Brädspel för barn?

Lycanthrope

Trådstartare
Vilka spel är lämpliga för barn som är 4-7 år gamla?
Som är lätta att förstå men ändå roliga.

Berätta gärna kort om vad spelen går ut på m.m. :D

Tacksam för svar!

Sv: Brädspel för barn?

Några av sonens spel (han är 4 år)

*Looping Louie
Går ut på att hindra helikoptern från att fånga hönor. Den med hönor kvar när ingen annan har vinner.(är min sons favoritspel)
http://images.google.se/imgres?imgu...&prev=/images?q=looping+louie&um=1&hl=sv&sa=X

*Knasiga djur
Går ut på att man ska få ihop rätt djur, varje djur består av 3 delar. Djuret kan se ut hur som helst under spelets gång. Först till att alla 3 delar stämmer in på djuret vinner.
http://images.google.se/imgres?imgu...rev=/images?q=knasiga+djur&ndsp=18&hl=sv&sa=N

*Tumblin Monkey
Går ut på att man ska undvika få ner apor genom att dra rätt färg på pinnen som man slagit på tärningen. Minst apor vinner (jag och sonen kör dock tvärtom när vi spelar för annars vinner aldrig han ;)
http://images.google.se/imgres?imgu...=130&prev=/images?q=tumblin+monkey&um=1&hl=sv

Junior Alias
Barnen får ett kort med en bild de ska beskriva utan att säga vad det är på kortet, använda synonymer.

Rita och gissa junior
Man får ett kort med en bild och tre olika ord. De som inte kan läsa ritar av bilden, de som läser ritar av sitt ord. Övriga spelare ska gissa vad den som ritar illustrerar.

Råtfällan :D

Sen Junior-UNO är rätt skojj. Fast det är ett kortspel.

Spökskogen

Twister :laugh:

Vi har ett dinosauriespel som går ut på att man har en dinosaurie i sitt bo och sedan ska man hämta ägg och få med sig dem tillbaka till boet, man slår med tärning för att se hur många steg man får ta. Dessutom finns T Rex som man kan stänga andras bo med och så får man ta varandras äggbrickor (fast den regeln kan man ju hoppa om det är små barn med). Antal ägg syns inte förrän spelet är slut när man vänder äggbrickorna så högst antal brickor behöver inte betyda vinst vilket är bra för barnen.

Någorlunda roande även för vuxna, speciellt om det är fler vuxna med och det blir ägg-jakt (fast fortfarande mycket roligare för barnen förstås). Enkla regler.

Mina som är just 4 och 7 älskar alla "Fem myror är fler än fyra elefanter"-spelen.

De går ut på att lära känna siffror, bokstäver eller (roligast nu) ord och samla par.

Man kan dessutom spela det så att alla alltid får lika många par vilket kan vara lugnt ibland :angel:

Fia med knuff?
Fia utan knuff är enkelt att börja med.
Knuffandet kräver ju lite mer strategist tänkande och det är barn i den åldern lite för små för. Det räcker gott att få med sig alla pjäserna in i mål...

Jag tror också det.
Risken är att de dessutom blir väldigt ledsna.

De älskar hästar så man skulle ju kunna göra något eget med hästar istället för vanliga spelpjäser? :D

Junior Alias
Barnen får ett kort med en bild de ska beskriva utan att säga vad det är på kortet, använda synonymer.

Rita och gissa junior
Man får ett kort med en bild och tre olika ord. De som inte kan läsa ritar av bilden, de som läser ritar av sitt ord. Övriga spelare ska gissa vad den som ritar illustrerar.

Råtfällan :D

Sen Junior-UNO är rätt skojj. Fast det är ett kortspel.

Spökskogen

Twister :laugh:

Råttfällan ja, det är skitkul, har alltid älskat det själv från jag var 6 år och spelade det på förskolan! Nu spelar jag med barnen och de tycker det är lika kul de med!:love:

Vi har ett spel som heter Bokstavsjakten som min dotter tycker är roligt, hon är 4 men fyller snart 5.

Man har en spelplan med en "bana", på den här banan har man laggt ut små lappar med bokstäver fast med baksidan uppåt. Sedan slår man med tärningen och går runt på banan och samlar bokstäver till en bricka som alla spelare har varsin. På brickorna finns det ett antal ord som man ska fylla med lappar. Först klar med sin bricka vinner!!

Vi är resultatet av generationer av spelgalningar :D och har högvis med spel, men den återkommande favoriten är Den försvunna diamanten! Ett tärningsspel, där man ska lyfta på olika brickor för att hitta DIAMANTEN! Men har man otur kan det vara en bandit som tar alla dina pengar...
Står att det är från 6 år, men från 3-4 år beroende på hur väl räknandet sitter.
Mina ungar fullkomligt :love: spelet!

http://www.algaspel.se/ALGA2008/Sweden/Games/38010814_Forsvunna_diamanten.htm

Vi är resultatet av generationer av spelgalningar :D och har högvis med spel, men den återkommande favoriten är Den försvunna diamanten! Ett tärningsspel, där man ska lyfta på olika brickor för att hitta DIAMANTEN! Men har man otur kan det vara en bandit som tar alla dina pengar...
Står att det är från 6 år, men från 3-4 år beroende på hur väl räknandet sitter.
Mina ungar fullkomligt :love: spelet!

http://www.algaspel.se/ALGA2008/Sweden/Games/38010814_Forsvunna_diamanten.htm

Ett av mina favoritspel! Har vart populärt hos barnen på dagis/frtids också:)

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 338
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 553
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 404
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 943
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV