Bråkar vid sadling och tränsning

@PonnyMajsan

Hej! Vad för personlighet har hästen? Är hon (han?) blyg eller mer framfusig och tar för sig? Är hon väldigt medgörlig eller ifrågasätter hon saker? Ofta kan man i deras personligheter kunna få en liten bild av ifall hästen kanske kollar om du menar allvar, visar obehag eller visar att den inte litar på dig till exempel.

Knölar hon varje gång vid sadling/tränsning och har hon gjort det hela tiden eller har hon börjat nyligen?

Sedan som någon skrev - Det kan vara en bra idé att kolla med sadelutprovare om sadeln ligger bra, samt kolla med ägaren (eller om du redan vet) när hennes tänder undersöktes senast. Unga hästar bör kollas i munnen ganska ofta men även vuxna hästar bör kollas regelbundet. Gör det ont i munnen kan hästen spänna ryggen och således reagera negativt både på sadling och betsling.

Är hästen pigg, villig och ej stel i ridningen? Visar den ovilja/stelhet där kan den ha ont någonstans och visa det genom att inte vilja få på sig betsel/sadel.

När kan är ganska försäkrad om att hästen mår fysiskt bra kan man se över det psykiska. Kanske förknippar hästen sadling/betsling inte med något positivt? Den kanske inte litar helt på en, har tråkiga minnen om tvång eller tycker jobbet som sker sen är tråkigt. Bästa sättet att vända på hur hästen associerar till saker är med positiv förstärkning: Beröm, variation och mer av det som är roligt t.ex.
Jag hade (som exempel) en unghäst som bokstavligen backade runt hela stallet och reste för att unvika bett. Vi löste det genom att doppa bettet i äppeljuicekoncentrat (utan tillsatt socker), så blev bettet gott och så fick hon beröm när hon tog bettet också. Idag kan man tränsa henne med en hand.

Hon är lugn och snäll men väldigt busig. Ibland kan hon vara lite jobbig och bråkig men jag tror det är mer för att testa. Har inte haft henne så länge ännu. Vid ridning så är hon pigg och glad tills hon inte orkar mer. Det är ju inte så att jag kör stenhårda pass så hon blir jättetrött. Det är mer att hon blir lat. Då hon blir lite jobbig när man kräver någonting som hon inte orkar, hon är lite för bekväm. Ska ta ut en veterinär för vaccinering så ska be de kolla ifall något ser konstigt ut i hennes mun. Ska testa det med äppeljuicekoncentratet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 086
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 410
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024