Bra värden för shetlandsponny

kolblakkur

Trådstartare
Vad tycker ni vore ett bra värde på hösilage som ska ätas av en shetlandsponny? :confused: Kan absolut ingenting om värden och så, så jag behöver lite "guidning" :)

Sv: Bra värden för shetlandsponny

Lite MJ (=energi) och mycket smältbart råprotein!

På så sätt kan du ge mycket grovfoder, för magens och sysselsättningens skull, men utan att övergöda ponnyn.
Det höga proteinvärdet gör att du slipper ge tillskott som tillför ytterligare onödig energi i foderstaten.

Jag hade gärna haft MJ på 5-6g/kg foder och SMRP på 40g/kg foder och uppåt.

Jag hade gärna haft MJ på 5-6g/kg foder och SMRP på 40g/kg foder och uppåt.

Något sådant hade gjort mig överlycklig, även till mitt lättfödda varmblod. :bow: ;)

(Eftersom Shetlandskusk frågar efter silagevärden, så motsvarar det ca 6-7 MJ och ca 48 g smrp per kg torrsubstans. )

Har ett hösilage med värdena 7.4 MJ/kg foder och 50 SMRP/kg foder. Har en shettis o 2 vbl-märrar. dom får lusern en gång om dagen, som de gärna pillar i. Har fri tillgång på hösilage, ibland får de lite torrhö med sämre SMRP-värdena, o högre energi, som bara märrarna får om de vill,men de väljer hösilage framför torrhö allihopa.

Mina shettisar har i vinter ätit av ett hösilage med en ts på 61% o smrp på 67g/kg foder o mj på 7,3. Blir en kvot på drygt 9,1. De har haft fri tillgång på det o stoppat i sig kanske 10kg eller jag vet inte. det är 2 dräktiga ston o 2 valacker som inte gjort nått på hela vintern. Nu har vi gått över på torrhö eftersom det är så varmt o har en kvot på 7,4.

MASSOR med protein i det i varje fall.
I år får min av ett silage som har 82 g smrp o 8 Mj per kilo.
Han ser fin ut i hullet trots att han lyckas stjäla mer än han borde...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 035
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
562
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka