Bråk i hagen

windloop

Trådstartare
Under hela sommaren har mina tre ston gått tillsammans i på bete vilket har fungerat bra. De två lite äldre (14 år och 7 år) stona har stått i samma stall och delvis i samma hage i snart 6 år. (De tredje yngre stot är en avkomma till de äldsta stot (3 år) som har varit separerad från mamman tidigare). Alla tre hästar känner varandra väl alltså. Men nu när hösten kommer så fryser de den äldsta ut det sjuåriga stot och gör utfall mot henne. Samma sak hände förra hösten då det hela slutade illa.

Varför beter dem sig så? Handlar det om konkurrens om betet för att de håller på att ta slut? Det är så konstigt när det fungerar så bra att ha dem tillsammans i övrigt men inte under höst/vinter halvåret? Vill den äldsta kanske skydda sin avkomma på något sätt?

Vem brukar vara ranghögst?
Har de stödfodring utöver betet så de inte behöver fajtas om det bete som finns kvar?

Har sett sånt hända efter lång tid med lugn och ro i hagen när någon ville träda fram i rangordningen.

Men även om någon i flocken blivit sjuk och sas sinkar de andra.
Utan att vi människor sett något fel på den(än).

Fast det har då varit en engångsföreteelse och inte upprepat som du har det.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 598
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 502
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar