roligt att ta sig vatten över huvud utan att ha hjälp att tillgå..

Jag får prata med de i stallet om vilka tränare de har och ta kontakt med de. Eller så kanske hon bara tycker att det är obehagligt? Har nu ett vanligt tre delat eggbett. Ska jag kanske testa ett gummibett eller Apple mouth bett?

Jag får prata med de i stallet om vilka tränare de har och ta kontakt med de. Eller så kanske hon bara tycker att det är obehagligt? Har nu ett vanligt tre delat eggbett. Ska jag kanske testa ett gummibett eller Apple mouth bett?

om du lånar hästen - har du öht ingen kontakt med ägaren ang. dina osäkerheter och problem??? Det verkar som du har väldigt grundläggande problem och undringar smatidigt som du mixtrar och provar runt osv. Varför är inte ägaren till hästen konsulterad i det hela? och varför tar du inte hjälp av ngn kunnig som kan vägleda dig? Att inte ha ngn att konsultera annat än sociala media känns väldigt riskfyllt frågar du mig - både för din egen och hästens skull.

Håller med @mackan att det inte känns bra att sakna vad som verkar grundläggande kunskaper när man har en häst som inte verkar särskilt hanterad eller inriden och som dessutom visar problem med både hantering och utrustning. Jag undrar också om ägaren är inblandad för jag vet att jag hade inte gillat om min fodervärd hade mixtrat och testat hej vilt med utrustning, hantering, övningar och liknande utan att egentligen ha en plan för hur hästen ska utvecklas, speciellt utan att bli tillfrågad och rådfrågad. Jag hade inte heller velat att fodervärd lät min häst bli så tjock att det var överhängande risk för fång utan att egentligen förstå risken eller hur det ska hanteras (TS tidigare trådar) Antingen så vet inte ägaren eller så är den såpass oseriös att den inte bryr sig om att hästen hanteras av någon som inte har kunskapen att göra det.

@PonnyMajsan det är inte så att jag vill trycka ner dig eller få dig att känna dig dum men med tanke på dina trådar och dina frågor i dom trådarna så är det väldigt uppenbart att du inte är erfaren nog att ha den här hästen och för din och för hästens skull så borde du överväga att lämna tillbaka den och skaffa en mycket mer erfaren häst och kanske börja som medryttare eller delfodervärd och lära dig på det sättet så behöver du inte stå med allt ansvar utan att veta tillräckligt och ha den rätta hjälpen. Du borde ha en häst som det är roligt att rida och ta hand om, som du kan utvecklas med istället för att använda uteslutningsmetoder och testa allt möjligt. Med tanke på tidigare trådar så är jag rädd att hästen kommer bli fel hanterad både psykiskt och fysiskt vilket kan ta lång tid för någon annan att rätta till om det går alls. Jag förstår att du verkligen tycker om hästen och vill ha den kvar men nu måste du sätta hästen i första hand och göra det som är bäst för den och det är att vara hos någon som är mer erfaren.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 086
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 410
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024