Bråk in från hagen..

S

Sudd

Min häst är inte svår att fånga i hagen men bedrövlig att leda in från hagen...Har haft honom ett tag nu och jag tycker jag provat allt...!
När man sätter på grimman i hagen är han hur cool som helst, kommer alltid fram till grinden. Men precis när han kommit ut ur hagen så antingen så laddar han för fulla muggar och tar ett jätteskutt och bara tokrusar förbi en, eller så ställer han sig på bakbenen hoppar studsar och kutar förbi en. Idag så sprang han omkull tjejen som skulle ta in han och ut på åkern..hon vet hur han är och var tuff emot han och direkt han började så backade hon upp honom men då blev han skitarg..ställde sig på bakbenen bockade och sprang förbi henne så hon tappade taget så han sprang iväg. Inge svårt att fånga in honom, men han hann springa iväg en bit. Jag har testat olika saker..backat upp honom rejält..och då menar jag riktigt rejält, inga snälla grejer här inte...Dragit runt han på en volt och drivit på tills han inte vill mer..då går vi in. Haft repgrimman på och så har han fått springa förbi mig men då har jag ryckt till som attan så han har snott runt och få känna på vassa repgrimman..
Han blir alltså riktigt stark..knappt så jag orkar honom själv. Han är hur go som helst annars, och så fort han kommit in i boxen så blir han precis som vanligt igen. Om man rider så lyssnar han jättebra, likaså inne istallet han backar flyttar undan och är jätteduktig. Men just det här in från hagen..Har provat att ta in honom först, sist eller lite mittemellan men det är lika jämnt. Ta in han riktigt tidigt (vid lunch) tidiga eftermiddagen eller sent på kvällen. Bästa tiden att ta in han är på förmiddagen..Eftermiddan är han helt hopplös.
Har ni några tips. Har ändå bråkat med honom nu 2 höstar/vintrar och tycker jag testat allt...utom kedja, träns och stigbett. Men han är ju ändå 7 år och borde kunna uppföra sig in från hagen. Han verkar inte vara rädd utan det är bara chafs och bråk..

Sv: Bråk in från hagen..

Hm...jag vet inte om jag fattat situationen rätt, men det låter som att din häst blir trängd i grindhålet. Skicka hästen mellan dig och exempelvis en vägg (du vänder alltså hästen på höger och vänster sida) och börja ca 15 ifrån den och gå sedan lite närmare väggen för varje gång så att passagen blir smalare. Snart ser du på vilket avstånd hästen blir pressad.

Det är ganska vanligt att hästar blir det, det hör till deras natur att vara skeptiskt till trånga hål, passager och annat. Dessutom kan situationer som detta sätta hästens instinkter igång (verkar okontaktbar, springer, reser sig...etc.) för att sedan "klicka till" och börjar tänka igen och bli sitt "vanliga harmoniska jag".

Se inte repgrimman som ett tortyrredskap och tänk aldrig att du ska mäta dig med en häst i styrka - för man rår knappt på en shetlandsponny!

jag tror inte att han känner sig trängd i grindhålet, för det är ju efter han kommit ut ur hagen som han gör sådär..eller när vi gått en bit. Det är ju inga problem sommartid utan endast höst/vinter när det blir kallare ute. Han har absolut inga problem med trånga utrymmen annars. Lastning är det inga problem med alls. Han nästan bokstavligen springer in i transporten på ena sidan utan att jag flyttar mellanväggen..Så jag får för mig att det bara är bråk o tok..
Han är en tuff häst i övrigt också..i all hantering och ridning lär man vara väldigt konsekvent hela tiden och är man det så är han en ängel..Förutom detta från hagen så fixar jag det mesta. Men det här blir så himla mycket och han är så himla stark..Sen kommer det så himla oförberett också..bara Pang! så exploderar han.!

Backa hästen in genom hagen och gå ut.Rusar han igenom igen..¨så upprepa.

Jag har backat han igenom grinden hur många gånger som helst utan att det hjälpt..Jag menar faktiskt ärligt att jag provat allt jag kommit på. Jag känner en tjej som är utbildad NH tränare och en väldigt duktig sådan, hon har gett mig många tips och jag har tränat för henne många gånger....så jag tycker jag har lite koll på läget. Men ändå har jag inte hittat någonting som biter på denna kuse..
Fast nu peppar peppar...sen han sprang omkull tjejen här och rymde så är han jätteförsiktig och duktig när han går in nu, har inte försökt med en enda liten grej.
Det kanske var det som behövdes..han kanske fick sig en rejäl tankeställare..Det kanske inte vart lika roligt när han kom lös och tappade greppet lite, han vart tydligen rätt spak när han upptäckte att han var själv ute på åkern och ingen sprang och jagade honom...Han stod snällt och väntade på grannen som kom och hämtade honom och ledde hem han.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 795
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V