Bråkar vid sadling och tränsning

@Aliche jag har öht inte läst några trådar av TS tidigare eller ens vetat att såna fanns osv, så mitt svar här är enbart ett svar rakt av på just denna tråd. Jag står för det enbart denna tråd väckt i fråga om mitt svar och reflektioner utan ngn ytterligare historik. Så jag hoppas att TS kan läsa mitt inlägg som sådant. Kan ju som sagt vara så att en hästägare öht inte bryr sig eller är involverad, men jag undrar just om detta eftersom jag inte vet, och frågan känns befogad till TS att isåfall förklara varför hästägaren inte är med i bilden.

@mackan nej absolut räcker det med innehållet i den här tråden för att höja på ögonbrynen men om man lägger ihop de andra trådar som TS startat inom en ganska kort tidsperiod så blir det ett tydligt mönster där grundläggande kunskaper saknas och utsätter både TS och häst för onödig stress, obehag och risker.

@Aliche;
TS försöker ju i alla fall att hitta lösningar och det får man ge lite feedback på tycker jag. Sen är ju en nosgrimma, precis som jag skrev, inte hela problemet och därför har jag försökt uppmuntra till att kontakta en tränare.

Vi har alla varit gröna i början

Hej Vill inte vara dum eller taskig men jag undrar om Denna är seriös. Eller om hon är ett troll.Inte för att jag tror att hon är det men det man läser så låter det som det. Har följt några av hennes trådar.

Hej Vill inte vara dum eller taskig men jag undrar om Denna är seriös. Eller om hon är ett troll.Inte för att jag tror att hon är det men det man läser så låter det som det. Har följt några av hennes trådar.
Du vill inte vara dum eller taskig men kallar man någon för troll? Jag kan mycket men jag är fruktansvärt osäker på saker. Jag vill alltid göra rätt och få bekräfning. Jag ska ta kontakt med en tränare så fort jag hittar en bra. Jag kan ta kontakt med ägaren och fråga henne och jag kan prata med de i stallet. Men jag kan vara lite blyg och rädd för att fråga något konstigt. Men det hjälpte ju inte att skriva här. Mitt självförtroende som är så lågt redan sjunker ju ännu mer:(

Lugnt Jag kan hjälpa dig om du vill ha hjälp Skicka bara ett PM till mig så kan jag försöka hjälpa dig så gott jag kan

@PonnyMajsan : vore väldigt informativt i tråden om du ville svara på mitt inlägg i fråga om var hästägaren finns i bilden osv?
@annie_cool : förlåt men jag tror inte du kan hjälpa TS faktiskt. Jag har inte läst TS trådar men dina har jag läst genom åren, blir konstigt att du tycker du kan hjälpa TS.

@PonnyMajsan : vore väldigt informativt i tråden om du ville svara på mitt inlägg i fråga om var hästägaren finns i bilden osv?

Jag kan ta kontakt med henne. Hon kommer ibland och kollar så allt går bra. Hon bryr sig mycket om sin häst och mig och att allt ska gå bra. Som sagt är jag lite blyg och tycker det känns tjatigt att skicka massa frågor hela tiden.

Men jag kan vara lite blyg och rädd för att fråga något konstigt. Men det hjälpte ju inte att skriva här. Mitt självförtroende som är så lågt redan sjunker ju ännu mer:([/QUOTE]
Och dåligt självförtroende är det sista du ska ha med din häst- det är en urhäst som är gjord för att kunna uträtta mycket under små förhållanden! Sätt den i arbete, hitta folk som ni kan rida ut med så den tycker det är roligt. Den är ingen bäbis utan ett 6 årigt ponnysto med attityd :) du måste också ha attityd och beröm när hon gör rätt- rid barbacka om sadeln inte passar- hon har ju gått upp i vikt nu - gå promenader med henne för hand och spring själv med henne..

Jag vet ett bra Ta det lugnt Unghästar är lite känsliga stressa inte stoet ta den tid som behöver . Att hon är som hon är. Kna ha ont det är nog därför hon gör så. Vet en häst som är som din han är mycket rädd om sitt huvud man får inte ha för hastiga saker.

Steg ett är ju att kolla tänderna med duktig tandvet. Har hästen vargtänder och är de borttagna? Samt kolla sadeln med duktig sadelutprovare. Om utrustningen får grönt ljus fundera på om hästen uppfattar ridningen som tråkig/annat, och därför konstrat då den associerar utrustningen med obehag/negativa saker.
Och så då det som redan sagts - förstår hästen. Jag tycker dock inte en unghäst ska bete sig sådär av inte förstår, det är inga svåra saker som begärs och oftast har man snarare gjort fel själv/presenterat saker på fel sätt om hästen tycker illa om att "kläs på".

Börja om, lite gör om - gör rätt brukar fungera om det är det sistnämnda. Låt det ta en timme att tränsa om det är vad som krävs för att det ska vara lugnt, behagligt och hästen själv ta bettet t ex. Sen tränsar du av och släpper ut den i hagen igen. Om du då löser problemet på x tid, men det kommer tillbaka när du börjar rida igen så har du problemet i ridningen. Osv.

@Maqurell ja det är klart man kan ge feedback men jag tycker inte det är okej att bara testa sig fram när man verkar sakna de grundkunskaper som TS verkar sakna, blyg eller inte så dom frågor som hon ställer tyder på okunskap och jag har sagt flera gånger att de tär inget fel att inte kunna allt men då ska man inte ha en häst som kräver så mycket som dennes verkar göra. Den är ganska ung, väldigt grön och verkar ha problem både kroppsligt och mentalt, det är ingen häst man ska ha när man behöver fråga det som TS frågar i sina flera trådar. Då tycker jag inte heller att det är bra att folk sitter och tipsar om 500 grejjer som kan vara fel och som TS kan testa att byta/göra/ändra när den bästa lösningen faktiskt är att hästen kommer till någon annan.
Det är jättebra att vilja lära sig saker och fråga mycket, det har jag också sagt men det ska vara under former där det inte går ut över hästen. Jag har jobbat för länge och sett för mycket i hästvärlden där problemen uppstår just för att ägaren eller fodervärden tar sig vatten över huvudet med för grön/ung/svår häst och inte har erfarenheten och heller inte hjälp utifrån att reda ut det.
I slut ändan går det alltid ut över hästen när man inte har riktig koll på vad man gör och vad som krävs för att klara ut situationen och man måste kunna svälja sin stolthet och ta av sig offerkoftan om att man är blyg/nervös/vill inte känna sig dum och faktiskt erkänna att; nej jag är inte kunnig nog att ge hästen det den behöver och det får det bättre någon annanstans och jag får det roligare med någon annan mer utbildad häst.

Hej!
Hästen jag har på foder är inte jättemycket hanterad tidigare så jag har fått börja om lite. Varje gång jag ska rida så börjar hon krångla.
1. När man sadlar henne går hon fram och tillbaka och sen kan hon knuffa i mig i väggen osv. Varför gör hon så och vad kan jag göra åt det?
2. När jag ska tränsa henne så tar hon upp huvudet och slänger med det och försöker vända om. Varför gör hon så och vad ska jag göra? När bettet är i munnen gapar hon och knuffa hårt med huvudet på mig.
Jättetacksam för svar!

Det absolut grundläggande är att du ska göra en sadelkontroll och en tandkontroll (då kan vetrinären även titta på om bettet är rätt tillpassat) och att tränset sitter bra. Hästen kan både ha problem med sönderslagna vargtänder och sår i kinderna. En remontnosgrimma är oftast väldigt snäll mot hästen. Kvarstår problemen med tränsning efter att du kontrollerat att den inte har ont i sin mun så är ett tips att ge en sockerbit samtidigt som du tränsar. Att kontrollera tänderna på hästen gör man ca en gång per år om hästen har en "normal" mun, sadelkoll betydligt oftare- speciellt om hästen ändrar sig mkt i kroppen genom växt eller muskel/viktförändringar.

@Aliche; Jag säger inte att du har fel, absolut inte. Problemet verkar vara i den kommunikationen som sker (eller inte sker) mellan två "gröna" individer.
Det är en balansgång på en skör tråd att svara på den här typen av inlägg. Men jag upplever det som att TS verkligen vill göra rätt och försöker hitta lösningar istället för genvägar (nu har jag enbart denna tråden i tanke). En erfaren tränare på plats kan göra bedömningen om häst och ryttare är helt kompatibla på en annat sätt än vad jag kan. Det kan var så att häst och ryttare inte alls funkar i längden men det som TS snappar upp och de vägar som testas (där vissa leder till framgång och vissa förkastas) leder ju hur eller hur till kunskap som kan användas i fortsatta hästlivet.

Men det är en väldigt intressant vinkel av ett problem som man ofta stöter på här inne och det är såhär jag tänker när jag svarar.

@PonnyMajsan: Ta nu inte illa vid dig att jag pratar om dig istället för till dig. Du fick här statuera ett exempel så har jag uttryckt mig klumpigt så ber jag om ursäkt. Jag är helt övertygad om att du och din häst kommer lösa era bekymmer bara ni får lite handfast hjälp. Allting går, det handlar bara om att söka kunskap och vara ärlig mot sig själv.

@PonnyMajsan

Hej! Vad för personlighet har hästen? Är hon (han?) blyg eller mer framfusig och tar för sig? Är hon väldigt medgörlig eller ifrågasätter hon saker? Ofta kan man i deras personligheter kunna få en liten bild av ifall hästen kanske kollar om du menar allvar, visar obehag eller visar att den inte litar på dig till exempel.

Knölar hon varje gång vid sadling/tränsning och har hon gjort det hela tiden eller har hon börjat nyligen?

Sedan som någon skrev - Det kan vara en bra idé att kolla med sadelutprovare om sadeln ligger bra, samt kolla med ägaren (eller om du redan vet) när hennes tänder undersöktes senast. Unga hästar bör kollas i munnen ganska ofta men även vuxna hästar bör kollas regelbundet. Gör det ont i munnen kan hästen spänna ryggen och således reagera negativt både på sadling och betsling.

Är hästen pigg, villig och ej stel i ridningen? Visar den ovilja/stelhet där kan den ha ont någonstans och visa det genom att inte vilja få på sig betsel/sadel.

När kan är ganska försäkrad om att hästen mår fysiskt bra kan man se över det psykiska. Kanske förknippar hästen sadling/betsling inte med något positivt? Den kanske inte litar helt på en, har tråkiga minnen om tvång eller tycker jobbet som sker sen är tråkigt. Bästa sättet att vända på hur hästen associerar till saker är med positiv förstärkning: Beröm, variation och mer av det som är roligt t.ex.
Jag hade (som exempel) en unghäst som bokstavligen backade runt hela stallet och reste för att unvika bett. Vi löste det genom att doppa bettet i äppeljuicekoncentrat (utan tillsatt socker), så blev bettet gott och så fick hon beröm när hon tog bettet också. Idag kan man tränsa henne med en hand.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 086
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 410
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar