Brännmärkning?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Hej Bukefalos experter!

Upptäckte idag att min favorithäst har något som liknar en brännmärkning. Den sitter uppe på halsen, precis under mankammen, på höger sida. Den en syns ganska dåligt (man ser den bara från en viss vinkel, i ganska starkt ljus.) och ser ut att föreställa "02002" eller liknande, det sista siffran/tecknet skulle möjligen kunna vara en 3:a, den syns som sagt dåligt.
Om hästen vet man ingenting. Alltså, hon har okänt födelseår, okänd import, okänd ras, okänd härstamning osv. Hon är ganska grov i typen, med lång rygg, ganska överbyggd bak, kort/bred hals och relativt korta, grova ben. Hon är apelkastat brun utan några direkta tecken och ca. 160 cm i mankhöjd.

Skulle märkningen ev. Kunna ge några ledtrådar om hennes ursprung? Eller t.om. kunna tala om vilken ras hon är? I sådana fall, vet någon av er experter här på Buke vart hon skulle kunna komma ifrån eller vad hon är för ras? :laugh:

Jag skriver detta från mobilen, så jag ber om ursäkt om något ser konstigt ut!
 
Senast ändrad:
Sv: Brännmärkning?

Den enda häst jag sett med en märkning på halsen var en gammal medryttarhäst som är varmblodig travare.
Lite värdelöst vetande:p
 
Sv: Brännmärkning?

Jo, jag var faktiskt också lite inne på det spåret (alltså att hon skulle vara en "oreggad" travare), men eftersom att hon nästan har lättare för galopp än trav känns inte det så troligt :O
 
Sv: Brännmärkning?

Fast det är fördomar. En travare kan ha väldigt lätt för galopp.

Och har hon frysmärkning så är hon registrerad.
Vad heter hästen? Eller sök själv på namnet på travsport.se
Viktigt med rätt stavning

Tips är att ni provar att raka fram märkningen. Den brukar synas mycket tydligt då.


AM
 
Sv: Brännmärkning?

Ok tack för infon! :)

Nej, det är ingen frysmärkning! Det är en väldigt otydlig brännmärkning (och mig veterligen har brännmärkningar varit förbjudna i Sverige ett ganska långt tag...)
Dessutom känns det med den extremt knapphändiga informationen väldigt otroligt att hon ens skulle vara född i Sverige :(
 
Sv: Brännmärkning?

Men hur kan du se skillnaden mellan bränn eller frysmärkning med tanke på att allt är så otydligt? :confused:

Anonyma travare finns det väldigt gott om. Speciellt sådana som vandrat runt lite. Just dom har ju en förmåga att gå från travare till korsningar för att vidare bli sk import utan papper.

Fråga mig inte varför.

AM
 
Sv: Brännmärkning?

Egentligen vet jag ju inte det, men frysm. blir väl ljusare??? Och det här var inte ljusare utan liksom pyttelite "upphöjt" eller vad man ska säga...Men jag vet inte, i sådana fall är det en väldigt misslyckad frysmärkning

Jaha, det visste jag faktiskt inte! :O (Ursäkta fördomarna :( ) Men hon har dels väldigt bra (och stor) galopp samt bra hoppteknik (120 cm är inget problem för henne trotts att hon extriört är byggd på ett rätt udda sätt), vilket jag inte trodde var så typiskt för travare??? :confused:

För jag sökte på alla tänkbara ställen nu; Blup och Travsport, men hittar inte henne någonstans?? (Alltså ingen som stämmer in på henne) I sådana fall måste ju hennes namn vara fel (för hon har ett väldigt enkelt namn, som är i princip omöjligt att stava fel på).

Men tack för infon! :D
 
Sv: Brännmärkning?

Många franska hopphästar har mycket trav-blod i sig så hon kan mkt väl vara en travare. Går det inte att försöka tyda numren och söka på dem? Om hon har varit runt lite så kan namnet mycket väl ha blivit ändrat
 
Sv: Brännmärkning?

Jag kommer ihåg att jag såg en häst, när vi var i Kanada för flera år sedan, med en sådan brännmärkning av siffror som du beskriver. Det var på ett stort dressyrstall där och om jag kommer ihåg rätt så var det en rysk trakehner hingst (som var släkt med i Sverige godkände Edinburgh). Men din låter inte som en trakehner, men det finns säkert fler som brännmärker på det sättet.
 
Sv: Brännmärkning?

Tack för tipsen! :)
Jo, jag har ju försökt, men jag ser tyvärr inte den sista siffran överhuvudtaget :( Och jag är också inne på linjen att hennes namn är ändrat, då det är väldigt "anonymt", kort och "enkelt"....
När jag ser brännmärkningar sådär på halsen, på höger sida är min spontana reaktion Öststaterna, men i vanlig ordning är jag väl helt ute och cyklar...
 
Sv: Brännmärkning?

Raka så kort det går och ta en bild på märkningen och lägg ut här och på travchatten. Travfolk brukar ha bra koll på de olika märkningarna som gäller varmbl travare. Annars finns det säkert någon som känner igen märkningen om det är en ridhästimport från utomnordiskt land.
 
Sv: Brännmärkning?

Fallon: Tyvärr är det inte min häst, så jag tror inte jag skulle få raka henne "bara sådär", dessutom så har hon redan nu väldigt kort hårrem... :(
Men tack ändå! :)

Pica: Jo, jag är också lite inne på det spåret! :) (med tanke på hur hon är att rida känns travare på något sätt otroligt...)
 
Sv: Brännmärkning?

De med brännmärkningar på halsen jag sett har varit från Ungern.

Jag har aldrig sett en ungrare med så lång siffer kombo. Inte om hela raden sitter ihop.
Tycker oftast ungrarna har korta sekvenser, ex födelseår ("92") och slutet på regnr "000".
 
Sv: Brännmärkning?

Till Fenestra: Jag har försökt, men den är för otydlig för att man ska kunna urskilja något, dessutom är min mobilkamera rätt dålig :(
 
Sv: Brännmärkning?

Vbl travare i Sverige frysmärks. Sett ungerska/polska hästar med brännmärkningar upp emot nacken, året dom är född står emot nacken ofta. Ryska hästar frysmärks också vad jag har sett vid manken ner emot ryggen.
 
Sv: Brännmärkning?

Ta kort på hela hästen från sidan (naken såklart) så kanske vi får en ledtråd!
 
Sv: Brännmärkning?

735071_293179200805419_855654394_n.jpg


Det här var tyvärr den bästa bilden jag hittade på henne (hon är ju inte helt "naken"), men jag hoppas att man ser lite ändå!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 519
Senast: giovanna
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 929
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 206
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 809
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp