Bråk på dagis!

Mitten

Trådstartare
Åh, idag känns allt så hopplöst!

Min dotter är ju 3 år och har efter sommaren bytt dagis - från småbarnsavdelning på litet föräldrakooperativ till ett dagis som är dubbelt så stort, och då på storbarnsavdelningen. Hon har alltid älskat dagis och vi har aldrig haft problem. Men nu har det varit lite tjorvigt... hon skolades in för 4 veckor sedan. Inskolningen gick OK, inte så smärtfri som jag trodde, men det gick bra. Hon verkar gilla pedagogerna och så. Tyvärr har hon varit hemma lite av de här 4 veckorna i förkylning/feber, så det har varit lite hackigt. Men vi får nu rapporter från dagis om att hon SLÅSS :eek:. Hon har aldrig gjort något sådant hemma, blir hon riktigt arg kan hon slå i golvet. Nu har hon hittat en liten kompis på dagis, som är lite av en retsticka, men de gillar varandra verkar det som. Min dotter har nu varit på henne ca 3 gånger, tror jag, nu sist genom att spotta på henne :crazy:. Det resulterade (förmodligen) i skäll från personalen, och nu vill hon inte till dagis alls :(. Hon gråtar och skriker att de är dumma mot henne där.

Vi har pratat med henne hemma, frågat vad som hänt och hur man bör agera istället. Hon svarar och förstår att man inte får slåss/spotta, utan att man skall gå till fröken. Jag vet inte vad jag skall göra ?? Jag är lite rädd för att jag lägger för mycket på hennes axlar också, jag vill ju inte att hon skall få en massa tjuvnyp och känna att hon bara skall ta det heller.

Usch tankarna snurrar, känns hemskt att hon är där just nu :cry:. Snälla säg att det här bara är en liten detalj och att det snart går över...

Sv: Bråk på dagis!

Kanske kan ni vara med henne en dag och se vad som händer?
Eller göra spontanbesök och se hur det är?

Vad tråkigt att det inte fungerar riktigt.
Vad säger personalen om det?

Jag skulle ta ett möte med pedagogerna, höra vad de har att säga, om de hade koll helt och hållet på vad som hände. Och vad de har för plan med det fortsatta arbete, var med ett par dagar på förskola och se hur det ser ut under dagen.

Det är jättesvårt, för man vet inte hur det är, jag har en kompis som tyckte att personalen klagade för mycket på hennes barn, hennes barn var ju så snällt, tills hon en dag kom utan att barnen såg henne och såg sitt barn helt kallt gå fram och förstöra en lek för några andra barn. Och så vet jag ett fall där personalen helt missade att det var ett annt barn som var den som orskade bråk hela tiden. Så prata med alla inblandade och försök vara med och se vad som händer.

Jag pratade lite mer med dem på hämtningen idag, smet tidigare från jobbet. Idag (efter katastroflämningen) hade dottern gått fram och kramat om flickan i fråga och sagt förlåt. Sedan hade hon varit på strålande humör hela dagen, satt glatt och ritade när jag kom så jag kunde prata lite med pedagogerna. Och de sa att det mer var så att just de här två flickorna slåss med varandra, för att de båda vill bestämma. Och när lillans ord tar slut brister det ibland. Och det var inte ovanligt, speciellt när man just kommer från småbarn till storbarn, och plötsligt måste bli mer verbal. Det lät vettigt i mina öron.
Det är lite skönt att de inte hade uppfattningen att min dotter gick på och bråkade med de andra, utan mer att det kan hetta till i leken ibland. Det känns betydligt mer 'normalt' än vad min bild av det hela var i morse :crazy:

Jag kan misstänka att motviljan att gå dit imorse kanske var för att hon hade dåligt samvete, för vi sagt att man inte fick slåss... eftersom det verkade släppa när hon sagt förlåt? Att hon tyckte att den grejen var jobbig?

Vi skall ha ett utvecklingssamtal snart (bokar tid till det imorgon) så då får vi väl prata mer. Men generellt är det så svårt! Vad säger ni till era barn om de inte vill gå till dagis? Och vad säger/gör ni om ni får höra om något bråk etc.?

Ja som det låter nu så är det helt normalt! :D Man får hjälpa sina barn med att hitta ord för sina känslor, men det tar tid för dem att kunna förklara vad de känner! Så jag tror inte att det är något större problem!

Jag tycker mig märka på min treåring att det har hänt massor med humöret och identiteten just nu. Jag tänker att 3-årsåldern nog är en ganska tydlig brytpunkt mellan småbarn och barn (eller vad man ska säga) så det är inte säkert att hon reagerar på dagiset utan att hon faktiskt har tagit ett kliv upp i mognad. Jag tycker att du kan prata med personalen, särskilt om det håller i sig, men min erfarenhet av dagisbråk av den typen du beskriver (med ett normalt välmående barn) är att de kommer och går utan att sätta några spår varken hos dem som bråkar eller dem som fått ett tjuvnyp.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 095
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 194
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka